امیر احدی: تسلیحات جذابی برای فروش به دنیا داریم

امیر سرتیپ دوم محمد احدی رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت دفاع در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره ‌به اهمیت لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ‌اظهار کرد:  کشور جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ تسلیحاتی تحریم بوده و جنگ تحمیلی بهانه‌ای برای شرق و غرب علیه کشور ایران و تشدید تحریم‌های تسلیحاتی شد.

وی در تبیین اهمیت لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران افزود: یکی از دلایلی که امروز صنعت دفاعی با افتخار ‌در تراز جهانی به لحاظ توانایی، دانش، فناوری و صنعت مطرح است یکی از عواملش ‌همین تحریم‌ها بوده، اما اینکه تحریم موجب رشد ما شده به این معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم، بلکه این تهدید را به یک فرصت برای دفاع از امنیت کردیم و نمی‌توانستیم منتظر لغو تحریم‌ها باشیم لذا صنعت دفاعی را تقویت کردیم و منتظر تامین نماندیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت دفاع در پاسخ به این سئوال که آیا لغو تحریم‌ها بهتر از خود تحریم نیست، بیان کرد: از تحریم‌ها استقبال نمی کنیم؛ چرا که فشار و تهدیدی برای جامعه است اما هنر این است که تحریم را به یک فرصت تبدیل کردیم.

امیر سرتیپ احدی به شناسایی محورهای تهدید و محدودیت این تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: ‌بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران از سال ۱۳۸۴ شروع و تا سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه داشته ‌و همکاری تسلیحاتی کشورها با ایران ممنوع بوده است‌. در سال ۲۰۱۵ بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ این تحریم ها همه برداشته شد ‌و محدودیت‌های  جدیدی مبنی براینکه برای خرید یا فروش تسلیحات عمده کشورها به ایران به مدت ۵ سال ‌باید اجازه شورای امنیت  گرفته شود، که این موجب محدودیت شد.

وی خاطر نشان کرد: با پایان ۵ ساله از ۲۷ مهر محدودیت‌ها پایان یافت، در دوران محدودیت‌ها هیچ مراجعه‌ای به شورای امنیت برای اجازه صادرات و ‌خرید با وجود دولت ظالم آمریکا نداشتیم؛ چرا که برای ما فوریت نداشت.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت دفاع عنوان کرد: با تحمل این ۵ سال‌، خوشبختانه این محدودیت‌ها تمام شد. این موضوع را بگویم که ایران در حوزه صادرات و خرید تحریم بود. هدف آنها از این تحریم تاثیرگذاری منفی در بنیه دفاعی و اقتصادی و اهداف سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود.

احدی ادامه داد: ایران برای ایجاد خطوط تولیدی هزینه‌ها پرداخت کرده است چراکه هدف ما تقویت بنیه دفاعی بود و نمی‌توانستیم منتظر پایان تحریم شویم لذا امروزه با پایان تحریم، برنامه‌هایی برای تامین بخشی از نیازهای دانشی و فناوری‌هایمان با هزینه کمتر داریم.

به گفته وی بیش از ۹۰ درصد نیازهای تسلیحاتی و تجهیزات نیروهای مسلح در داخل تامین می شود و این تاکید وزیر محترم دفاع است که ۱۰ درصد باقیمانده را با توجه به لغو تحریم‌ها حتما با توان داخلی خودکفا ‌شویم و از این ظرفیت لغو تحریم‌ها در این جهت بهره ببریم.‌

وی در پاسخ به این سئوال که وزارت دفاع در حوزه صادرات محصولات دفاعی چه برنامه‌ای خواهد داشت، ابراز داشت: در حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی در تمام حوزه‌های رزم، رزم زمینی، هوایی موشکی، رادار و دریایی محصولاتی در تراز جهانی داریم. محصولاتی که برای دنیا جذابیت دارد. در این چند سال گذشته به ویژه سال گذشته بیکار نبوده و منتظر پایان تحریم نبودیم و تقویت بنیه دفاعی ایران با قدرت ادامه یافت.

وی با بیان اینکه در بخشی از محصولات دفاعی جمهوری اسلامی ایران محدویت صادرات نداشتیم، گفت: ‌در همین راستا برخی سازمان‌های وزارت دفاع در حوزه صادرات طی سال‌های گذشته به عنوان سازمان نمونه کشوری معرفی شده‌اند و در بازدیدهایی که بعضا هیئت‌های دفاعی از جمهوری اسلامی ایران داشتند محصولات به آنها معرفی شد و در موارد متعددی منجر به قرارداد شد و برای احترام به تعهدنامه‌های بین‌المللی اجرای این قراردادها را به پایان تحریم‌ها موکول کردیم، اما دشمنان بدانند این روزها تمام قراردادهایی را که ‌بسته‌ایم‌ در حال اجرا هستیم و آمریکا هم هیچ غلطی ‌نمی‌تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه توانانی و ظرفیت قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور نخست تامین‌کننده محصولات و تجهیزات دفاعی را داریم، گفت: از هزار میلیارد دلار معاملات تسلیحاتی که در دنیا انجام می‌شود می‌توانیم سهم عمده‌ای داشته باشیم هر چند که رژیم تروریستی آمریکا در راس کشورهای فروش محصولات و تسلیحات ‌قرار دارد. ولی ما توانایی قرار گرفتن در جمع ۱۰  کشور نخست را داریم.

وی با بیان اینکه تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سال ۲۰۱۵ براساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده است، گفت: اما ‌چیزی که بعد از لغو تحریم‌ها ادامه یافت ‌یک سری محدودیت‌ها بود که بعد از ۵ سال تمام شد هر چند آمریکا تلاش داشت تا مجددا با قطعنامه جدید دوباره ایران را تحریم کند که در سازمان ملل رسوا شد و به قطعنامه‌اش فقط یک کشور رای داد و حتی اروپایی به عنوان متحدین آمریکا این کشور را همراهی نکردند و ملت ایران این شکست را بر کشور آمریکا تحمیل کرد.

وی ‌بودجه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را یک هفتادم‌ اعتبار نظامی عربستان دانست و گفت: براساس برآورد موسسات غربی باز هم توانانی دفاعی جمهوری اسلامی ایران از تمام کشورهای منطقه بیشتر است که دلیل آن را می‌توان بومی بودن تسلیحات دانست.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای فروشنده تسلیحات تمام دانش فنی این تجهیزات را به کشور خریدار منتقل نمی‌کنند، گفت: اما در ایران با توجه به اینکه تمام تجهیزات دفاعی به ویژه موشک‌ها با دانش بومی تولید می‌شود دشمنان هیچ‌گاه نمی‌توانند در برابر ایران خطری کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.