شکایت از دولت ترامپ به‌دلیل اجرای اصلاحات مهاجرتی

اتاق بازرگانی آمریکا، انجمن ملی تولیدکنندگان، فدراسیون ملی خرده فروشی، انجمن استخدام بهداشت بین المللی آمریکا، دانشگاه کرنل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و چند نهاد دیگر این شکایتنامه را علیه «چاد ولف» سرپرست وزارت امنیت داخلی و «یوجین اسکالیا» وزیر کار ایالات متحده تهیه کرده اند.

تارنمای خبری نشریه هیل در گزارشی در این مورد نوشت: دولت ترامپ پیشتر در ماه جاری اعلام کرد که وزارت امنیت داخلی آمریکا مقررات جدیدی را در ارتباط با روادید اچ- ۱ بی که به کارگران ماهر اعطا می شود، منتشر می کند.

وزارت کار آمریکا نیز با صدور حکمی، کارفرمایان را ملزم کرد پرداختی ها به دریافت کنندگان این روادید را افزایش دهند تا از استخدام کارگران با دستمزد کمتر در شرکت های آمریکایی جلوگیری شود.

مقام های مربوطه گفته اند که روادید اچ- ۱ بی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. مقام های مزبور همچنین از تاثیر اقتصادی همه گیری کووید–۱۹ استفاده کرده اند تا اینگونه استدلال کنند که زمان برای اعمال سخت گیری، مناسب است.

همچنین در متن دادخواست تنظیم شده آمده است: بار دیگر متهمان در تلاشند از همه گیری کووید–۱۹ به عنوان دستاویزی برای اختلال اساسی در مهاجرت افرادی با مهارت بالا بهره گیرند. این قوانین، غیرعادی است و اگر کنترل نشود، روابط شغلی صدها هزار کارمند فعال در آمریکا را به خطر می اندازد و مانع از استخدام افراد جدید به واسطه برنامه اچ- ۱ بی می شود.

این تغییرات براساس دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تعلیق صدور روادید کارگری موقت تا پایان سال ۲۰۲۰ اعمال شده است. این دستور درمورد روادید اچ- ۱ بی، اچ- ۲ بی، اچ-۴، ال- ۱ و جی-۱ لازم الاجراست.

گروه های تجاری بی درنگ شکایتی علیه این دستور اجرایی تنظیم و اعلام کردند که آمریکا از دارندگان روادید کارگری موقت ذی‌نفع شده است.

ترامپ سال گذشته سیاست های جدید مهاجرتی آمریکا را اعلام کرد. وی در تشریح این سیاست ها گفت: ما می خواهیم نظام جدید مهاجرتی را اعمال کنیم که از ارزش های آمریکایی حفاظت کند. این سیاست کاملترین و جامع ترین بسته مهاجرتی است که تاکنون ارائه شده است.

در سال مالی ۲۰۱۸میلادی که در ۳۰ سپتامبر (۹ دی) به پایان رسید، دولت واشنگتن با بیش از ۶۱ هزار درخواست روادید کاری در همان مراحل اولیه مخالفت کرد؛ دو برابر مجموع درخواست هایی که سال پیش از آن رد شد.

در حالی که یکی از سیاست های اصلی دولت های آمریکا در راستای تامین منافع ملی آن کشور، همواره سیاست مهاجرپذیری بوده، ترامپ میلیاردر نیویورکی شعار اصلی خود را احیای آمریکا بزرگ با تاکید بر بیگانه ستیزی قرار داده است.

دولت آمریکا در سال‌های اخیر برای محدود کردن برنامه کارگران ماهر خارجی تلاش کرده و این امر محبوبیت ترامپ را کاهش داده است. صنعت فناوری در آمریکا با استفاده از این روادید تلاش می‌کند استعدادهای خارجی را به ویژه در زمینه‌های علوم و مهندسی جذب کند.  

روادید اچ- ۱ بی برای کارگران ماهر استفاده  می‌شود و در صنعت فناوری رایج است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.