رفتارهای عجیب و غریب احمدی نژاد/ کار از نامه نگاری و توئیت زدن به آنجلینا جولی گذشت !

برای هیچ کس پوشیده نیست که محمود احمدی‌نژاد هر وقت به یک انتخابات نزدیک می شود رفتارهای عجیب و غریب بیشتری از خودش نشان می‌دهد، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم با گذشت زمان رفتارهای عجیب و غریب او شدت بیشتری به خود گرفته است.

حرفهای عجیب او در ابتدای حیات سیاسی‌اش در سال ۸۴ تنها پاسخ او درباره گشت ارشاد و پوشش جوانان بود؛ «واقعا مشکل مردم ما مشکل موی جوان های ماست!؟ بچه ها می خواهند هر جور موی خود را بگذارند. به من و تو چه ربطی دارد. مردم سلایق گوناگون دارند... شان دولت این است شان مردم این است؟ آیا مشکل مردم این است که فلان دختر، فلان لباس را بپوشد؟» و دیگر اینکه از آوردن نفت در سفرهای مردم صحبت می‌کرد.   

با اینکه رفتارها و حرفهای عجیب و غریب او در چهار سال اولی که ریاست دولت را برعهده داشت بیشتر شده بود اما نزدیک انتخابات ۸۸ روند صعودی گرفت، آنچنان که در مناظره های انتخاباتی وقتی به خلاف واقع سخن گفتن متهم می‌شد می‌گفت: «دروغگو خائن است و خائن ترسوست؛ آیا این دولت ترسوست؟! »و باز هم مثل چهار سال قبل گریزی به حوزه فشن ‌زد. وقتی به رفتارهای پلیسی و گشت ارشادی متهم ‌شد به رقیبش میرحسین موسوی گفت در زمانی که ریاست دولت را برعهده داشته کراوات ها را قیچی می‌کرده است.

او در گفت و گوی ویژه خبری خود در ایام تبلیغات انتخابات ۸۸ گفته بود: «آن افرادی که امروز به گشت ارشاد ایراد می‌کنند، آیا سال ۶۴ و ۶۵ را فراموش کرده‌اند که وزارت کشور موتورسوارها را سازماندهی می‌کرد تا در همین خیابان ولیعصر موی دختران و موی پسران را قیچی و لباس‌ها و کفش‌ها را پاره می‌کردند و آیا فراموش کرده‌اند که کراوات‌ها را قیچی می‌کردند و آیا یادشان رفته است، مردم را کتک می‌زدند و آیا یادشان رفته است که کراوات یک دیپلمات خارجی را از وسط قیچی می‌کردند و او متعجب می‌ماند که چه خبر است.» 

علاقه احمدی‌نژاد به کراوات

او حالا هم در آستانه انتخاباتی دیگر که نامش در لیست کاندیداهای بالقوه قرار دارد، یکبار دیگر به حوزه فشن و استایل وارد شده است. اخیرا فیلمی از او در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مجددا درباره کراوات صحبت می‌کند.

فردی که از خود و احمدی‌نژاد فیلم می‌گیرد از رئیس دولتهای نهم و دهم درباره این می پرسد که احتمالش هست یک روز کراوات بزند؟ احمدی‌نژاد: پاسخ می‌دهد که نمی دانم! و هیچ وقت کراوات زدن را دوست  نداشتم و به این معنی که آن را چیز بدی بدانم نیست.  وقتی از او پرسیده می‌شود که آیا حاضر است برایش کراوات بزنند می‌گوید: لباس تحمیلی است؟ چرا تحمیل کنیم؟ هر کس لباس خودش را دارد. 

گویی احمدی نژاد درکنار تلاش هایش برای ارائه تصویری جدید از خود اینبار هم تلاش کرده است در کنار نامه نگاری ها، مصاحبه های جنجالی در حوزه موسیقی، سیاسی و ...نگاه خود به حوزه پوشش و لباس را نیز برای مردم به تصویر بکشد، نگاهی که او را موافق مثلا کروات زدن و سبک پوشش غربی نشان دهد.

رفتارهای خارج از عرف سیاسی با چه هدفی؟

رفتار احمدی نژاد طی چندماه اخیر وارد فازی شده است که به عقیده حتی حامیان گذشته احمدی‌نژاد خارج از عرف نظام جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. پیش از این مصاحبه، او خواهان اتحاد با آنجلینا جولی، بازیگر هالیوودی و همسر سابق برد پیت شده بود. او در توئیتی این بازیگر هالیوود را خطاب قرار داد و نوشت: «با صحبت صریح شما درباره‌ی تبعیض در جهان موافقم. تبعیض، جنگ، فقر و ناامنی محصول مدیریت فعلی است که بر قدرت‌طلبی و سلطه‌جویی استوار است.»

در روزهای اخیر نیز دفتر رئیس دولت های نهم و دهم ویدئویی منتشر کرد که احمدی‌نژاد در آن به انتخابات جنجالی سال ۸۸ می پردازد. این ویدئو بخشی از مصاحبه احمدی‌نژاد است که در انتخابات ۸۸ یک سوی مناقشات سیاسی بود. او در مصاحبه با عبدالرضا داوری و علی اکبر جوانفکر مشاوران رسانه ای خود این انتخابات را «لشکرکشی جبهه اشراف» و «تلاش برای کودتا علیه مردم و دولت مردمی» خوانده است.

او می گوید: دستگاه‌های امنیتی برای طبقه اشراف، قدرتمداران، جریانات سیاسی بریده از مردم، عناصر فرصت طلب فاسد و برای غصب مناصب و غارت اموال مردم، اینها حاشیه امن درست می کنند و اشراف سیاسی را به طور سازمان یافته مورد حمایت قرار می دهند.

او با بیان اینکه یکی از برنامه های دستگاه های امنیتی سازماندهی اراذل و اوباش است به انتخابات ۸۸ می پردازد و می گوید: ما درانتخابات ۸۸ به طور جدی و آشکار با نقش و اقدام سازمان یافته این باند امنیتی مواجه بودیم.

من شخصا تا آنجا که امکان داشت عملکرد آنها را رصد می‌کردم. اصلاً در یک سناریوی جنگ روانی حتی به من هم فشار می‌آوردند. افراد گوناگون را می‌فرستادند تا با ارائه اطلاعات نادرست، من را از حضور در انتخابات منصرف کنند. به من می گفتند آقا تمام شده است، دیگر باخته ای، کوتاه بیا و حرف نزن!

احمدی نژاد تنهاست

احمدی‌نژاد پیش از این نیز مصاحبه جنجال برانگیز دیگری داشته؛ او تنها رئیس دولت در جمهوری اسلامی است که با رسانه‌های فارسی خارج از کشور مصاحبه کرده است، مصاحبه اخیر او با رادیو آزاد اروپا که بودجه آن رسما از سوی کنگره آمریکا تامین می‌شود در کنار دیگر اقداماتش به مذاق حامیان دیروز او خوش نمی‌آید.

از این روست که احمدی‌نژاد بسیار تنهاست. از این روست که برخی اقدامات غیرعادی احمدی‌نژاد را تلاشی برای جلب توجه بخشی از مردم می‌دانند که در چند دوره انتخابات اخیر به سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رای داده اند؛ آرایی که شاید برای تغییر وضع موجود که احمدی‌نژاد و همراهانش در به وجود آوردن آن نقش کمی نداشته‌اند. 

البته اینکه او شخصا وارد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد شد محل اختلاف ناظران سیاسی است. او شکستن مرزهای سیاسی را به سویی برده است که حتی سخن از اخراجش از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود. 

احمدی‌نژاد می‌خواهد مثل خاتمی تکرار کند؟

از سوی دیگر برخی معتقدند که احمدی‌نژاد به دنبال آن است نقشی چون نقش آیت الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی برای خود قائل شود و بخواهد با حمایت از شخص یا جریان خاصی رئیس جمهورساز آینده باشد. در این صورت او باید سراغ یاران خود برود، چرا که از یک سو حضور اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات خیلی مشخص نیست و از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد که این جریان سیاسی بخواهد نامش با احمدی‌نژاد عجین شود.

اصولگرایانی هم که او را وارد معرکه سیاست کرده بودند پس از ماجراهای خانه نشینی یازده روزه و ثبت نام در انتخابات ۹۶ بیش از پیش از او اعلام برائت می‌کنند. بنابراین چاره ای ندارد جز آنکه به سراغ یاران اندک خود برود. از میان یاران نیز برخی چون اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در زندان به سر می‌برند.

نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد به سید محمود علوی وزیر اطلاعات تنهایی او در فضای سیاسی را نشان می‌دهد. به این ترتیب احمدی‌نژاد اگر بخواهد کاندیدای جانشین خود را به میدان بفرستد چاره ای ندارد جز آنکه از به امثال مرتضی تمدن، سید مجتبی ثمره هاشمی و غلامحسین الهام اتکا کند. اینکه این افراد در وزن نامزدی ریاست جمهوری هستند یا نه خود بحث دیگری است. 

احمدی‌نژاد از مجمع اخراج می‌شود؟

البته برخی نیز بر این عقیده اند که اقدامات غیرعادی احمدی‌نژاد عامدانه است. اخیرا گمانه‌ زنی‌هایی در خصوص اخراج قریب الوقوع وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام شنیده شده است. محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه فعال سیاسی اصولگرا معتقد است «محمود احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود و به زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند.»

با این حال اگر احمدی‌نژاد این سناریو را در سر داشته باشد که با اخراج از مجمع تشخیص مصلحت نظام بتواند موقعیت را به نفع خود تغییر دهد باز هم به نظر می‌رسد شانس چندانی نخواهد داشت چرا که در ساز و کار مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج از این نهاد وجود ندارد و همانند تعیین اعضا، عزل اعضا نیز بر عهده رهبری است که تا کنون سابقه ای از اخراج از مجمع وجود نداشته است. 

آیت الله مجتهدی شبستری، از اعضای کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: در مورد اخراج فردی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبتی نشده و من چون اطلاعی ندارم نمی توانم چیزی بگویم. مجتهدی شبستری در ارتباط با ساز و کار اخراج افراد از مجمع تشخیص نیز می گوید: [اخراج] باید از طریق رهبری باشد. من چون در این دورره جدید بودم و قبلا نبودم، به خاطر ندارم که از طریق مجمع یا رهبری کسی را اخراج کرده باشند.

روال سابق را هم نشنیدم که کسی اخراج شده باشد مگر اینکه دوره تجدید شود و دیگر اسم آن فردی که کار خلافی انجام داده است یا حرف خلافی زده است در دوره جدید نباشد، این ممکن است اتفاق بیفتد اما اخراج را به خاطر ندارم.

اینکه احمدی نژاد چه هدفی در سر دارد نیاز به گذر بیشتر زمان دارد. شاید او واقعا دنبال اخراج شدن از مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد تا کنشگری سیاسی خود را نه تنها خارج از نهادهای جمهوری اسلامی چه بسا خودخواسته خارج از نظام سیاسی دنبال کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.