مقام روس: ادعای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان لفاظی انتخاباتی است

 «زمیر کابلوف» مشاور ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان به ادعای کاخ سفید در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی واکنش نشان داد

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کابلوف گفت: «یک لفاظی قبل از انتخابات به نظر می‌رسد. به احتمال زیاد ترامپ می‌خواهد به رأی‌دهندگانش نشان دهد به قول هایی که قبل از انتخابات پیشین داده بود پایبند است».

این دیپلمات روس تأکید کرد مسکو باور دارد که حضور ارتش آمریکا در افغانستان در حقیقت موجب بهبود اوضاع میدانی در این کشور نشده است.

کابلوف افزود: «[از دید مسکو] مشکلی با این قضیه (خروج نیروهای آمریکایی) وجود ندارد. آیا حضور آن‌ها توجیهی دارد؟ آیا اوضاع بهتر شده است؟ اوضاع فقط بدتر شده است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی (اوایل روز پنجشنبه به وقت تهران) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، اعلام کرد که تمامی نظامیان آمریکایی باقی‌مانده  در افغانستان باید تا کریسمس از این کشور خارج شوند.

به عنوان بخشی از توافق اوایل سال جاری میلادی مقام‌های آمریکایی و طالبان، نظامیان خارجی از جمله نیروهای آمریکایی در صورت حفظ آتش‌بس میان طالبان و دولت افغانستان، می‌بایست طبق برنامه تا می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) از افغانستان خارج شوند.

با اینحال، مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، تاکنون آشکارا در خصوص برنامه خروج نظامیان این کشور از افغانستان اظهارنظر نکرده اند و مقام‌های فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) و پنتاگون تمامی سؤالات در این زمینه را به کاخ سفید ارجاع می‌دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.