لبنان: عادی‌سازی روابط با اسرائیل در دستور کار نیست

به گزارش روسیا الیوم، شربل وهبه وزیرخارجه دولت پیشبرد امور در لبنان در آستانه اولین جلسه مذاکره میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرز‌های دریایی گفت: هرگز روابط خود را عادی سازی نخواهیم کرد. ترسیم مرز‌ها امری ضروری است و اجازه نمی‌دهیم تا مرز‌های دریایی ما نامشخص باقی بماند. 

شربل وهبه افزود: نمی‌گذاریم دشمن صهیونیستی در نزدیکی آب‌های لبنان برای نفت و گاز حفاری کند. ما باید مانع از آن شویم، این حق ماست که خودمان نفت آب‌های لبنان را استخراج کنیم، بنابراین باید مرز‌ها ترسیم شوند تا بدانیم که چه مقداری از آن برای ماست.

وزیر خارجه لبنان افزود: سازمان ملل میزبان مذاکرات خواهد بود و آمریکا نیز در جلسات حاضر خواهد بود و در پایان هر جلسه نتیجه را امضا خواهد کرد. این یعنی آنکه مشارکت سازمان ملل جدی است و آنگونه که اسرائیل می‌گوید، سازمان ملل فقط میزبان نیست، بلکه ناظر بر مذاکرات است. 

وی تصریح کرد: ما با قدرتی بیش از آنچه دشمن تصور می‌کند به مذاکره خواهیم رفت. آن‌ها فکر می‌کنند ما کشوری با اقتصاد فروریخته و ضعیف هستیم و خودشان اقتصادی شکوفا دارند. اما ما می‌گوئیم که مذاکره کننده لبنانی بسیار از آنچه شما خیال می‌کنید قوی‌تر است؛ زیرا چیزی برای از دست دادن نداریم. ما سخن نمی‌گوئیم، مذاکرات می‌طلبد که ما سکوت کنیم و این سکوت نشانه ضعف یا عدم آشنایی با دیپلماسی نیست، بلکه آن یک موضع و طرح برای به تحیر واداشتن دشمن است. 

شربل وهبه همچنین تاکید کرد که ما از رژیم اشغالگر می‌خواهیم تا از مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا خارج شود. اسرائیل خود اذعان دارد که این سرزمین‌ها برای آن‌ها نیست بلکه حضوری اشغالگرانه دارد و باید از این مناطق خارج شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.