عبدالله در سفر به تهران: ایران در روزهای سخت همیشه در کنار ما بوده است

جمهوری اسلامی ایران همسایه غربی افغانستان بوده که دارای وجوه مشترک بسیاری با این کشور است. دین، فرهنگ و زبان مشترک میان ایران و افغانستان باعث شده که این دو کشور قرابت‌های فراوانی با یکدیگر پیدا کنند. میزبانی ۴۰ ساله ایران از مهاجران افغانستانی گواه بر این موضوع است.

از همین رو، حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از افغانستان و حقوق و آزادی و صلح مردم این کشور همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده به‌طوریکه مقامات ارشد افغانستان موفقیت در روند صلح این کشور را جز با اجماع منطقه‌ای و حمایت‌ کشورهای همسایه افغانستان دست‌یافتنی نمی‌دانند.

این موضوع یعنی جلب حمایت‌های منطقه‌ای از روند صلح افغانستان که بیش از یک ماه از آغاز آن در دوحه می‌گذرد، «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان را بر آن داشت تا در سفری دو روزه به تهران برود.

عبدالله که روز یکشنبه هفته جاری (۲۷ مهر) در راس هیاتی عالی‌رتبه وارد ایران شد، اهداف زیادی از جمله ملاقات با مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به اجماعی برای دستیابی به صلح در افغانستان داشت.

وی پیش از آغاز سفرش، در فرودگاه کابل به خبرنگاران گفت: «هر کشور نقش خودش را در روند صلح افغانستان دارد و در همین راستا به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهیم داشت.»

عبدالله در بدور ورود به تهران، با استقبال رسمی سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیای غربی روبرو شد. 

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ساعاتی پس از ورود به تهران، به ساختمان وزارت امور خارجه رفت تا با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه دیدار و رایزنی کند.

دیدار عبدالله با ظریف؛ تاکید ایران بر کمک به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی

در این دیدار که ظهر روز یک‌شنبه، بیست‌وهفتم مهرماه، در مقر وزارت خارجه ایران در تهران انجام شد، دو طرف بر روی گسترش روابط دوجانبه و روند صلح افغانستان با هم گفت‌وگو کردند.

عبدالله در دیدارش با ظریف درباره تلاش‌های صلح در داخل افغانستان، مذاکرات دوحه، فرصت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای دست‌یافتن به صلح صحبت کرد. وی صلح در افغانستان را صلح در منطقه و فراتر از منطقه خواند.

وزیر خارجه ایران نیز در این دیدار با تاکید بر حمایت کشورش از تلاش‌های منطقه‌ای برای دست‌یافتن به اجماع برای حمایت از صلح، روابط دوجانبه میان دو افغانستان و ایران را حسنه خواند و از عملی شدن برنامه‌های زیربنایی و نهایی شدن توافق جامع میان دو کشور ابراز خرسندی کرد.

حل مشکلات بازارچه‌های مرزی؛ محور دیدار عبدالله با رییس مجلس شورای اسلامی ایران

عبدالله پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران، عصر روز یکشنبه به مجلس شورای اسلامی ایران رفت تا با محمدباقر قالیباف رییس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

قالیباف در این دیدار گفت: امروز شرایط کشورهای اسلامی منطقه جنوب غرب آسیا و شبه قاره حساس‌ترین زمان خود را می‌گذراند، زمانی که تاریخ را نگاه می‌کنیم همواره این مناطق با دخالت خارجی‌ها روبه‌رو بوده که باعث تداوم ناامنی‌ها شده است.

وی افزود: پای کمک به مردم، استقلال و امنیت کشور افغانستان ایستاده‌ایم، امیدواریم با دولت جدید این مسیر به خوبی طی شود تا صلح پایدار در افغانستان و بین تمامی گروه‌های آن شکل بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: باید به موضوع بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزی بین دو کشور سرعت ببخشیم و تعداد بازارچه‌های فعال مشترک مرزی را افزایش دهیم زیرا این موضوع به نفع مردم هر دو کشور است.

عبدالله نیز در این دیدار گفت:  افغانستان در بیش از 4 دهه دشواری‌ها، ناامنی‌ها و مشکلات زیادی را تجربه کرده است، افزود: کشور ایران در طی 4 دهه اخیر در کنار مردم افغانستان بوده که جا دارد از طرف مردم افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم.

عبدالله: مجلس شورای اسلامی ایران از صلح پایدار در افغانستان حمایت می‌کند

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیرامون دیدارش با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، در حساب توئتیری خود نوشت:  «با محمدباقر قالیباف رییس مجلس ایران دیدار کردم. ما درباره روند صلح افغانستان و تحولات مذاکرات دوحه بحث و رایزنی کردیم. قالیباف درباره حمایت مجلس ایران از صلح پایدار در افغانستان اطمینان داد».

حمایت ایران از روند صلح به رهبری افغان‌ها برجسته است

عبدالله عبدالله یکشنبه شب در نشستی در سفارت افغانستان در تهران، گفت که سفر او به ایران به‌خاطر درک نقش موثر ایران در صلح افغانستان و جلب حمایت این کشور از روند صلح است.

عبدالله تأکید کرد که تأکید مقامات ارشد ایرانی در دیدار با او بر موفقیت صلح پایدار به رهبری و مدیریت افغان‌ها، برجسته بوده است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به روابط خوب کابل – تهران در چهار دهه‌ گذشته، همچنین گفت که حمایت ایران از روند صلح به رهبری و مدیریت افغانستان بااهمیت است.

دیدار وزیر نیروی ایران با عبدالله؛ توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در دستور کار تهران

رضا اردکانیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، صبح امروز دوشنبه مورخ 28 مهرماه سال جاری در ارتباط با مسائل مشترک اقتصادی دو طرف تبادل نظر کردند.

توسعه همکاری‌های اقتصادی و همکاری در حوزه انرژی عمده‌ترین محورهای مذاکرات دو جانبه در این دیدار بود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، ضمن اشاره به ظرفیت فنی و توان شبکه توزیع برق ایران گفت: توان شبکه توزیع برق در افغانستان محدودتر است و امیدواریم به واسطه بهره‌برداری از این ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر مناسبات مربوط به زیرساخت‌های انرژی در افغانستان را گسترش دهیم.

راه‌آهن خواف–هرات طی روزهای آینده افتتاح می‌شود

در دومین روز از سفر عبدالله به ایران، وی با حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در این دیدار با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: دولت آمریکا که در سیاست های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، بدنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.

وی با  اشاره به افتتاح راه آهن خواف – هرات طی روزهای آینده، اتصال راه آهن های ایران و افغانستان  را موجب تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فراورده های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی ها را فراهم کند.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این دیدار، از حمایت ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات و تلاش ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.

سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه و صلح و ثبات افغانستان؛ محور دیدار شمخانی و عبدالله

پس از دیدار عبدالله با روحانی، وی به شورای عالی امنیت ملی ایران رفت و با دریابان علی شمخانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه غرب آسیا که نتیجه‌ای جز جنگ، ویرانی و عقب ماندگی برای مردم منطقه به دنبال نداشته، تاکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با ارائه گزارشی از آخرین  تحولات روند صلح افغانستان تصریح کرد: استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور نقش موثری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد.

وی حمایت جمهوری اسلامی ایران  از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای به ویژه در افغانستان ایفا کرده است.

افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم 

در همین حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  به تهران گفت: ایشان ملاقات مفصلی با وزیر خارجه داشت و ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی پیش بینی شده و محور تمامی ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفت‌وگوهای بین الافغانی و ... است.

وی افزود: پیام تهران همان است که از اول داده است، افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم و در این راستا تمامی تلاش خود را انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی باشد اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان که نتیجه آن سربلندی مردم افغانستان و پاسداری از دستاوردهای سال‌های مقاومت این مردم است.

عبدالله: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد؛ ایران دوست روزهای سخت افغانستان

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان سفر خود به ایران، در گفت‌وگویی اختصاصی با سایت افغانستان خبرگزاری فارس، درباره خروج نیروهای آمریکایی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.

وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به خبرنگار فارس گفت: افغانستان متحد می‌باشد، متحد باقی می‌ماند و افغانستان بقایش در اتحادش است به‌عنوان یک کشور مستقل دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است و آرزو دارم که مردم با آرامش و صلح زندگی کنند.

ایران موفقیت صلح افغانستان را به سود منطقه و جهان می‌داند

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی و هیأت همراه عصر شامگاه دوشنبه پس از یک سفر رسمی دو روزه به ایران به کابل بازگشت.

 پس از بارگشت از ایران گفت: رهبران جمهوری اسلامی ایران موفقیت صلح را در افغانستان، به سود منطقه و جهان می‌دانند و از روند صلح با رهبری و مدیریت افغانستان حمایت همه‌جانبه می‌کنند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان همچنین از حمایت ایران از روند صلح افغانستان و تداوم همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور قدردانی کرد.

 آغاز سفرهای منطقه‌ای عبدالله حدود 20 روز پیش با دعوت رسمی عمران خان نخست وزیر این کشور رقم خورد. عبدالله در حالی به پاکستان رفت که با گذشت 2 هفته از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در قطر، همچنان اختلافات میان دو هیات به قوت خود باقی مانده بود.

20 سال از جنگ آمریکا در افغانستان گذشته و با وجود کشته شدن انسان های بی گناه  و وعده صلح از یک سو و عجله رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان‌، چشمان مردم افغان برای پایان جنگ به دوحه قطر دوخته شده است. 

افزایش خشونت از سوی طالبان، تهدید به خروج زود هنگام نظامیان آمریکایی و بن بست در مذاکرات دوحه میان دولت افغانستان و هیات طالبان رویاهای مردم را برای زندگی مسالمت آمیز را آشفته کرده، اما اجماع جامعه جهانی برای صلح و مهم دانستن نقش کشورهای همسایه و تمایل طالبان به گفتگو امیدواری جدیدی برای حل بحران 40 ساله افغانستان فراهم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.