مرگ و میر بر اثر کرونا در کدام بیماران بیشتر است؟

ساینس‌دیلی، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه آیووا" (University of Iowa) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پارکینسون، ۳۰ درصد بیش از افرادی که به بیماری‌های عصبی دچار نیستند، در معرض خطر مرگ ناشی از کووید- ۱۹ قرار دارند.

این پژوهش که روی ۸۰۰۰ بیمار صورت گرفته است، حاکی از این است که پارکینسون می‌تواند یک عامل خطر مستقل برای مرگ در اثر ابتلا به کووید- ۱۹ باشد.

پژوهشگران به سرپرستی "کیانگ ژانگ" (Qiang Zhang) و "نانداکومار نارایانان" (Nandakumar Narayanan)، اساتید دانشگاه آیووا در بررسی‌های خود دریافتند که تنها ۵/۵ درصد از افرادی که به پارکینسون مبتلا نیستند، به خاطر ابتلا به کووید- ۱۹ از دنیا می‌روند؛ در حالی که این آمار در میان افراد مبتلا به پارکینسون، ۳/۲۱ است.

سن افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند، عموما بالا است و بیشتر آنها مرد هستند. همه این موارد، خطر مرگ ناشی از کووید- ۱۹ را افزایش می دهد. پژوهشگران در این پروژه، سن و جنسیت بیماران را نیز بررسی کردند و دریافتند که خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ در میان افراد مبتلا به پارکینسون، ۳۰ درصد بیشتر است.

نارایانان گفت: ما می‌دانیم که این بررسی، با محدودیت‌هایی همراه است زیرا اطلاعات آن از یک پایگاه داده تامین می‌شوند اما مطمئن هستیم که این داده‌ها نشان می‌دهند بیماری پارکینسون می‌تواند یک عامل خطر مستقل برای مرگ در اثر کووید- ۱۹ باشد. ما باور داریم که نتایج این پژوهش می‌تواند به پزشکان در درمان بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند.

این پژوهش، بیماران مبتلا به پارکینسون و پزشکان آنها را در مورد اهمیت پیشگیری از ابتلا به کووید- ۱۹ در این بیماران آگاه می‌کند.

ژانگ گفت: ما به  بیماران خود توصیه می‌کنیم که حتما ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. پزشکان باید به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از کووید- ۱۹ در این بیماران توجه داشته باشند و مراقبت از آنها طی دوره همه‌گیری را مد نظر قرار دهند.

این پژوهش، در مجله "Movement Disorders" به چاپ رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.