درخواست مکرون و پوتین برای توقف فوری جنگ در قره باغ

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد پنجشنبه به صورت آنلاین با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود درباره دور جدید تنش‌های نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» صحبت کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای درباره این رایزنی، اعلام کرد که ماکرون و پوتین به صورت مشترک از آذربایجان و ارمنستان خواستند که فوراََ به درگیری‌ها در قره‌باغ پایان دهند.

بر این اساس، در بیانیه کرملین آمده است: «دو طرف درباره گام‌های بعدی که گروه مینسک در سازمان همکاری و امنیت اروپا می‌تواند برای کاهش تنش در این منطقه بردارد،‌ صحبت کرده و خواستند که این مناقشه از طریق ابزارهای دیپلماتیک حل شود».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، رؤسای جمهور فرانسه و روسیه ضمن درخواست از آذربایجان و ارمنستان برای خویشتن‌داری، کاهش تنش و توقف کامل خصومت‌ها در سریعترین زمان ممکن، تاکید کردند که جایگزینی برای راهکار دیپلماتیک جهت حل مناقشه قره‌باغ وجود ندارد.

طبق بیانیه کرملین، پوتین همچنین به ماکرون گفت که تلاش برخی کشورهای اروپایی برای دخالت در امور بلاروس، غیرقابل قبول است.

از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  در واکنش به انتقاد رئیس‌جمهور فرانسه از حمایت آنکارا از باکو در دور جدید تنش‌های قره‌باغ، گفت حمایت فرانسه از ارمنستان به معنی حمایت از اشغال آذربایجان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.