اعلام آمادگی ارمنستان به اروپا برای آتش بس با آذربایجان

با شدت گرفتن دور جدید تنش‌های نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»، ایروان از آمادگی خود برای همکاری جهت آتش‌بس خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وزارت خارجه ارمنستان امروز (جمعه) اعلام کرد که برای تعامل با سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا (OSCE) جهت برقراری مجدد آتش‌بس در منطقه قره‌باغ آمادگی دارد.

صبح امروز بود که  وزارتخانه‌های دفاع آذربایجان و ارمنستان با بیان اینکه درگیری‌های شدید بین دو کشور در منطقه قره‌باغ همچنان ادامه دارد، مدعی نابودی اهدافی از طرفین شدند.

وزارت دفاع آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح آذربایجان کنترل برخی بلندی‌های استراتژیک را در منطقه آغ‌دره حوالی ماتاغیس به دست گرفته‌اند».

از سوی دیگر، وزارت دفاع ارمنستان نیز مدعی شد که پدافند هوایی این کشور صبح امروز یک فروند هواپیمای نظامی و یک پهپاد متعلق به ارتش آذربایجان را سرنگون کرده است.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

روز گذشته نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار حمایت این کشور از آذربایجان در تنش‌ها با ارمنستان، تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه را عقب‌نشینی ارمنستان از قره‌باغ توصیف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.