هشدار درباره برنامه‌ریزی ترامپ برای دستکاری نتایج انتخابات

"دانیال لزار" نویسنده و روزنامه نگار مستقل آمریکایی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا وضعیت سیاسی آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را بسیار حساس و شکننده توصیف کرد و افزود اگر فاصله بایدن با ترامپ در روز انتخابات اندک باشد، دونالد ترامپ از ابزار و بهانه‌های مختلفی برای تغییر نتایج به سود خود بهره خواهد بُرد.

وی با اشاره به وسعت و پیچیدگی‌های بروکراتیک و اداری رای‌گیری و شمارش آن درایالات متحده ادامه داد: مشکل این است که قانون اساسی آمریکا از ۱۷۸۷ آن‌طوری که باید تغییر نکرده و به روز نشده است. ما بیش از ۱۰ هزار حوزه محلی انتخاباتی داریم. برای همین روند رای گیری بسیار پرحاشیه و آشفته است و در این میان انواع اشتباه و خرابکاری سهوی و عامدانه رخ می‌دهد.

این تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد: اگر ترامپ به دنبال زیر سوال بردن انتخابات باشد، همه طور بهانه‌ای دارد که این کار را انجام بدهد.

لزار تصریح کرد: دشوار بتوان تصور کرد که پس از انتخابات، کشور شاهد بحران و درگیری نشود. نظام (انتخاباتی) این‌قدر پراکنده و پر چالش است که نمی‌توان تصور کرد چگونه دعوا و کشمکش بر سر نتایج شروع نشود. از این جهت به نظرم، خشونت و درگیری دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون رای عددی بیشتری از ترامپ آورد اما نتوانست الکترال کالج را ببرد. در این انتخابات، بایدن نیاز دارد که به شکل قاطع آرای بیشتری از ترامپ به دست آورد. در غیر این صورت جنجال و دعوا بر سر نتایج در انتظار خواهد بود.

این روزنامه‌نگار آمریکایی اظهار کرد: کشمکش بر سر شمارش آرا و دعوای حقوقی آغاز شده و این موضوع به کف خیابان‌ها کشیده خواهد شد. بنابراین تنها راه پیروزی برای بایدن، برنده شدن با فاصله زیادتری از ترامپ خواهد بود. در غیر این صورت، ترامپ زیر بار نتایج نخواهد رفت و طرفدارانش را به خیابان خواهد آورد.

لزار با تاکید براینکه نمی‌توان نظرسنجی‌ها در آمریکا را نشانه جلوتر یا عقب‌تر بودن یکی از۲ نامزد انتخابات دانست، گفت: در این نظرسنجی‌ها، عده ای می‌گویند که به ترامپ رای نمی‌دهند، اما آنها در عمل رای به ترامپ خواهند داد. برای همین، نباید روی نظر سنجی‌ها حساب کرد. هیچ چیزی را نمی‌توان تا لحظه آخر قطعی دانست.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در حال برگزاری است، روز ۱۳ آبان به عنوان روز اصلی رای‌گیری خاتمه خواهد یافت و نتایج قطعی آن در ماه دسامبر مشخص می‌شود.

امسال به دلیل کرونا، رای‌گیری پستی هم طرفداران زیادی پیدا کرده است و همین مساله باعث شده است تا ترامپ نسبت به نتایج آن تردید ایجاد کند.وی بایدن را بدترین رقیب انتخاباتی دانست و گفت در صورت شکست از وی باید کشور را ترک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.