ظریف: آمریکا آسیبی عظیم به معاهده ان.پی.تی وارد کرده است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مجازی «روز بین المللی امحای کامل تسلیحات هسته‌ای» در سازمان ملل متحد طی سخنانی عنوان کرد:

امروز ۷۵ سال پی از آنکه ایالات متحده در هیروشیما و ناگازاکی بر سر غیرنظامیان بیگناه بمب اتم انداخت - به عنوان اولین و تنها مورد استفاده از چنین جنگ افزارهای هولناکی - این نشست فرستی منحصر به فرد برای بسیج در جهت آزادسازی بشریت از کابوس اتمی فراهم می آورد. 

وز افزود. ۲۵ سال پس از آنکه کنفرانط بازنگری و تمدید معاهده منع گسترظ سلاح هسته ای (ان.پی.تی) کاهش اتکا به تسلیحات اتمی را خواستار شد و دیوان بین المللی دادگستری به انجام تلاش های همراه حسن نیت برای خلع سلاح اتمی رای داد، آمریکا در حال توسات تسلیحات اتمی جدید است و در عین حال به شکلی بی پروا قیود استفاده از این جنگ افزارها را نیز کاهش می دهد. 

ظریف اضافه کرد: علاوه بر این، ایالات متحده با خروج غیرقانونی از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (آی.ان.اف) و برنامه جامع اقدام مشترک‌(برجام) آسیبی عظیم به معاهده منع گسترش (ان.پی.تی) وارد کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین، آمریکا به عنوان تنها مرتکب یک‌ حمله اتمی، به حمایت بی قید و‌ شرط از تنها دارنده زرادخانه اتمی در منطقت ما می پردازد: یک رژیم قانون شکن که علنا دیگران‌‌ را به نابودی اتمی تهدید کرده و همزمان در خصوص اشاعه تسلیحاتی مظلوم نمایی می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جامعه بین‌المللی باید اسرائیل - که تجاوزگری جزیی از ذات آن است - را وادار کند که فورا به ان‌پی‌تی پیوسته و زرادخانه اتمی‌اش را نابود کند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، با توجه به سابقه شش دهه فریبکاری و توسعه مخفیانه تسلیحات اتمی، اسرائیل باید وادار به آن شود که به موشکافانه‌ترین رژیم بازرسی که اعضای قانونمدار ان.‌پی‌.تی آن را رعایت می‌‌کنند، تن در دهد.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما همچنین از مجمع عمومی می‌خواهیم که به عنوان یک هنجار الزام‌آور بین‌المللی اعلام کند که جنگ اتمی طرف پیروز ندارد - و چنین جنگی هرگز نباید انجام شود. این امر باید با یک برنامه منسجم، که مدت‌ها پیش از این باید تدوین می‌شد، همراه شود که زمانبندی مشخصی برای خلع سلاح اتمی تعیین کرده و تا تحقق این هدف، به کشورهای غیراتمی تضمین‌های امنیتی ارائه دهد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۷۲.۹ میلیارد دلار صرف تسلیحات اتمی شده است - که نیمی از این رقم فقط توسط ایالات متحده بوده است-. این رقم از تولید ناخالص داخلی اغلب کشورها بیشتر است. فقط تصور کنید که چه می‌شد اگر این میلیاردها دلاری که برای توسعه ابزارهای نابودی جهانی به هدر رفت، به کمک به تأمین مالی مبارزه با کووید-۱۹ تخصیص می‌یافت. دیگر کافی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.