مهندس سعید اوحدی روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه در ابتدای سفر خود به استان گیلان با حضور در گلزار مطهر شهدای شهر رشت نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

معاون رییس جمهور در دیدار با آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه رشت با اشاره به سفرهای استانی برای رسیدگی به مسائل ایثارگران، گفت: از ابتدای حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران هر هفته به یک استان سفر کرده‌ایم تا موضوعات مهمی مانند مسکن، اشتغال و ساماندهی گلزارهای شهدا را در خود استان‌ها پیگیری کنیم.

اوحدی ادامه داد: در حوزه‌های مسکن و اشتغال ایثارگران تلاش می‌کنیم با همکاری و همراهی استانداری‌ها از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها استفاده کنیم. در موضوع ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا نیز اقدامات با در نظر گرفتن نظرات و منویات مقام معظم رهبری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط حوزه بهداشت و درمان ایثارگران، گفت: خوشبختانه با همراهی دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه مشکلات حوزه بیمه‌ای ایثارگران برطرف شده است و امروز هزینه‌های انجام شده توسط ایثارگران حداکثر در مدت ۴۸ ساعت توسط شرکت بیمه دی پرداخت می‌شود. همچنین به مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان‌ها تأکید شده است تا سریعاً پیگیر امضای قرارداد مراکز درمانی و بیمارستان‌های معتبر با بیمه دی باشند. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته‌ایم تمام مراکز درمانی تأمین اجتماعی در سطح کشور با بیمه دی قرارداد خواهند داشت.

آیت الله فلاحتی نیز در این دیدار با اشاره به سوابق رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، تأکید کرد: آقای اوحدی تجربیات زیادی در عرصه‌های مختلف دارد و می‌توان گفت دوره‌های سختی را تحمل کرده است، اولین دوره سختی دوران اسارت بود که آقای اوحدی پس از آن سرافرازانه به کشور بازگشته است. مرحله دوم سختی زمان فعالیت ایشان در سازمان حج و زیارت و فاجعه منا بود که هموطنان بی‌گناه ما مظلومانه به شهادت رسیدند. مرحله سوم سختی نیز در زمان حال و فعالیت در بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی ادامه داد: به تعبیری می‌توان گفت شما امروز به همان دوران سخت دفاع مقدس برگشته‌اید زیرا کارها در این مجموعه جهادی است و مخاطب این کارها نیز خانواده همان عزیزانی هستند که در دوران دفاع مقدس مشغول ایثار و فداکاری بوده‌اند. البته این کار علی‌رغم سختی‌ها، بسیار شیرین است زیرا خدمت به خانواده‌های معظم شهدا خدمت به اسلام و جامعه اسلامی است و افتخار بزرگی برای شما محسوب می‌شود.

امام جمعه رشت در ادامه به بیان مسائل و نکاتی در خصوص خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران پرداخت.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با حضور در منازل خانواده معظم شهیدان «ساغری»، جانباز گرانقدر ۷۰ درصد «محمد نژادحسنی طالمی» و جانباز و آزاده «نورالله توده بهمبری» با آنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

اوحدی در پایان سفر خود با حضور در استانداری گیلان در مراسم امضای تفاهم‌نامه تأمین زمین جهت ۱۵۰۰ واحد مسکونی و ۲۰۰۰ شغل برای جامعه ایثارگری و تفاهم‌نامه ساماندهی گلزارهای شهدا با تشکر از زحمات استاندار گیلان به جهت فراهم کردن زمینه امضای این تفاهم نامه‌ها گفت: هدف و فلسفه وجودی زندگی انسان‌ها حرکت به سمت کمال است و در این مسیر فرصت‌ها و موقعیت‌هایی برای انسان به وجود می‌آید.

وی افزود: عده‌ای از انسان‌ها به واسطه بصیرت خود در مواجهه با این موقعیت‌ها از فرصت استفاده می‌کنند و به اندازه توان خود بهره کافی را از این فرصت‌های معنوی می‌برند. یکی از این فرصت‌ها جامعه عظیم ایثارگری است که می‌توان آن را به اقیانوسی عظیم از ارزش‌ها تشبیه کرد. اقیانوس عظیم گذشت، فداکاری، ایثار، جهاد و از خودگذشتگی که در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد بخشی از جریان عظیم قیام امام حسین (ع) بود. امروز افتخار بزرگ و توفیق بی‌نظیر خدمت به چنین عزیزانی نصیب ما شده است و باید بکوشیم از لحظه‌لحظه این خدمت نهایت بهره را ببریم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: اگر امروز تلاش می‌کنیم تا با امضای این تفاهم‌نامه گام بسیار کوچکی را در مسیر خدمت به جامعه معزز ایثارگری برداریم، بی‌شک رضایت خداوند را به عنوان پاداش به دست خواهیم آورد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه با امضای تفاهم‌نامه‌های ساخت و تأمین زمین و مسکن برای ایثارگران در سطح کشور زمینه تأمین ۴۸ هزار واحد مسکونی برای ایثارگران فراهم شده است افزود: امروز کشور ما در شرایط بسیار سخت و بی‌سابقه‌ای از نظر فشارهای استکبار جهانی قرار دارد اما می‌کوشیم تا با تأسی به فرهنگ ایثار و شهادت و با مدیریت جهادی در همین شرایط سخت کارها را به خوبی انجام دهیم.

اوحدی با اشاره به فداکاری‌ها و ایثارگری‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر توسط پزشکان و پرستاران گفت: در همه جای دنیا کادر درمان از شرایط کاری خود ناراضی هستند و اعتراض می‌کنند، اما در همین استان گیلان به عنوان استان پیش‌قراول نهضت فداکاری و ایثارگری در حوزه درمان شاهد بودیم پزشکان و پرستاران عزیز ما برای نجات جان هموطنان خود از هستی خود نیز مایه گذاشتند و شاهد اتفاقاتی بودیم که با عقل مادی نمی‌توان آن را تفسیر کرد و تنها توجه به آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل اهل بیت (ع) می‌تواند توجیه‌کننده این مسائل باشد.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به تصویب دستورالعمل «نحوه تشکیل پرونده و بررسی مدارک و مستندات شهید خدمت» به تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت.

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در این مراسم دوران دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت جوانان ایران را احیا کننده فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: بی‌تردید نقش دفاع مقدس در ایجاد روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر همه تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه دشمنان در جامعه بسیار چشمگیر بوده است. فرهنگ ایثار و شهادت مؤلفه‌ای بسیار مهم در تاب‌آوری جامعه و تحمل مشکلات است.

وی ادامه داد: پیش از برگزاری این مراسم به همراه مهندس اوحدی خدمت جمعی از ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا رسیدیم و رفتار و سخنان آن‌ها برای ما بسیار روحیه‌بخش بود. بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدامات و تلاش‌های بسیار خوبی برای خدمت رسانی به این عزیزان انجام می‌دهد و همه دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این مسیر در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران باشند.

استاندار گیلان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تأمین زمین جهت ۱۵۰۰ واحد مسکونی و ۲۰۰۰ شغل برای جامعه ایثارگری و تفاهم‌نامه ساماندهی گلزارهای شهدا گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این تفاهم‌نامه‌ها صورت گرفته است تا ان‌شاء‌الله تا پایان دولت دوازدهم موارد درج شده در این تفاهم‌نامه اجرایی شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.