بازگشت دلار به مرز روانی

بازار ارز طی روزهای گذشته برای بسیاری شوک‌آور بوده است. خریداران دلار در بالای سطح 30 هزار تومان بسیار نگرانند که دچار ضرر سنگین شوند. آنها انتظار این را نداشتند که نرخ دلار پیش از انتخابات آمریکا روندی کاهشی به خود گیرد، تلقی تمام نوسانگیران این بود که ترامپ 4 سال دیگر بر صندلی ریاست جمهوری در کاخ سفید تکیه بزند، اما به نظر این پیش‌بینی‌ها دچار تغییر شد. اما نمی‌توان نقش بازارساز را در تغییر معادله بازار ارز کم دانست. سیاست‌های جدید به نوعی بی‌پروایی بازارساز در قبال قیمت‌های بازار را نشان داد. فعال شدن بازارساز در نرخ‌دهی هم موجب شده تا هیچ فاصله رانتی برای نوسانگیران به وجود نیاید. هنگامی که نرخ صرافی‌های رسمی از بازار آزاد عقب می‌ماند، بسیاری از نوسانگیران با خرید کارت ملی افراد، سعی می‌کنند سهمیه آنان را تصاحب کنند؛ هر کارت ملی می‌تواند در طول سال یکبار 2200 دلار دریافت کند.

هنگامی که فاصله نرخ فروش دلار در صرافی و بازار آزاد، هزار تومان است، صرافان از یک موقعیت سود 2 میلیون و 200 هزار تومانی برای هر کارت ملی برخوردارند؛ یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر روزی 5 کارت ملی را به داخل صرافی بفرستند، می‌توانند سود مناسبی کسب کنند. این عمل در مرحله بعدی به دپوی دلار منجر می‌شود، یعنی دلاری را که بازارساز در بازار متشکل عرضه می‌کرد و سپس به بازار نقدی می‌رسید، قادر نبود به تقاضای رسمی پاسخ دهد. چرا که دلالان منتظر افزایش نرخ دلار بودند و همین دپو نیز به هدف آنها کمک می‌کرد. این مسئله موجب می‌شد تا یک کانال عرضه از کار بیفتد.

اما اکنون فاصله نرخ فروش دلار در بازار آزاد و صرافی به صفر میل می‌کند و طبعا، عرضه در بازار فعال‌تر از گذشته است، چرا که انگیزه دپو از بین رفته است. در این حالت، صرافی‌های مجاز به تقاضای واقعی پاسخ می‌دهند؛ تقاضاهایی هم که نمی‌توانند از سهمیه 2200 دلاری استفاده کنند، باید از دلالان در بازار آزاد خرید کنند. تفاوت ماجرا با گذشته در این است که پیشتر بازارساز بخشی از ارزهای خود را به قیمت ارزان در صرافی به فروش می‌رساند و این ارز ارزان به تقاضاهای موجود در بازار پاسخ نمی‌گفت، اما اکنون می‌تواند هم با نرخ بالاتر به فروش رساند هم اینکه به تقاضاهای موجود پاسخ گوید. 

امروز بازار ارز به مرز 30 هزار تومانی بازگشت. شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که دلار بار دیگر روندی کاملا صعودی را به خود گیرد. اما فعلا اخبار بنیادی خلاف این فرضیه را می‌رساند، بهبود سیاست بازارساز و احتمال آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و کره‌جنوبی، می‌تواند عرضه را بیش از پیش تقویت کند. ضمن اینکه، تحلیلگران تکنیکال نیز معتقدند که بازار ارز، احتمالا نفس‌های آخر را می‌کشد. برای دیدن نظرات یک تحلیلگر تکنیکال در مورد آینده قیمت دلار، به لینک زیر مراجعه کنید. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.