روند نزولی نرخ دلار آغاز شد؟

به نظر می‌آید بازار توان صعود بیشتر در کانال ۳۰ هزار تومان را نداشت. بازار ارز در یک معادله اخبار در روزهای اخیر قرار گرفته بود؛ مشخصا ۳ خبر مثبت بنیادی وجود دارد.

رویکرد جدید سیاستگذار اولین خبر است. شفاف‌سازی در بازار ارز باعث شد تا همه نسبت به حجم عرضه و تقاضا در بازار روشن باشند. همچنین میزان مداخله بازارساز می‌تواند نشان دهد که نرخ در روزهای آینده افزایشی خواهد بود یا خیر. 

خبر دوم این است که تقاضایی در بازار متشکل برای دلار وجود ندارد. مثلا دیروز 75 میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد، اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت. این یعنی، صرافی‌ها کاملا به این نتیجه رسیده‌اند که در بالای قیمت 30 هزار تومان، دست به خرید نزنند. این خبر بنیادی نیز می‌تواند برای خریداران خرد قابل توجه باشد. 

خبر سوم، مربوط به سوغاتی رئیس کل بانک مرکزی از سفر عراق است. دیروز یک مقام وزارت خارجه اعلام کرد که دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. ترجمه این خبر آن است که بازار ارز احتمالا از سمت عرضه، باید منتظر آزادسازی 5.5 میلیارد دلار باشد. اگرچه این دلارها احتمالا از عراق نمی‌رسد، اما می‌تواند به معنی رهایی منابع ارزی بانک مرکزی از نرخ 4200 تومان باشد. 

اما در سمت دیگر این معادله، اخبار مربوط به انتخابات آمریکا قرار دارد. چینش اخبار در برابر انتخابات آمریکا، به نظر کارساز شده و توانسته بازار ارز را از تقاضای بالا، حداقل به شکل مقطعی خلاص کند. 

تحلیل تکنیکال قیمت دلار

نکته جالب اینجاست که برخی تحلیلگران تکنیکال کاملا معتقدند که بازار ارز آخرین راند صعودی را طی کرده و از نظر زمانی، زمان ریزش بازار است. البته این سخنان در اوایل مهر ماه و پیش از لمس سطح 30 هزار تومانی نیز شنیده می‌شد، اما دلار به بالای این سطح نفوذ کرد. اما این بار برخی تکنیکالیست‌ها معتقدند که دیگر نمودارها، رشد دلار را نمی‌توانند توجیه کنند.

تحلیل یک کارشناس مالی از روند تکنیکال بورس، دلار و طلا را می‌توانید در ویدئوی زیر ملاحظه کنید؛ او معتقد است که اتفاقات مهمی در انتظار بازار ارز است. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.