تلاش‌های روسیه به حل بحران قره‌باغ می‌انجامد؟

مقامات روسیه می گویند، هم با استفاده از ظرفیت ملی و هم در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به تلاش های خود برای حل این بحران ادامه خواهند داد.

 در همین راستا مقامات روس تماس منطقه ای و بین المللی زیادی را این روزها برقرار کرده اندو ضمن تاکید بر توقف فوری جنگ پیشنهادهایی را برای پایان مخاصمه به دو طرف ارایه داده اند.

روسیه دارای منافع و روابط اقتصادی و سیاسی زیادی در قفقاز جنوبی از جمله در جمهوری های آذربایجان و ارمنستان است و  اعلام کرده که در تلاش است تا این ناآرامی ها متوقف و صلح برقرار شود.

روسیه به عنوان یکی از سران گروه مینسک در کنار آمریکا و فرانسه خواستار پایان فوری درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ است هر چند ایروان و باکو درخواست‌ها برای آتش بس و آغاز مذاکرات را رد کرده‌اند.

 الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفته است که "عقب نشینی فوری و بدون قید و شرط" ارتش ارمنستان از قره باغ کوهستانی تنها شرط پایان جنگ است.

روسیه معتقد است هرگونه دخالت خارجی در اختلافات بین ایروان و باکو بر سرقره باغ تنها آتش تنش ها را شعله ور تر خواهد کرد. در حالی که ترکیه آشکارا حمایت خود را از یک طرف منازعه اعلام کرده است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به سوالی در مورد کمک های احتمالی نظامی به آذربایجان گفت ترکیه هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد.

چاووش اوغلو در ادامه انتقاد از مواضع فرانسه در درگیری های اخیر گفت: همبستگی فرانسه با ایروان به معنای حمایت پاریس از اشغال جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان است.

امانوئل مکرون روز چهارشنبه هفته گذشته در سفر به لیتوانی گفت که سخنان "جنگ افروزانه" ترکیه، جمهوری آذربایجان را به تصرف قره باغ کوهستانی تشویق می کند، که این غیرقابل قبول است. وی همچنین گفت که در این مرحله هیچ مدرکی مبنی بر حضور مستقیم ترکیه در صحنه جنگ وجود ندارد.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو آماده میزبانی جلسه وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل منازعات است.

وزارت امور خارجه روسیه می گوید لاوروف مکالمات تلفنی جداگانه ای با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته است.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی نیز در تماس هایی تلفنی خواستار آتش بس فوری، کاهش تنش و جلوگیری از سخنان تحریک آمیز و ستیزه جویانه در منطقه مورد درگیری قره باغ میان جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان شدند.

وزرا خاطرنشان کردند که کشورهای منطقه به ویژه همسایگان آذربایجان و ارمنستان می‌توانند در ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت سریع طرفین به میز مذاکره نقش مهمی داشته باشند.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها در منطقه قره باغ تاکید کرد.  پوتین بار دیگر توقف فوری جنگ و از سرگیری تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه در راستای بیانیه سران گروه مینسک شامل روسای جمهوری روسیه، فرانسه و آمریکا را خاطرنشان کرد.

«ولادیمیر پوتین»، «دونالد ترامپ» و «امانوئل مکرون»  روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی تاکید کردند که به عنوان روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، قاطعانه تشدید خشونت‌ها در قره باغ را محکوم می‌کنند.

پیش از این پوتین و مکرون روسای جمهوری روسیه و فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مناقشه مسلحانه طرف‌های درگیر در قره باغ تبادل نظر کرده و دو طرف را بر حل و فصل این مناقشه از راه‌های سیاسی-دیپلماتیک ترغیب کرده بودند.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه از ادامه اقدامات نظامی گسترده در قره باغ ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر مناقشه خواستند تا آتش بس فوری و کامل برقرار کرده و برای رفع تنش‌ها در این منطقه تلاش کنند.

درهمین حال دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفته است: مسکو می‌تواند نیروهای صلح خود را به شرط موافقت جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان به منطقه درگیری در قره‌باغ کوهستانی اعزام کند.

پسکوف روز یکشنبه با اشاره به تشدید درگیری ها در قره‌باغ به خبرنگاران گفت:«حافظان صلح روسیه فقط با رضایت دو طرف منازعه می توانند وارد شوند.

هفته گذشته (ششم مهرماه جاری) درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

علی ربیعی ،‌ دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری نیز  روز سه شنبه گذشته تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است.

وی افزود: ما همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع‌نامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.