هیچ سربازی تاکنون بر اثر کرونا فوت نکرده است
 

 سردار تقی مهری در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه خاصی دارد، اظهار کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، خدمت وظیفه عمومی، خدمت مقدسی است که در جنگ و صلح در صف اول نیازهای کشور قرار دارند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی افزود: جوانان عزیز ما در برهه‌های حساس تاریخی مانند سیل و زلزله به صحنه آمدند، امسال همزمان با شیوع ویروس کرونا، وقتی در ششم فروردین امسال اعلام کردیم افراد مشمول شامل پزشکان، پیراپزشکان و ... به کمک کادر درمانی بیایند، بیش از ۹۵ درصد این افراد که در ماه‌های قبل قرار بود اعزام شوند، داوطلبانه در بیمارستانهای و درمانگاه‌های نیروی انتظامی مشغول خدمت شدند و اکنون نیز در حال خدمت هستند.

وی تصریح کرد: در گذشته نحوه آمدن به خدمت سربازی کاملاً متفاوت بود، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی رایج نبود، همه باید مقابل مقر وظیفه عمومی در استانها حاضر شده و سربازان اعزام می‌شدند اما اکنون خدمات مربوط به سربازی، توسط دفاتر الکترونیک و پلیس +۱۰ صورت می‌گیرد.

این مقام انتظامی افزود: از سال گذشته نیز بسیاری از خدمات به‌صورت اینترنتی به مشمولان ارائه می‌شود، خروج از کشور، کفالت، معافیت پزشکی و سایر خدمات به صورت اینترنتی ارائه می‌شود.

مهری با بیان اینکه سربازان، رکن اصلی دفاع و امنیت کشور هستند، بیان کرد: در دوران دفاع‌ مقدس بیش از نیمی از رزمندگان، جزو سرباز بودند، هم‌اکنون نیز سربازان نقش کلیدی دارند و فلسفه حضور آنها در خدمت نیز دفاع از کشور است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه اکثر سربازان در مناطق محروم، مرزی و بد آب و هوا خدمت می‌کنند، گفت: تعداد کمی از سربازان در ستادها و شهرستانها مشغول خدمت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون آرامش و آسایش ما به واسطه حضور نیروهای مسلح و سربازان است، تصریح کرد: ما با ۱۵ کشور همسایه است، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی کشورمان ایجاب می‌کند که برای امنیت دفاعی خود برنامه داشته باشد و سیاست آن (سربازی) در ستاد کل نیروهای مسلح تعریف شده است.

این مقام انتظامی درباره تدابیر صورت گرفته برای کاهش نگرانی و سردرگمی خانواده‌های مشمولان در زمانی که فرزند آنها مشغول خدمت است، خاطرنشان کرد: ما سایت اطلاع‌رسانی، پایگاه فرهنگی سرباز و کانال خبررسانی را داریم، خانواده‌ها به‌صورت تلفنی می‌توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۶۸۰، سؤالات خود را در رابطه با سربازی مطرح کنند.

مهری ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، در خود ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، ستادی برای مقابله با کرونا داریم، یکی از پروتکلها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعملهای بهداشتی که اکنون در نیروی انتظامی و نیروهای مسلح رعایت شده، نحوه اعزام مشمولان به خدمت سربازی است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی افزود: اکنون افراد مشمول با مراجعه به دفاتر خدماتی، برگه‌ای دریافت می‌کند، پزشک او را معاینه می‌کند، اگر تشخیص داد این فرد سالم است، اعزام وی به خدمت تأیید می‌شود، سپس باید سه واکسن "مننژیت، دیفتری و کزاز" را بزند.

وی عنوان کرد: این مشمولان هم تب‌سنجی و معاینه می‌شوند و سپس برگه اعزام آنها مهر تأیید می‌خورد، در وهله بعد به محل اعزام در نیروی انتظامی می‌روند، در آن روز نیز معاینه و تب‌سنجی انجام می‌شود و اگر فردی دچار بیماری باشد، اعزام نخواهد شد در مرحله آخر نیز در مقابل در پادگان آموزشی نیز این اقدامات انجام می‌شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه اکنون مدت زمان آموزشی سربازی یک ماه کاهش یافته است، یادآور شد: تاکنون حتی یک سرباز نیز بر اثر کرونا فوت نکرده است و این نشان می‌دهد که تمام پروتکلها رعایت می‌شود؛ این اطمینان را به خانواده‌های محترم می‌دهیم که نگران نباشند و همچنین باید متذکر شد امنیت تعطیل‌بردار نیست.

مهری درباره افزایش حقوق سربازان نیز یادآور شد: ما در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی داریم که حداقل حقوق سرباز بین ۶۰ و حداکثر ۹۰ درصد حقوق افراد پایور (کارکنان) باشد، به طور مثال اگر یک کادر نیروی مسلح حقوق حداقلی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد، باید ۶۰ درصد آن به سرباز داده شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی متذکر شد: تاکنون این اتفاق به دلایلی محقق نشده است، هم ستاد کل نیروهای مسلح، هم فرمانده نیروی انتظامی و وزیر کشور این مکاتبه را انجام دادند که حقوق افزایش پیدا کند البته کمی افزایش پیدا کرد اما راضی نیستیم، از مجلس و دولت محترم می‌خواهیم همان مفاد قانونی برای حقوق سربازان اجرا شود.

این مقام انتظامی یادآور شد: ما نتوانستیم آنچه باید و شاید به سربازان خدمات خوب ارائه دهیم البته به سمت بهتر شدن این خدمات، افزایش حقوق و تسریع خدمات به آنها می‌رویم، هرگز به وضع موجود قانع نیستیم و باید وضع بهتر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.