ویژگی های متفاوت رزمایش مشترک سپاه و ارتش

امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، درباره رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ با تاکید بر اینکه برای احراز آمادگی در همه حوزه‌های دفاعی، پدافند هوایی ارتش هم در اجرای مأموریت صیانت از مرزهای کشور، آخرین تاکتیک‌های پدافند هوایی را در این میدان تمرین خواهد کرد، گفت: در این رزمایش برای اولین بار هیچ تجهیز و سامانه خارجی را به میدان نیاوردیم و در حقیقت در سازمان رزم، آنجا که حوزه‌های مختلف راداری، موشکی، ارتباطی، اطلاعاتی و فرماندهی و کنترل را در بر می‌گیرد، تمام تجهیزاتمان داخلی است که یا به صورت صددرصدی تولید نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و یا به صورت کار مشترک توسط فرزندان ملت در پدافند هوایی ارتش و وزارت دفاع تولید شده است.

وی افزود: ویژگی دیگر این رزمایش بهینه سازی‌های ارزشمندی است که در تجهیزات موجود انجام دادیم و در این رزمایش آنها را تست کرده و خواهیم کرد.

امیر الهامی یکی از ویژگی‌های برترساز در حوزه پدافند هوایی را موضوع فرماندهی و کنترل برشمرد و اظهار داشت: در این حوزه هم بحمدالله چند سال پیش سامانه کاملاً ایرانی پیامبر اعظم را رونمایی کردیم و چندسالی است که از آن استفاده می‌کنیم؛ یک نوآوری که در این سامانه اخیراً ایجاد شده و در رزمایش آن را محک خواهیم زد، امکان تلفیق و ترکیب حساسه‌های مختلف در طیف‌های متنوع است؛ به ویژه تلفیق سامانه‌های راداری با سامانه‌های اپتیکی که در حقیقت سامانه‌های راداری به عنوان سامانه فعال با سامانه غیرفعال اپتیکی دوربرد تلفیق شده که ان‌شاالله عملکرد آن هم ارزیابی خواهد شد.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: انتقال تجربه به کارکنان جوان، استفاده از تجهیزات بهینه شده مانند سامانه راداری سروش که برای اولین بار در این رزمایش بهره‌برداری می‌شود از ویژگی‌های دیگر این رزمایش است.

وی با بیان اینکه ما در این رزمایش نسل جدیدی از تجهیزات و تسلیحات بومی را در طیف‌های مختلف مورد بهره‌برداری و ارزیابی قرار خواهیم داد، تاکید کرد: به عنوان مثال در حوزه موشکی، ما ان‌شاالله سامانه موشکی پرافتخار باور ۳۷۳ را در این رزمایش مورد استفاده قرار خواهیم داد که برای نخستین بار است در رزمایش استفاده می‌شود.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: همچنین برای اولین بار ما از سامانه ۱۵ خرداد با یک سناریوی مقابله‌ای سختگیرانه نسبت به گذشته استفاده کردیم و این سامانه را به عنوان نسل جدید از تجهیزات موشکی زمین به هوا در این رزمایش با موفقیت محک زدیم. 

امیر الهامی تصریح کرد: در حوزه تجهیزات راداری ما از رادار «مراقب» استفاده می‌کنیم که با افتخار حتی یک قطعه آن از خارج آورده نشده و این رادار یک رادار سه بعدی دقیق و کاملاً تاکتیکی است که می‌تواند نیازهای ما را در صحنه نبرد برآورده کند.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در پایان تاکید کرد: وقتی تهدید رشد کرده، قطعاً ما هم برای حراست از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع را رشد می‌دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.