احتمال عدم دسترسی ۳ میلیارد نفر در جهان به واکسن کرونا

کارشناسان هشدار داده‌اند که فقدان ظرفیت‌های سردخانه‌ای لازم در بخش‌های بزرگی از جهان از جمله معضلات توزیع‌کنندگان واکسن است.

اکثر کشورهای آسیای مرکزی، قسمت اعظم هندوستان و آسیای جنوب شرقی، تمامی آمریکای لاتین به غیر از بزرگ‌ترین کشورهای آن و تمامی آفریقا به غیر از بخش کوچکی از آن دچار این مشکل هستند.

واکسن‌ها در صورتی می‌توانند کارایی لازم را داشته باشند که از کارخانه تا سرنگ در درجه حرارت مناسب نگهداری شوند.

با آن که به کشورهای در حال توسعه کمک شده تا بتوانند به اصطلاح "زنجیره برودت" واکسن را حفظ کنند، حدود سه میلیارد نفر از مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که به دلیل این مشکلات ممکن است از دستیابی به واکسن محروم شوند.

موضوع زنجیره برودت واکسن در واقع جدیدترین نابرابری ناشی از همه‌گیری کرونا بر دوش فقرا است که اغلب در مناطق پرازدحام مساعد برای گسترش این ویروس زندگی و کار می‌کنند و سامانه‌های بهداشت‌شان فاقد امکانات برای انجام آزمایش‌های گسترده هستند.

سرماسازهای طبی که دما را به منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهند حتی در بیمارستان‌های ایالات متحده و اروپا نیز کم‌یاب هستند.

طبق بررسی شرکت خدمات تدارکاتی دی‌اچ‌ال آلمان در بیش از دو سوم مناطق جهان حتی چشم‌اندازی برای برخورداری از فناوری پیشرفته وجود ندارد.

به گفته دی‌اچ‌ال با توجه به آن که مراحل تولید برخی از واکسن‌های نهایی کووید۱۹ شتاب‌آمیز بوده است باید الزامات دمایی سخت‌گیرانه‌ای را (تا منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد) برای نگهداری آن‌ها رعایت کرد.

این شرکت می‌گوید: به همین دلیل برای زنجیره کنونی تأمین خدمات درمانی چالش‌های تدارکاتی جدیدی پیش می‌آید زیرا هم‌اکنون دمای متعارف توزیع واکسن ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است.

طبق بررسی دی‌اچ‌ال میلیاردها نفر از مردم در کشورهایی زندگی می‌کنند که زیرساخت لازم برای حفظ زنجیره برودت واکسن‌های موجود یا واکسن‌های متعارف‌تر احتمالی کرونا را ندارند.

سازمان جهانی بهداشت از جمله نهادهایی است که امسال طرح تسهیلات "کواکس" را به اجرا در آورد تا تدارکات و توزیع برابر واکسن بین کشورهای عضو را سامان بدهد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، هدف از این طرح جهانی رساندن واکسن‌های کرونا به فقیرترین افراد جهان است و واکسن‌هایی که به احتمال زیاد تحت پوشش مجموعه کواکس قرار می‌گیرند در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد ذخیره خواهند شد.

انتهای پیام

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.