رییس جمهور آذربایجان: هیچکس نمی‌تواند جلوی پیشروی ما را در قره‌باغ بگیرد

علی‌اف سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «کشور ما دارای ارتش قوی و اراده قوی است. هیچ کسی نمی‌تواند ما را متوقف کند. ما در مسیر حق بوده‌ایم و تا آخرین این راه ادامه خواهیم داد».

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین گفت که بعد از پایان جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی، منطقه و حتی دنیا نیز تغییر خواهد کرد. او گفت: «همه قدرت ما را دیدند. ما باید در این منطقه چشم‌انداز راهبردی جدید ایجاد کنیم. بعد از پایان نبرد، دوره جدید برای آذربایجان و منطقه آغاز خواهد شد».

علی‌اف امروز در هفدهمین روز از درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، از آزادسازی روستاهای «قاراداغلی» و «خاتون بولاق» و «قاراکُلّو» در منطقه «فضولی» و روستاهای «بولوتان»، «ملکیجانلی»، «کمرتوک»، «تکه» و «تاغاسر» در منطقه «خُجاوند» خبر داد.

این مناطق در جنوب منطقه قره باغ کوهستانی قرار دارد و جمهوری آذربایجان مدعی شده است که طی بیش از دو هفته درگیری بیش از چهل منطقه در شمال و جنوب قره باغ را به تصرف خود درآورده است.

درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی به رغم اینکه دو طرف درگیر بامداد شنبه این هفته بعد از ساعت‌ها مذاکره با میزبانی روسیه، بر سر آتش‌بس توافق کردند، ادامه دارد و باکو و ایروان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

جمهوری آذربایجان تنها را توقف درگیری در این منطقه را اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحده در باره قره‌باغ کوهستانی و هفت شهر اشغالی جمهوری آذربایجان می‌داند؛ قطعنامه‌هایی که این اراضی را جزو خاک این کشور دانسته و از نیروهای ارمنستان می‌خواهد این مناطق را تخلیه کند.

در مقابل، جمهوری ارمنستان از ضرورت امتیازدهی متقابل در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفته و تأکید کرده است که پایان دادن به مناقشه مذکور راه حل نظامی ندارد و باید گفت‌وگو و مذاکره کرد؛ مذاکراتی که در قابل گروه میانجی «مینسک» نزدیک به سه دهه است انجام می‌شود و نتوانسته است به این درگیری‌ها گاه و بیگاه پایان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.