شغل‌های پرطرفدار در دوران کرونا

یورونیوز در گزارشی نوشت: بحران سلامت و افزایش تقاضا برای کار از راه دور بر دنیای کاریابی‌ نیز تاثیر گذاشته است. اگرچه خطر ورشکستگیِ شرکت‌ها چند برابر شده و دولتها نیز از افزایش شمار متقاضیانِ کمکهای اجتماعی به دلیل افزایش شمار بیکاری‌ها خبر داده‌اند، اما برخی حرفه‌ها همچنان برای کارفرمایان جذاب به نظر می‌رسند و بنگاه‌های کاریابی خبر از اقبال عمومی به این حرفه‌ها می‌دهند.

در همین راستا، هفت شغلی که در دوران شیوع کرونا در اروپا برای شرکت‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و همچنان از بازار خوبی برای استخدام برخوردار هستند، معرفی می‌شوند.

مدیر منابع انسانی

این شغل با متوسط درآمد سالانه ۹۰ هزار یورو، از حرفه‌های پر اهمیت برای شرکتها محسوب می‌شود تا در همراه سازی نیروی انسانی شرکتها با تغییرات جدید مدنظر مدیران، همچنین در راه ایجاد تغییرات در زمان کار یا تغییر آن به دور کاری ایفای نقش کند.

شرکتها برای استخدام در این حرفه عمدتا به دنبال نیروهای دانشگاهی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر هستند. فارغ التحصیلی از یک مدرسه بازرگانی همچنین تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مهارتهای دیجیتالی از دیگر ویژگی‌های مد نظر کارفرمایان است.

حسابدار

متوسط درآمد سالانه در این شغل ۷۱ هزار یورو است. جمع آوری و تجزیه و تحلیل کلیه اسناد مربوط به فعالیت اقتصادی شرکتها بخشی از وظایف حسابداران است. همچنین تعیین نیازهای مالی شرکت و یافتن راه حل‌هایی (وام ، سرمایه گذاری و غیره) برای پاسخ دادن به این نیازها.

داشتن مدرک کارشناسی ارشد در امور مالی یا فارغ التحصیلی از مدرسه بازرگانی با تخصص در امور مالی، همچنین داشتن دست‌کم ۳ تا ۵ سال سابقۀ کار در بخش مالی از ویژگی‌های اصلی حسابداران مد نظر شرکت‌هاست.

مدیر فروش در بخش فناوری اطلاعات (IT)

متوسط درآمد سالانه در این شغل ۹۰ هزار یورو است. یک مدیر فروش در جهان فناوری‌های اطلاعاتی و نرم افزارهای اینترنتی، باید با شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری و یافتن راههای جذب مشتریان جدید، به توسعه شرکت کمک کند.

داشتن مدرک کارشناسی ارشد از مدرسه عالی بازرگانی یا دانشکده‌های مهندسی همچنین تجربه‌های موفقیت‌آمیز در بخش فروش از پیش شرط‌های جذب نیرو است. تسلط به زبان انگلیسی نیز اغلب ضروری است، زیرا این شرکت‌ها اغلب دارای یک شبکه‌ای بین المللی از همکاران و مشتریان هستند.

مدیر امور حسابداری

مدیر بخش حسابداری، مسئول وضعیت صورتهای مالی یک شرکت و تهیه و نظارت بر آنهاست. او مسئول تیم حسابداران است و شیوه کار با ابزارهای متعدد حسابداری را می‌شناسد. مدیریت صحیح حساب‌ها و حسابرسی سالانه بخشی دیگر از وظایف اوست.

داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر در رشته‌های حسابداری و مدیریت، سه تا پنج سال تجربه کار، تسلط به زبان انگلیسی و توانایی بالا در مسئولیت پذیری از ویژگی‌های اصلی داوطلبان این مهارت محسوب می‌شود.

کنترل کننده امور اداری و اجرایی

متوسط درآمد سالانه در این شغل بین ۴۵ هزار تا ۵۶ هزار یورو است. بررسی مداوم بودجه شرکت در بخش‌های مختلف همچنین بودجه‌های موقت از مهمترین وظایف این فرد است.

دارنده این شغل موظف به ایجاد ابزارهای لازم برای تقویت سیستم‌های نظارت بر فعالیتهای مالی و اجرایی شرکت است. او غالباً با تمام بخش‌های شرکت در تماس بوده و مسئول مدیریت و تخصیص بهینه منابع مالی شرکت است و باید بر گردش مالی شرکتها و نحوه پرداخت حقوق و دستمزدها نظارت داشته باشد.

داشتن مدرک کارشناسی ارشد در بخش کنترل حسابداری و حسابرسی (CCA)، تجربه کار و تسلط به زبان انگلیسی از پیش شرطهای لازم برای استخدام در این شغل است.

صاحب محصول

متوسط درآمد سالانه در این شغل بین ۵۰ هزار تا ۵۶ هزار یورو است. صاحب محصول (Product Owner) مسئول تعریف و طراحی محتوای یک محصول و اجرای پروژه با استفاده از روش اسکرام است. او در این راه موظف به انجام آزمایشاتی به کمک کاربران برای کارایی بهتر سیستم تولید محصول نیز هست.

این حرفه از مشاغل نوظهور است؛ به همین دلیل سابقه دانشگاهی مورد نیاز در این زمینه چندان روشن نیست. اما به طور کلی، داوطلبان استخدام شده دو تا سه سال تجربه دارند و دارای مدرک کارشناسی ارشد از یک مدرسه عالی بازرگانی، یک دانشکده مهندسی یا یک مدرسه تخصصی در علوم کامپیوتر هستند.

مدیر امور حقوقی

متوسط درآمد سالانه در این شغل بین ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار یورو است. مدیر امور حقوقی، مشاور عمومیِ ریاست در بخش حقوقی محسوب می شود و از منافع شرکتی که در آن کار می کند دفاع می کند. وی از قوانین همچنین مقررات داخلی کاملا آگاه است و نقش مشاوره‌ای دارد. نقش او در زمان اخذ تصمیمات مهم برای تجارت ضروری است و به عنوان مثال می‌تواند درباره خطرات قانونی احتمالی هشدار دهد.

داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق برای استخدام در این شغل ضروری است. علاوه بر این امروزه بسیاری از مدیران حقوقی در حقوق تجارت نیز تخصص دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.