استان‌ها و شهرستان‌های در وضعیت قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۱۲ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید و ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۳۰ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۴۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

لاری درباره وضعیت کرونا در استان یزد گفت:  پس از خیز شدید اسفند ۹۸ و عبور از خیز ضعیف تر از مرداد امسال، از اواسط شهریور نمودار موارد بستری و ابتلا در این استان مجدد افزایشی شد و با شیب تندی در حال امتداد است. هم اکنون تمام شهرهای استان یزد در وضعیت قرمز هستند. میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان ۶۳ درصد است. میزان استفاده از ماسک توسط مردم نیز ۶۰ درصد است و میزان رعایت پروتکل ها در وسایل نقلیه عمومی ۵۴ درصد است.

وی افزود: در هفته چهارم مهر بروز موارد بستری با افزایش نسبی به ۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر رسیده که با اختلاف قابل توجهی بالاتر از متوسط کشوری است.بروز مرگ و میر کرونا نیز ۲۴.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است که نزدیک به میزان متوسط کشوری است.

لاری گفت: با توجه به تعطیلات پیش رو از مردم می خواهیم از هر گونه اقدام به سفر به طور جد خودداری کنند.

کرونا در استان ها

از اراک خبر رسیده که سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفته که سن ابتلا به ویروس کرونا در این استان به دلایل مختلفی به ۳۰ تا ۳۹ و ۴۰ تا ۴۹ سال رسیده که این مهم زنگ خطر ابتلا رده سنی جوان را در استان به صدا درآورده است.

دکتر«علی علی‌محمدی» افزود: آمار این رده سنی در مثبت شدن آزمایش شمار مبتلایان کرونا و افراد بستری در مراکز درمانی در حال افزایش است.  رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی توسط قشر جوان، در تماس بودن و حضور در مراکز شلوغ می‌تواند علت کاهش ابتلا سن و بستری در استان مرکزی باشد.

خبر دیگر از اراک اینکه محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۰۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

در این میان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد : شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان طی ۲ هفته گذشته روزانه بین ۵۳ تا ۸۰ نفر بود که در موج اول این بیماری بیشترین میزان بستری‌های روزانه ۸۰ نفر ثبت شده بود که اکنون هم در موج سوم همین روند حاکم شده است.

دکتر پرویز قزلباش با بیان اینکه هم اکنون یک‌هزارو ۲۰۰ تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است که معادل ۷۲ درصد آن اشغال شده است، افزود: هم اکنون ۴۶۸ بیمار کرونایی مشکوک در بیمارستان های استان بستری هستند.

از یزد خبر رسیده که بیمارستان صحرایی افراد مبتلا به کرونا راه اندازی می‌شود و  استاندار یزد با اشاره به سیر صعودی افراد مبتلا به ویروس کرونا ، گفت: به همین علت راه اندازی بیمارستان صحرایی در دستور کار مسوولان امر استان برای ارایه خدمات رسانی بهتر به این گروه از بیماران قرار گرفته است.

محمدعلی طالبی افزود: با توجه به بررسی‌های و مذاکره های صورت گرفته با مدیران بخش بهداشت و مسوولان بیمارستان‌های استان، امکان اضافه کردن ۱۰۰ تخت دیگر در مراکز درمانی برای ارایه خدمات به افراد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ وجود دارد اما افزایش بیش از این تعداد تخت امکان پذیر نیست به همین علت راه اندازی بیمارستان صحرایی در استان ضروری است.

سخنگوی ستاد کرونا و رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز با اشاره به وضعیت خطرناک و اضطراری این استان اعلام کرد که مردم معابر عمومی را برای مهار کرونا ، خلوت کنند.

دکتر مهرداد بابایی اظهار داشت: در این روزها شاهد وضعیت نگران کننده ای به لحاظ شیوع کرونا هستیم و باید مردم در معابر و ادارات کمترین تردد را داشته باشند.

همچنین دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که کرونا در ۲۴ ساعت گذشته سبب انتقال ۱۳۴ بیمار به مراقبت های ویژه و مرگ ۲۲ نفر دیگر در البرز شد.

به گفته استاندار لرستان با تاکید بر وضعیت فوق العاده حادبیماری کرونا در استان گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستانهای استان به حد بی سابقه‌ای رسیده است.

سید موسی خادمی بیان کرد:با توجه به اینکه در روزهای اخیر شیوع کرونا در استان شدت بالایی پیدا کرده از این ایام می‌توان به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد. تعداد بیماران بستری شده در بیمارستانهای استان به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و آمار افرادی که در آی‌سی‌یو بستری هستند ۳۲۶ نفر بوده و تقریبا ظرفیت تخت‌های عادی نیز پُر شده است. 

از بیرجند نیز خبر رسیده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرده در حال حاضر ۳۰۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری هستند و روند صعودی ابتلا به کرونا در این استان همچنان ادامه دارد.

کامبیز مهدی‌زاده گفت: از این تعداد بیمار ۱۸۶ نفر مبتلای قطعی به کرونا شناسایی شده‌اند و از میان بیماران کرونایی ۳۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۶ نفر بدحال هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از سیر پیش رونده کرونا در این استان خبر داد و گفت: علائمی مبنی بر کاهش شیوع در استان مشاهده نمی‌شود.

فریدون رحمانی افزود: کرونا همچنان در استان قربانی می‌گیرد و روز به روز بر تعداد بیماران سرپایی و بستری استان افزوده می‌شود. با وجود اینکه درصد بالایی از مردم استان از ماسک استفاده می‌کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از وضعیت بهتری برخوردار شده است، اما همچنان شاهد روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در استان هستیم.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به تکمیل گنجایش تختهای بخش آی.‌سی.‌یو این شهرستان اشاره و بیان کرد: در صورت تداوم افزایش آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا، تربت‌حیدریه با کمبود تخت و تجهیزات پزشکی مواجه خواهد شد.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور افزود: روند تداومی افزایش تعداد شهروندان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در منطقه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه کار پذیرش بیماران را با مشکل مواجه می‌کند. وی ادامه داد: گنجایش ۱۰۰ دستگاه تخت بیمارستانی که برای بستری بیماران کرونایی در تربت‌حیدریه اختصاص یافته بود ساعت هشت صبح امروز ۳۰ مهر ماه تکمیل شد. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های این استان از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رود به نقطه شکنندگی ارایه خدمات درمانی می‌رسیم و بیماران باید در صف انتظار بستری بمانند.

 بهروز کلیدری افزود: معاونت درمان این دانشگاه به ارزیابی تحمل‌پذیری نظام  درمان و میزان ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی با حفظ کیفیت خدمات‌رسانی در هفته‌های اخیر پرداخت و مشخص شد که نقطه شکنندگی ما در تعداد ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری است و اگر از این رقم فراتر رود سطح مراقبت‌های درمانی کاهش می‌یابد و مرگ و میر بالا را تجربه خواهیم کرد.

استاندار قم: سلامت مردم خط قرمز تصمیمات کرونایی است

استاندار قم گفت: سلامت مردم خط قرمز مسئولان قم در هر تصمیم مرتبط با کروناست و هیچ مساله دیگری نمی تواند سلامتی مردم را در تصمیم گیری ها به خطر بیاندازد.

بهرام سرمست روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری افزود: الزاماتی که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران انجام شود باید طی جلسات آینده به‌صورت دقیق مشخص گردد.

وی ابراز داشت: هیچ فردی بدون ماسک نباید وارد حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران شود.

استاندار قم با تاکید بر این که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین ادارات قم قابل‌قبول نیست و افراد متخلف باید به هیات تخلفات معرفی شوند گفت: دستگاه‌های اجرایی حق ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک را ندارند.

سرمست گفت: اینکه آمار داده می‌شود ۶ درصد ادارات قم به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند برای مجموعه مدیریت قم، نقطه آسیب بزرگی است.

استاندار قم ابراز داشت: هیات تخلف باید مدیران و کارمندانی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌توجه هستند را معرفی کنند.

سرمست در ادامه گفت: محدودیت های پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی قم برای هفته آینده بعد از موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ خواهد شد.

استاندار قم عنوان کرد: بوستانها و پارک های شهری از هفته آینده می توانند طبق روال سابق به فعالیت خود ادامه دهند.

شمار بستری های کرونا در کرمانشاه به ۷۲۴ تن رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش ۴۸ نفری آمار بستری‌شدگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان، گفت: اکنون ۷۲۴ بیمار مربوط به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه با بیان اینکه ۶۶درصد موارد بستری در استان مربوط به شهرستان کرمانشاه است، افزود: تعداد ۴۷۹ بیمار در شهرستان کرمانشاه و تعداد ۲۴۵ بیمار در شهرستان های استان بستری هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۹ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا در استان بستری و  ۱۱۹ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

او همچنین به شناسایی ۱۰۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۲۶ بیمار مثبت سرپایی در استان در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۷۲۴ بیمار کرونایی در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

محمدی تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته در استان را پنج نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد سه نفر در شهرستان کرمانشاه و ۲نفر در شهرستان اسلام‌آبادغرب جان خود را از دست دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.