راهکاری مناسب برای مراقبت از کودکان در مقابل کرونا

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند. استفاده از ماسک به عنوان بخشی از بسته جامع مداخلات بهداشت عمومی می‌تواند از انتقال برخی از بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی از جمله کووید۱۹ جلوگیری و آن را کنترل کند. رعایت سایر اقدامات از جمله حفظ فاصله فیزیکی، بهداشت دست، موارد تنفسی و تهویه مناسب در محیط های بسته برای کاهش شیوع کووید۱۹ ضروری است.

بر اساس مطالعات انجام شده تنها یک تا هفت درصد موارد تأیید شده کووید۱۹ از طریق تست های آزمایشگاهی، مربوط به کودکان است که در مقایسه با سایر گروه های سنی کمتر است. همچنین تاکنون شواهد موجود نشان می‌دهد بیشتر موارد گزارش شده در میان کودکان، از طریق انتقال داخل خانواده‌ها است. اگرچه ممکن است تحت تاثیر تعطیلی مدارس و در خانه ماندن کودکان نیز باشد.

اگرچه حجم ویروس جدا شده از کشت ویروس در کودکان علامت دار، مشابه بزرگسالان است؛ اما شواهد نشان می دهد که کودکان عمدتا عامل اصلی انتقال کرونا نیستند. از سوی دیگر شواهد محدود نشان می‌دهد میزان شیوع بیماری در کودکان، نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان کمتر است.

چگونگی محافظت ‌از کودک ‌با استفاده ‌از ماسک

کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال در مقایسه با بزرگسالان، با پوشیدن ماسک به میزان قابل توجهی محافظت نمی‌شوند که احتمالا مربوط به عدم تناسب سایز ماسک است.  استفاده از ماسک در کودکان زیر پنج سال به دلایل زیر نمی‌تواند موجب پیشگیری از انتقال بیماری از کودکان به سایرین شود:

_ قبل از ۵ سالگی، مراحل تکاملی مربوط به مهارت‌های استفاده از دست و هماهنگی حرکات ظریف سپری نشده است و کودکان برای استفاده مناسب از ماسک نیاز به کمک دارند.

_ برای برخی کودکان زیر ۵ سال که زودتر از معمول این مهارت را کسب کرده‌اند، به خصوص اگر پوشیدن ماسک برای مدت زمان طولانی مورد انتظار است، نظارت مناسب و مداوم یک بزرگسال آگاه توصیه می‌شود.

_ کودکانی که دارای اختلالات شناختی یا تنفسی شدید هستند و در تحمل ماسک مشکل دارند، تحت هیچ شرایطی نباید از ماسک استفاده کنند.

_ بهداشت عمومی نظیر شستن مرتب و مکرر دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی با حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک متر باید در اولویت قرار گیرد.

_ کودکان دچار اختلالات تکاملی یا ناتوانی احتمالا با موانع، محدودیت‌ها و خطرات اضافی روبرو هستند و باید گزینه‌های دیگری برای پوشاندن مانند محافظ صورت shields face وجود داشته باشد.

_ برخی از کودکان معلول نیاز به تماس جسمی نزدیک با درمانگر، مربی یا مددکار اجتماعی دارند. این نکته حائز اهمیت است که همه ارائه دهندگان خدمات موارد کلیدی  را رعایت کنند از جمله از ماسک استفاده کنند.

_ استفاده از ماسک در کودکان دچار کم شنوایی یا مشکلات شنوایی ممکن است موانع یادگیری و چالش‌های بیشتری به همراه داشته باشد که با توجه به نیاز به رعایت فاصله فیزیکی این مشکلات تشدید نیز می‌شود.

محافظ ‌صورت ‌برای ‌کودکان

بنابر اعلام دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، برخی کودکان به دلایل مختلف مثلا مسائل بهداشتی یا ترس از ماسک ممکن است نتوانند ماسک بزنند، بنابراین محافظ صورت می‌تواند به عنوان جایگزینی برای ماسک باشد. البته این تصمیم گیری بر اساس در دسترس بودن، امکان سنجی و میزان تحمل گرفته می‌شود. از محافظ صورت جهت حفاظت در برابر قطرات تنفسی و پیشگیری از پاشیدن مایعات بیولوژیک به ویژه ترشحات تنفسی، عوامل شیمیایی و ذرات به چشم استفاده می شود.

سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان یونیسف توصیه می کنند در شرایط خاص که پوشیدن ماسک عملی نیست (مثل کودکان کم شنوا یا سایر معلولیت‌ها یا شرایطی که استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای یا طبی سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد) با در نظر گرفتن ملاحظات زیر می‌توان از محافظ صورت استفاده کرد:

_ محافظ صورت یک مانع فیزیکی ناقص است و لایه‌های فیلتراسیون ماسک را فراهم نمی‌کند.

_ محافظ صورت باید تمام صورت را بپوشاند، به دور طرفین صورت بپیچد و تا زیر چانه گسترش یابد.

_ محافظ صورت چند بار مصرف باید به درستی با صابون، مواد شوینده و آب تمیز شده و با الکل ۷۰ تا۹۰ درصد ضد عفونی شود.  محافظ صورتی که در برابر استفاده از مواد ضدعفونی کننده آسیب نمی‌بیند و مختصات نوری آن تغییر نمی‌کند باید انتخاب شود.

_ حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک متر در صورت امکان، توجه به بهداشت دست و اصول حفاظت تنفسی نیز از نکات مهم است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.