بازی با نام کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰

زمانی که عقربه ساعت سیاست به پایان عمر دولت نزدیک می‌شود، آقایانی از جناح و حزب‌های متعدد هدف مشخص و معینی را برای خود در نظر می‌گیرند، هدفی که حول محور انتخابات ریاست جمهوری می‌چرخد و معلوم نیست نقشه‌ها و تدابیرشان تا چه اندازه برای مقصد نهایی که همان پاستور است، جواب بدهد.

در این میان این آقایان مسئول، هم می‌توانند به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شوند و هم توسط حزب یا جناحی که متعلق به آن هستند تحت حمایت قرار بگیرند و به مردم معرفی شوند.

حال با توجه به اینکه تنها ۷ ماه به رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی‌مانده، در این گزارش به برنامه‌ها و ساز و کارهای احزاب سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری امسال می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

احزاب برای رسیدن به پاستور چه برنامه‌هایی دارند؟

موتلفه‌ای‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟

ساز و کار انتخاباتی مربوط به حزب خاصی نیست و این‌روزها اکثر احزاب سیاسی در تکاپوی برگزاری جلسه و تشکیل اتاق فکر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند، در این راستا حزب موتلفه اسلامی هم به واسطه سابقه چندین  چند ساله خود در انتخابات، این بار هم دست از تلاش بر نداشته است.

زمانی که برنامه‌های حزب موتلفه اسلامی را از حسن غفوری‌فرد عضو این حزب جویا شدیم، او اظهار کرد که حزب ما در تلاش است تا با گزینه واحدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور پیدا کند و در حال صحبت های مقدماتی هستیم، امیدواریم که برنامه‌ها به خوبی صورت گیرد و با مشورت های درست و منطقی و البته نظرسنجی به نتیجه خوبی برسیم.

او به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت که  هنوز فرد خاصی برای انتخابات امسال مشخص نشده اما قطعا حزب موتلفه در آینده نامزد معرفی می‌کند.

گفتنی است که حزب موتلفه در سال‌های قبل در انتخابات ریاست جمهوری از اشخاصی همچون علی اکبر ناطق نوری، محمود احمدی‌نژاد، یحیی آل اسحاق، علی اکبر ولایتی و سید ابراهیم رئیسی حمایت کرده است.

احزاب برای رسیدن به پاستور چه برنامه‌هایی دارند؟

اعتماد ملی با گزینه اختصاصی می‌آید!

حزب اعتماد ملی یکی از احزاب اصلاح‌طلب فعال در کشور ایران است که به تازگی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده، سخنگوی این حزب اسماعیل گرامی مقدم است و در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های حزب اعتماد ملی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد که در دفتر سیاسی و کمیته تعامل حزب اعتماد ملی درباره انتخابات مباحث را آغاز کردیم و مصوب شده که حزب اعتماد ملی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گزینه حزبی خواهد داشت.

گرامی مقدم تاکید کرد که به این نظر رسیدیم که گزینه اختصاصی و حزبی داشته باشیم، پس نامزد حزبی که معرفی خواهیم کرد.

حال با توجه به اینکه این حزب پس از انتخابات سال ۸۸ بخش زیادی از نیروهایش را به دلیل بازداشت از دست داده بود تا به امروز در یک سکوت مبهمی به سر برده و باید دید که با چه تدابیر و نقشه راهی وارد نبرد انتخاباتی می‌شود.

احزاب برای رسیدن به پاستور چه برنامه‌هایی دارند؟

صادق خرازی می‌آید؟

حزب ندای ایرانیان حزبی اصلاح‌طلب است که اکثر افراد حاضر در این حزب  را اعضای اصلی ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب ، شورای مشاورین سید محمد خاتمی و دیپلمات‌های نزدیک به دولت حسن روحانی تشکیل می‌دهند، عیسی چمبر یکی از اعضای این حزب و البته معاون اجرائی حزب ندای ایرانیان است.

این حزب برعکس دیگر اعضای حزب‌های دیگر، حتی گزینه پیشنهادی خود را برای انتخابات ریاست جهوری اعلام کرده، چمبر اعلام کرد که حزب ما برای انتخابات ریاست جمهوری امسال کماکان جلسات مختلفی را برگزار می‌کند و بیشتر هم به دنبال داشتن نامزد اختصاصی هستیم.

احزاب از کدام نام‌های سیاسی برای رسیدن به پاستور حمایت می کنند؟

چمبر خبر داد که گزینه اصلی ما برای انتخابات ریاست جمهوری آقای صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان است، اما خودش برای ورود قطعی به میدان انتخابات هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ است.

افزون بر این باید گفت که صادق خرازی مشاور ارشد سید محمد خاتمی، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل و سفیر اسبق ایران در فرانسه بوده است.

احزاب برای رسیدن به پاستور چه برنامه‌هایی دارند؟

جبهه پیروان خط امام و رهبری در سکوتی مبهم...

جبهه پیروان خط امام و رهبری ائتلافی از ۱۷ گروه سیاسی محافظه‌کار در ایران است که محمدرضا باهنر ریاست این تشکل سیاسی و کمال سجادی سمت سخنگویی را بر عهده دارد.

تدابیر و برنامه‌های انتخاباتی این جبهه را از سجادی جویا شدیم، او گفت که تا به امروز در جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره انتخابات ریاست جمهوری بحثی آغاز نشده، البته در آینده قطعا جلساتی با این مضمون برگزار خواهد شد، همچنین حدود ۱۷ حزب عضو این جبهه هستند که برنامه‌ای جداگانه‌ای دارند.

اما گفتنی است که سجادی علاوه بر سمت سخنگویی، دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان هم است و تاکید کرد که در جامعه اسلامی کارمندان برنامه‌های انتخاباتی را شروع کردیم و در کمیته مربوطه افرادی که شهرت دارند را برای حضور در انتخابات ارزیابی می‌کنیم، البته در حال حاضر از مطرح کردن نام این افراد معذور هستیم.

احزاب برای رسیدن به پاستور چه برنامه‌هایی دارند؟

نقش پررنگ جوانان در عرصه انتخابات 

می‌توان گفت که حزب آبادگران جوان در دولت تدبیر و امید حضور چشمگیری در عرصه سیاست نداشته و دبیرکل این حزب  هم در این دوران بارها نسبت به وضعیت کنونی احزاب در کشور که به باور او تبعیض‌آمیز است، انتقاد کرده است.

اما خبرها حاکی از آن است که این حزب در انتخابات امسال قصد شرکت دارد و در حال برنامه‌ریزی است، در همین راستا حسن بیادی درباره ساز و کارهای انتخاباتی این حزب بیان کرد که حزب آبادگران جوان ایران اسلامی همچون دیگر احزاب کشور با ائتلاف و همراهی ۱۵ حزب و گروه سیاسی در قالب یک جبهه سیاسی به نام «جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت» فعالیت‌های سیاسی خود را دنبال می‌کند.

او گفت که حزب آبادگران جوان ایران اسلامی در ۱۵ استان و بعضاً در شهرستان‌های مربوطه دفتر نمایندگی ایجاد کرده که با همراهی و همکاری مردم در کنار جوانان این مرز و بوم به جلو بروند.

حال با توجه به کمرنگ بودن فعالیت‌های این حزب در سال‌های قبل انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن برنامه‌ای معین و اصولی وارد پیچ و خم این مسیر شود، مسیری که نامش انتخابات است.

احزاب برای رسیدن به پاستور چه برنامه‌هایی دارند؟

کارگزاران در تکاپوی ریاست جمهوری

اولین حزب سیاسی که در درون دولت شکل گرفت، حزب کارگزاران بود و همچنین هستۀ اصلی این حزب را هم نیروهای سیاسی دولت مروحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است، او درباره چیدمان انتخاباتی حزب خود بیان کرد که محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران است و قطعا بدون مشورت این حزب وارد عرصه انتخابات نخواهد شد.

نمازی معتقد است که تا الان احتمال حمایت کارگزاران از علی لاریجانی تقریبا صفر است و اگر هم قرار باشد حزب کارگزاران از نامزدی در انتخابات حمایت کند حتما به سراغ هاشمی یا جهانگیری خواهد رفت.

حال تنها ۷ ماه به ماراتن انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده و باید منتظر بمانیم که احزاب سیاسی که شعارشان برنامه‌ریزی مدون برای انتخاباتی با این عظمت است، تا چه اندازه در اجرای آن و معرفی گزینه حزبی یا اختصاصی خود هوش کافی خرج می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.