پیام سعودی‌ها به فلسطینیان از زبان معاون اوباما

«دنیس راس»، مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا در امور غرب آسیا و مشاور اندیشکده واشنگتن در سیاست خاور دور، اظهارات اخیر و حملات «بندر بن سلطان»، سفیر اسبق عربستان سعودی در واشنگتن به مقامات فلسطینی را حامل پیام‌های مهم برای آن‌ها دانست.

بن سلطان که برای دهه‌ها سفیر ریاض در آمریکا بوده، طی هفته‌های گذشته در چندین نوبت مصاحبه با شبکه سعودی العربیه، به رهبران فلسطینی حمله کرد و گفت اعتماد به رهبران فلسطینی پس از ناسپاسی آن‌ها دیگر دشوار است.

دنیس راس در مقاله‌ای که در سایت اندیشکده مذکور منتشر شده است، نوشت: «هجوم شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر سابق سعودی در ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با العربیه حاوی پیامی است به این مضمون که ما از الآن به بعد از شما حمایت نمی‌کنیم و برای خود نیازهای ویژه‌ای داریم».

او در ادامه به بررسی این موضع گیری عربستان سعودی از طریق سفیر سابق خود پرداخت و نوشت که این ترس وجود دارد که فلسطینی‌ها با رهبران عرب مخالفت کرده و مدعی شوند که این رهبران به آن‌ها در رسیدن به خواسته‌های ملی خود خیانت می‌کنند و همین ترس باعث شده است عربستان سعودی اعلام موضع رسمی و واقعی خود در قضیه سازش و نزاع بین فلسطینیان را به تأخیر بیاندازند.

مشاور باراک اوباما در ادامه نوشت اظهارات بندر بن سلطان راه را برای عربستان سعودی به منظور برداشتن گام‌های مشابه گام‌های امارات در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آماده می‌کند.

با این حال، راس بعید دانست که عربستان سعودی «با یک پرش» اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کند. به گفته او بن سلطان با اظهارات اخیر خود فلسطینی‌ها را مجبور کرده به خود مراجعه کرده و بیاندیشند که زمان برای اتخاذ گزینه مناسب به تعبیر او فرا رسیده و آن‌ها باید طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن را بپذیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.