پاپ وزیر خارجه آمریکا را نپذیرفت عکس: AFP

بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی در سمپوزیومی در محل سفارت آمریکا در واتیکان مدعی شد: در هیچ جایی به اندازه چین آزادی مذهبی آنقدر مورد حمله نیست.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: حزب کمونیست چین هر جامعه مذهبی در این کشور اعم از کلیساهای خانگی پروتستان، بودایی های تبت، پیروان فالون گونگ و کسان دیگر را در هم کوبیده است. البته کاتولیکها هم از این موج سرکوب مصون نمانده اند.

این در حالی است که چین از سوابق حقوق بشری خود دفاع و هر گونه بدرفتاری اش با اویغورها را رد کرده است.

چند روز پیش مقامهای واتیکان قبل از سفر برنامه ریزی شده پامپئو به آنجا تعجب کردند از این که پامپئو مقاله‌ای در یک مجله کاتولیک محافظه کار منتشر و در آن شدیدا از واتیکان به خاطر برنامه‌اش برای تجدید یک توافق دو ساله با پکن انتقاد کرده است.

پامپئو معتقد است این توافق که به پاپ اختیاراتی برای انتصاب اسقفهای چینی می دهد، اختیار اخلاقی واتیکان را به خطر می اندازد.

مقامهای واتیکان می‌گویند هر چند که این ساز و کار کامل نیست اما یک ارتقا وضعیت برای کاتولیکهای چین که پاپ را به رسمیت می شناسند، به حساب می آید.

پامپئو قرار است پنجشنبه با کاردینال پیترو پارولین، دیپلمات ارشد واتیکان مذاکراتی داشته باشد. پاپ فرانسیس سال گذشته میلادی که پامپئو به واتیکان رفت با او دیدار کرد اما این بار برای این سفر او چنین دیداری را برنامه ریزی نکرده است.

گفته شده که پاپ فرانسیس حاضر به دیدار با پامپئو نشده است. پاپ مساله انتخابات آمریکا را دلیل عدم ملاقاتش با پامپئو ذکر کرده است.

پامپئو با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا دیدار خواهد کرد؛ اولین رهبر گروه هفت که ابتکار عمل بزرگ زیرساختی چین موسوم به "کمربند و جاده" را امضا کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.