ابراز نگرانی مسکو از حضور نیروهای غیربومی در بحران قره باغ

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، «سرگئی نارشکین» روز سه شنبه مدعی شد که بر اساس اطلاعات موجود، در منطقه مناقشه قره باغ، مزدوران از سازمان های تروریستی بین المللی فعال از جمله گروه جبهه النصره، فرقت حمزه و سلطان مراد و نیز گروه های مسلح افراط گرای کرد فعالیت می کنند.

وی افزود: موضوع فعالیت صدها و حتی هزاران افراط گرا مطرح است که امیدوارند از جنگ در قره باغ درآمد کسب کنند.

 به گفته نارشکین، مناقشه قره باغ، ستیزه جویان و گروه های تروریستی بین المللی را مانند آهن ربا جذب می کند.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که جنگ در قره باغ برای روسیه غیرقابل قبول است و در آن سرزمین اقوام دوست روسیه کشته می شوند و به همین دلیل مسکو نسبت به آن بی تفاوت نیست.

وی تصریح کرد: مسکو  از تشدید مناقشه در قره باغ بشدت نگران است و به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، وقوع جنگ جدید در این منطقه را غیرقابل قبول می داند.

پیشتر مقامهای ارمنستان از انتقال هزاران تروریست از سوریه به جمهوری آذربایجان توسط ترکیه برای جنگیدن در منطقه قره باغ خبر دادند و مقامهای آذری نیز اعلام کرده اند که گروهی از کردها توسط ارمنستان برای جنگیدن به آذربایجان به قره باغ منتقل شده اند.

یکشنبه هفته گذشته ششم مهرماه، درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.