روحانی: افرادی که بیماری خود را مخفی می‌کنند باید به شدت جریمه شوند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (شنبه) در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: راهی جز تغییر سبک زندگی در شرایط کرونا نداریم. در هر کشوری که انضباط اجتماعی منطبق بر کرونا بیشتر رعایت شده، آن کشورها موفق تر عمل کرده‌اند.

وی افزود: فردی که احساس بیماری کرونا دارد و یا متوجه بیماری خود شده است نباید موضوع را مخفی کند. 

روحانی اظهار کرد: باید افرادی که در خیابان ماسک نمی‌زنند برخورد کنیم، اما افرادی که بیماری خود را مخفی می‌کنند باید به شدت جریمه شوند.

رئیس جمهور با اشاره به وظایف اطرافیان بیماران کرونایی، اظهار داشت: کسانی که به هر دلیلی در مواجهه با افراد آلوده به بیماری کرونا بوده‌اند باید مسئولیت پذیر باشند و برای مدتی خود را قرنظینه کنند و آزمایشات لازم را نیز انجام دهند.

روحانی در خصوص وضعیت کشور در روزهای کرونایی پیش رو، گفت: اگر صاحبان مشاغل و اصناف پروتکل‌های کرونایی را رعایت نکنند با آنها برخورد خواهد شد. وضعیت نظارت در تهران شدت بیشتری نسبت به کل کشور خواهد شد.

اهم سخنان رئیس جمهور را در ادامه و به نقل از خبرگزاری‌ها می‌خوانید:

* در طول هفت ماه و چند هفته‌ای که کادر درمان با این بیماری روبه‌رو هستند، زحمات زیادی کشیده‌اند که از این افراد باید قدردانی کرد. البته برخی از قسمت‌ها تلاش و مراقبت بیشتری کرده‌اند که قرار است وزارت بهداشت آنها را تشویق کند. 

*{با بیان اینکه از مردم ایران می‌خواهم از کادر درمان در عمل تشکر کنند}: تشکر ما حداقل استفاده از ماسک است. اگر از ماسک استفاده، فاصله اجتماعی را رعایت و پروتکل‌ها را مراعات کنند، این تشکر عملی است. همه می‌دانند چه بار سختی بر دوش کادر درمان است. 

*{با اشاره به افتتاح‌های پنج‌شنبه هفته گذشته که عمدتا در زمینه تولید واکسن و مواد اولیه دارو بود است}: آماری بود که واکسنی را ۳۰ سال دنبال آن بودیم ، در سه سال اخیر با روش جدید و تکیه بر دانشمندان خود به آن دست یافته‌ایم. از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که برای ساخت تجهیزات درمانی و واکسن تلاش می‌کنند، تشکر ویژه می‌کنم که در بسیاری از موارد ما را بی‌نیاز از واردات کرده‌اند. 

*{با تشکر از بخش اقتصادی کشور}: صبح امروز گفته شد، وضعیت اقتصادی آلمان منفی ۵.۲ است که اقتصادشان کوچک شده و رشد اقتصادی‌شان منفی است. آلمان یک کشور پیشرفته است که تحریم نیست. حتما اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته و رشد ما مثبت شده یا اگر منفی شد، وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان باشد. 

*{با اشاره به بخش اقتصاد دیجیتال}: در مدت شش ماه امسال، نسبت به سال‌های قبل اقدامات ما چند برابر شده است. مهم است در زمینه اقتصاد الکترونیک و اقتصاد دیجیتال قدم‌هایی برداشته شده است. در شرایط کنونی حضورها را باید کمتر کنیم که راهش اقتصاد الکترونیک و دیجیتالی است.

* امروز آمار وضع اقتصادی آلمان نشان می‌دهد اقتصادشان منفی ۵.۲ درصد کوچک‌تر شده است. ببینید یک کشور پیشرفته که نه تحریم است و نه مشکلی دارد در این شرایط چنین وضعیتی دارد. اقتصاد ما شرایط بهتری از این رقم خواهد داشت و رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال مثبت خواهد شد.

* امروز کانال های ضد انقلاب مدام می‌خواهند مردم را بترسانند و ناامیدی در جامعه ایجاد کرده و مردم را بی‌اعتماد کنند. ما باید ایجاد همدلی، هماهنگی و هم افزایی کنیم و دست به دست دهیم تا در این شرایط بتوانیم سلامت و معیشت مردم را تامین کنیم.

*{با اشاره به مجازات‌های در نظر گرفته شده برای خاطیان از دستورالعملهای بهداشتی}: همه کادر اداری ما در کشور، چه دولتی و چه آنهایی که خدمات عمومی غیر دولتی ارائه می‌دهند، تمام آنهایی که کسب و کار در اختیار دارند، خودشان اگر مراعات نکنند، باید با شدت با آنها برخورد کرد.  

* قبلا مشخص شده با یک فرد اداری چگونه برخورد کنیم. از تذکر گرفته تا انفصال از خدمت که تا یک سال از خدمت هم است. اصناف نیز باید خودشان رعایت کنند اما در این بخش هم از دادن تذکر تا پلمپ به مدت یک روز تا یک ماه در نظر گرفته شده است و در تهران مجازات‌ها شدیدتر است.  

{با اشاره به در نظر گرفتن مجازات برای افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما به آنها خدمت ارائه می‌شود}: خدمت دادن به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هم دارای مجازات است. کسی که خدمات می‌خواهد باید اصول بهداشتی را رعایت کرده و اگر فردی رعایت نکرده باشد، خدمات‌دهنده را مجازات خواهیم کرد چراکه طرف مقابلش اصول بهداشتی را رعایت نکرده است.

* اصنافی هم که به مردم خدمات می‌دهند خودشان باید رعایت کنند و اگر که رعایت نشود تذکر و در نهایت پلمب را در نظر داریم که در تهران شدیدتر انجام خواهد شد. همچنین فردی که در بانک، اداره یا مغازه می‌آید و اصول بهداشتی را رعایت نکند نباید خدمتی دریافت کند، اگر خدمتی داده شد آن صاحب مغازه آن صاحب بانک یا اداره جریمه خواهد شد.

* کسی که ماسک نزده باید مشخص شود چه کسی است و باید به وی تخلف اعلام شود اما مستقیم نباید با او برخورد شود بلکه شناسایی شود و جریمه آن مشخص خواهد شد. 

* خدمت دادن به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هم دارای مجازات است. کسی که خدمات می‌خواهد باید اصول بهداشتی را رعایت کرده و اگر فردی رعایت نکرده باشد، خدمات‌دهنده را مجازات خواهیم کرد چراکه طرف مقابلش اصول بهداشتی را رعایت نکرده است.

* مورد دیگری که قرار شد وزارت کشور و وزارت بهداشت کمیته‌های امنیت اجتماعی و بهداشتی ستاد باهم نهایی کنند این است که نسبت به فردی که از خانه خارج می‌شود ممکن است کارمند اداری هم نباشد و یا صاحب کسب و کار هم نباشد باید مراعات کند و اگر مراعات نکرد و ماسک نزد تاکید داریم که باید جریمه شود.

*{با تاکید بر اینکه شرایط استان‌ها شبیه به هم نیست}: گزارشی از استان‌ها داده شد و معلوم شد که نمی‌توان کل ایران را در این موضوع یکدست ببینیم؛ برخی استان‌ها تنها یک پیک داشتند؛ برخی شهرها دو پیک داشتند؛ برخی هم هستند که داخل پیک سوم شده‌اند؛ شرایط استان‌ها عین هم نیستند اگر می‌خواهیم از این بیماری خطرناک فاصله بگیریم باید اصول بهداشتی را دقیقاً مراعات کنیم.

*{در مورد راهپیمایی اربعین حسینی}: هیچ رفت‌و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد. متاسفانه طبق گزارش فرمانده نیروی انتظامی در این جلسه یک تعدادی از افراد توسط بلدچی( قاچاقچی)‌ها اغفال شدند و برخی را به‌ آنطرف مرز برده و برای برخی مشکلات جانی ایجاد کرده‌ و آن‌ها را رها کرده‌اند.

* هیچ رفت‌وآمدی برای راهپیمایی اربعین در عراق وجود ندارد؛ مرزها بسته است. هیچکس به سمت مرز حرکت نکند؛ این حرکت قانونی نیست. ما امسال در داخل کشور هم راهپیمایی نمادین اربعین مانند سال‌های گذشته که برگزار می‌شد، نخواهیم داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.