جزئیاتی درباره موشک جدید کره‌شمالی

شبکه آر تی به نقل از این روزنامه گزارش داد: این موشک تغییر یافته موشک بالستیک "هواسونگ-۱۵" است که برد نهایی‌اش به ۱۵۰۰۰ کیلومتر می‌رسد در حالی‌که مدل قبلی بردش به ۱۳۰۰۰ کیلومتر می‌رسید.

این موشک جدید با موشک "هواسونگ-۱۵" در چند جنبه متفاوت است این‌که حجمش از آن بسیار بزرگتر است و این موضوع امکان عمکرد احتمالی بهتر را به آن می‌دهد و همچنین نسبت به مدل قبلی در طول و قطر بهتر است و این یعنی قابلیت حمل کلاهک‌های جنگی بیشتری را دارد. علاوه بر آن با موتورهای بیشتری کار می‌کند.

کارشناسان این‌که چرا این موشک بالستیک جدید به "هواسونگ-۱۶" نام‌گذاری نشده را این گونه تفسیر کردند که پیونگ یانگ این نام را برای موشک دیگری که با سوخت جامد کار می‌کند محفوظ نگه داشته در حالی‌که این موشک با سوخت مایع کار می‌کند.

در این راستا گفته شده، کره شمالی در تلاش است موتورهای موشک‌هایی را که با سوخت جامد کار می‌کنند را پرقدرت‌تر سازد و این باعث شده این موشک جدید نسخه پیشرفته مدل قبلی خود توصیف شود.

به اعتقاد کارشناسان این روزنامه، موشک جدید کره شمالی سیستم جدا سازی کلاهک‌های جنگی با واحدهای هدایت فردی را ندارد از این رو ترجیح می‌دهند که موشک بعدی احتمالی مجهز به سوخت جامد بوده و از این سیستم برخوردار باشد.

متخصصان اهمیت سیستم جداسازی کلاهک‌های جنگی با واحدهای هدایت فردی را این گونه توضیح دادند، نبود چنین قابلیتی در موشک‌های کره شمالی یعنی پیونگ یانگ قدرت شلیک کلاهک‌های جنگی متعدد علیه اهداف مختلف را ندارد و نمی‌تواند دو شهر آمریکا یا شهرهای بیشتر را در آن واحد با یک موشک هدف بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.