واکنش محسن رضایی به مقایسه پراید با موشک

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم اندیشی که با موضوع تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و نظام جمع سپاری در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، گفت: پیشرفت و تعالی یک جامعه محصول خرد جمعی جامعه است و در این راستا ما کمیسیون‌های کارشناسی را در دبیرخانه تشکیل دادیم و به جمع آوری نظرات صاحبنظران پرداختیم.

وی افزود: پس از آن نیز پژوهشکده‌ها را با هدف جمع آوری نظرات اساتید با همکاری دانشگاهها پرداختیم و در حال حاضر سیاست جمع سپاری را در پیش گرفتیم و در سامانه‌ای که در این راستا راه اندازی شده ۱۷ هزار نفر به آن مراجعه و ۳۰۰ نفر نیز نظرات خود را ثبت کرده اند.

رضایی تاکید کرد: ما در این سامانه‌ سعی می‌کنیم با اساتید ارتباط برقرار کنیم، هدف ما از جمع سپاری این است که ایده‌های راهبردی هر ایرانی در هر کجا از دنیا را دریافت و به سرعت به اطلاع رهبر معظم انقلاب برسانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدیم این سیستم از مرگ ایده‌ها برای اداره کشور جلوگیری می‌کند و موجب انباشت ایده‌ها می‌شود.

وی افزود: با راه اندازی سامانه جمع سپاری دانشگاه‌ها اولین بخشی هستند که ما برای استفاده از نظرات اساتید به سراغ آن‌ها آمده ایم و انتظار داریم که دانشگاه‌ها در تدوین سیاست‌های کلی به ما کمک کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه باید تا آذر ماه تدوین و در مجمع تصویب و به محضر رهبر انقلاب ارائه شود، این برنامه اولین برنامه گام دوم انقلاب است با این وجود باید سرآغار تحولات در کشور بوده و این گونه نباشد که تکرار گذشته‌ها باشد.

رضایی گفت: سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه باید دارای زیرساخت بنیادین برای چهل سال آینده کشور باشد.

وی ادامه داد: در تدوین سیاست‌های کلی، برنامه هفتم توسعه تحول اقتصادی از حوزه‌های مورد نظر است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: با این وجود سوالی که ما انتظار داریم اساتید به آن پاسخ دهند این است که آیا در حال حاضر روندهای اقتصادی موجود را قبول دارند و فکر می‌کنند که این روندها موجب جهش در اقتصاد می‌شوند؟ و یا اینکه باید روندهای تحولی جدید در عرصه اقتصاد و به ویژه در صنعت، علم و فناوری به کار گرفته شوند.

رضایی اظهار داشت: فرهنگ، محور دیگر مورد نظر در تبیین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است، سوال این است که آیا امروز رویه‌های فرهنگی در کشور مطلوب هستند و اگر این گونه نیست باید چه برنامه‌هایی در راستای ایجاد تحول فرهنگی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم لحاظ شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تحول در حکم روایی فرهنگی و اقتصادی را دیگر محور تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم عنوان کرد و افزود: بحث این است که آیا کشورمان در حکم روایی فرهنگی و اقتصادی وضع مطلوبی دارد و یا اینکه باید متحول شود. 

وی گفت: واقعیت این است که کشورمان در حکم روایی سیاسی و امنیتی متحول شده و دستاوردهای این تحول را نیز در حوزه اقتدار و امنیت شاهد هستیم، ولی اگر حکم روایی فرهنگی و اقتصادی مطلوب حاکم می‌شد قطعا وضعیت اقتصادی ما این گونه نبود.

وی تاکید کرد: وقتی وضعیت موشک را با پراید و خرمشهرها را با وضعیت اقتصادی مردم مقایسه می‌کنیم اینجاست که باید حکم روایی فرهنگی و اقتصادی کشور متحول شود و ما برای ایجاد این تحول از نظرات اساتید استفاده می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم دلسوزانه و مسئولانه ایده‌های خود را به ما منتقل کنند تا از آن‌ها استفاده کنیم.

رضایی گفت: از دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادها می‌خواهیم که برای استفاده از ایده‌های صاحب نظران به جمع سپاری روی بیاورند. به هر روی ما به منظور استفاده از ایده‌های اساتید ارتباط خود را با دانشگاه‌ها ادامه خواهیم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وزارت علوم رایزنی خواهیم کرد تا ایده‌های علمی اساتید که در سامانه نجم دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ثبت می‌شوند و امتیاز علمی لازم را کسب می‌کنند برای این اساتید به عنوان سابقه علمی و پژوهشی محسوب شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.