خبر خوش برای بی بضاعتان مبتلایان به کرونا

سی و هشتمین جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا عصر امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه، به ریاست حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و با حضور معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گزارشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و روند این بیماری ارائه کرد.

در ادامه رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات و برنامه های کمیته عالی نظارت، همچنین وضعیت رعایت پروتکلها در کشور ارائه کرد. 

رئیسی با اشاره به اینکه رعایت پروتکلهای بهداشتی بسیار کاهش یافته است، بر نظارت بر بخش های مختلف کشور در سطوح مختلف تاکید کرد و گفت: امروز مانوری در سطح شهر تهران و معابر مختلف برگزار می شود که ضمن اخطار به شهروندان، آنها را به رعایت پروتکلها و زدن ماسک دعوت کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: برای مقابله با موج جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، چهار استراتژی را دنبال خواهیم کرد. استراتژی اول؛ تشدید نظارت ها و اعمال قانون بر افرادی که پروتکلها را رعایت نمی‌کنند؛ استراتژی دوم افزایش تعداد تست ها است که با قول و همراهی رئیس جمهور به سرعت اجرایی خواهد شد. استراتژی سوم، شناسایی زودرس، ایزوله کردن و رهگیری افراد مبتلا به کرونا است چراکه فرد مبتلا باید ۱۴ روز در خانه بماند و ایزوله باشد. در نهایت استراتژی چهارم، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی است که باید رسانه ها از جمله صداوسیما در تحقق این ۴ استراتژی کمک کنند. 

رئیسی همچنین درخصوص نحوه جریمه افراد متخلفی که ماسک نمی‌زنند، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تاکسی ها و اتوبوسها درصورت سوار کردن افراد بدون ماسک جریمه خواهند شد.

 در ادامه این جلسه ذوالفقاری بر لزوم استفاده از ماسک از سوی همه شهروندان تاکید کرد و گفت: اگر مردم ببینند که در صورت عدم رعایت پروتکلها و نزدن ماسک، ارائه هرگونه خدمتی به آنها امکان پذیر نخواهد بود، و در کنار آن تبلیغات و اطلاع رسانی درخصوص اینکه شرایط شیوع بیماری در کشور جدی است، صورت گیرد؛ بیش از پیش نسبت به رعایت پروتکلها برای حفظ جان خود و دیگران اقدام خواهند کرد. 

ذوالفقاری همچنین تاکید کرد: مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به مثابه قانون است و همه دستگاهها و نهادهای مسئول بایستی در راستای اجرای آنها تلاش کنند. 

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا همچنین عنوان کرد: استانداران سراسر کشور ضمن توضیح علل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در استانها، پیشنهادات خود را در جهت بهبود وضعیت استان و جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در منطقه خود به این کمیته ارائه کنند. 

وی در همین راستا افزود: استانها می توانند راهکارهای جدید برای جلوگیری از شیوع یا کنترل روند بیماری کرونا را به این کمیته اعلام کنند. 

ذوالفقاری در ادامه بر لزوم همکاری وزارت ارتباطات با سامانه ماسک در جهت ردیابی مبتلایان و میزان ارتباط آنها با سایر شهروندان تاکید کرد.

وی همچنین اشاره کرد: پیشنهاد این کمیته به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای شناسایی و کمک به افراد بی‌بضاعتی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند، ارائه می شود تا از طریق حمایت مالی، این افراد بتوانند تمام ۱۴ روز را در خانه بمانند.

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا همچنین بر لزوم بررسی کارشناسی نحوه کاهش تردد بین شهری و درون شهری اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم انگیزه های سفرهای بین شهری کاهش یابد و همچنین باید درخصوص سفرهای غیرضروری اقدامات سلبی انجام شود و با کسانی که ضمن سفر غیرضروری مرتکب تخلف شوند، برخورد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.