افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب معدنی

فروهر با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی صنایع غذایی در ماه‌های گذشته، گفت: قیمت هر کیلوگرم پت ( ماده اولیه تولید انواع بطری‌های پلاستیکی برای تولید انواع نوشیدنی‌ها) که اوایل امسال حدود ۱۱ هزار تومان بود، دیروز در بورس از ۲۰ هزار تومان و در بازار آزاد از ۲۷ هزار تومان عبور کرد. این ماده نقشه کلانی در صنعت آب معدنی دارد. 

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پتروشیمی همه صنایع غذایی دچار مشکل شدند تصریح کرد: قیمت بسته بندی در صنایع غذایی در حال افزایش است و در صورت تداوم این وضعیت تولیدکنندگان صنعت غذا در آستانه ضرر و زیان قرار می‌گیرند.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، علت این وضعیت این است که صنایع پتروشیمی مبنای محاسبه قیمت محصولات خود را نرخ ارز نیمایی قرار داده اند و با افزایش قیمت دلار محصولات خود را گران می‌کنند؛ این در حالی است که خوراک و مواد مورد استفاده در این صنایع داخلی است.

فروهر با بیان اینکه صنایع پتروشیمی با این کار تیشه به ریشه صنعت غذا می‌زنند، تصریح کرد: در حال حاضر به حدی قیمت بسته بندی گران تمام می شود که خود ماده غذایی دیگر در قیمت محصول نهایی نقش زیادی ندارد. 

وی در پاسخ به اینکه آیا تولیدکنندگان آب معدنی این موضوع را وزارت صنعت پیگیری کرده‌اند یا خیر؟ گفت: در این رابطه سال‌های گذشته بارها با مقامات نامه‌نگاری کردیم؛ تولیدکنندگان دیگر خسته شده‌اند و انگیزه لازم برای پیگیری مشکلات ندارند. برای مثال ما ۱۰ سال است که می‌گوییم مگر تولید چقدر سود دارد که بانک‌ها ۲۸ درصد سود می‌گیرند ولی هیچ کدام از این مطالبات به جایی نرسیده است. این خستگی واحدهای تولیدی منجر به خاموشی صنایع غذایی خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در پایان از افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب معدنی از اوایل مردادماه خبر داد و گفت: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب معدنی طی سال‌های گذشته معمولا هر سال در ماه فروردین قیمت محصولات خود را افزایش می‌داد، اما امسال در راستای حمایت از مصرف‌کننده در شرایط فعلی کشور تصمیم گرفت که قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارد؛ اما تاب آوری واحدهای تولیدی در مرداد ماه تمام شد و در پایان فصل رونق فروش آب معدنی، قیمت آب معدنی را حدود ۲۰ درصد افزایش دادند. این در حالی است که افزایش قیمت آب معدنی برای تولیدکنندگان هم یک تیغ دو لبه است، چرا که محصول ما در خانه جایگزین دارد و افزایش قیمت به نفع واحدهای تولیدی نیست.

پیش‌تر محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از افزایش ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت مواد پتروشیمی و در پی آن افزایش هزینه‌های بسته بندی صنایع غذایی در ماه‌های اخیر خبر داده و گفته بود که وقتی صنایع مادر مثل پتروشیمی، فولاد، برق و نظایر آن به صورت بی رویه افزایش قیمت داشته باشند روی صنایع دیگر هم تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت‌ کالاهای مختلف در ماه‌های اخیر همین است و دلیل دیگر هم نوسانات نرخ ارز.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.