روایت سرلشکر رحیم صفوی از رابطه سردار سلیمانی با اردوغان و بشار اسد

سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، صبح امروز (یکشنبه) در مراسمی با عنوان «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» که به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بررسی نقش جبهه مقاومت در نظم جدید منطقه ای که در محل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با نشان دادن دفتری سیاه رنگ اظهار داشت: قبل از صحبت عرض کنم که جعبه سیاه خاطرات جنگ من این دفتر است که آن را در مواقع خاص باز می کنم. ضرورت ضبط و ثبت خاطرات دفاع مقدس، بیان حقایق و واقعیت های دفاع مقدس رزمندگان ارتش و سپاه و بسیج برای افزایش تاب آوری و مقاومت ملی ایران برای پیروزی در جنگ و دفاع مقدس است‌.

وی عنوان کرد: از چند سال قبل که مقام معظم رهبری به من گفتند به مراکز آموزشی برویم و برای جوانان خاطره بگوییم، ستاد نهضت خاطره گویی تاسیس و آن را به بک ساختار تبدیل کردیم. در این نهضت اهدافی مانند تبیین ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جنگ برای جوانان کشور و ترجمه آن برای ملت های دیگر منطقه است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: در بیان این خاطرات عوامل، دلایل و ناکامی های دفاع مقدس را بیان می کنیم. ما دو مرحله در عملیات بدر و خیبر نتوانستیم منطقه را تثبیت کنیم و زور دشمن بیشتر بود. طرح مان آن طور که باید اجرا می شد اجرا نشد. محصول خیبر و بدر و تجربه آن عملیات پیروزمند فاو شد. امام پیام فرستادند که چرا شما و فرماندهان ناراحتید؟ حضرت علی هم در بعضی عملیات ها پیروز نشدند، بروید و خود را برای عملیات بعد آماده کنید. عملیات مشترک بود و همه رفتیم و برای فاو آماده شدیم.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: فرماندهان نهضت خاطره گویی در حال حاضر ۶۰ نفر هستند که امیدوار هستیم این تعداد به ۱۰۰ نفر برسد. از عزیزان ارتش امیر سید نظام هاشمی هستند، ایران دریایی هستند، عزیزان و فرماندهان لشکرهای سپاه مانند سردار رودکی، سردار فضلی، جناب آقای رفیق دوست. اینها چیزهایی را می دانند و می گویند که برای مردم ما و مردم منطقه قدرت و الهام بخش است‌. یکی دیگر از اهداف خاطره گویی ما این است که سطوح مختلف راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی جنگ را در حدی که قابل درک باشد به تصویر بکشیم، بگوییم و بنویسیم. ما جنگ ها را سه سطح می کنیم، سطح راهبردی با بالاترین سطح و سطح تاکتیکی که در مورد گردان ها و لشکرها و چگونگی خط شکستن ها می‌شود.

وی ادامه داد: از اهداف دیگر ما جلوگیری از انحراف حقایق جنگ است که اکنون در برخی اخبارها، نوشته و تحلیل ها وجود دارد. اخیرا یکی از رسانه‌های خارجی را گوش می کردم، واقعا گفته های برخی آدم ها را کنار هم گذاشته بود و علیه یکی از فرماندهان دفاع مقدس مطالب غیرواقعی ارائه داد. آنها می خواهند ملت ما را دچار یاس و ناامیدی کنند. برخی نویسندگان داخلی و حتی رسانه های دولتی و شبکه های داخلی ما مطالبی خلاف واقع می گویند. ما می خواهیم در این نهضت خاطره گویی و تولید ادبیات دفاع مقدس یا در پژوهشگاه دفاع مقدس، تولید علم کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا خاطرنشان کرد: از طریق تحقیق و پژوهش در سطح راهبردی عوامل و علت حمله عراقی ها را ببینیم. چه مقدار مسائل سیاسی، اقتصادی در جنگ تاثیر گذار بود؟ آیا بازوی سیاست خارجه ما با بازوی نظامی ما به صورت هم افزا حرکت می کرد؟ اصلا  پس از پیروزی های فاو و کربلای ۵ که هم آمریکایی ها و هم شوروی ها و کشورهای عربی دیگر از حفظ رژیم کافر بعث عراق ناامید شدند، آیا سیاست خارجی ما آن زمان در اوج پیروزی ها بهتر می توانست پای میز مذاکره بنشیند؟

سرلشکر صفوی بیان کرد: بحث امروز من با شما این است که اوضاع و احوال ملت و مملکت ما در جنگ تحمیلی چگونه بود و هم اکنون در جنگ سیاسی اقتصادی رسانه ای علیه ایران چگونه است‌؟ آیا برخی از تجارب الگوی عملی و رفتاری دولت، ملت، رهبر و رزمندگان دفاع مقدس، ارتش، سپاه و بسیج و ....که منجر به پیروزی ملت بزرگ ایران در هشت سال دفاع مقدس شد، می تواند الگو دولتمردان و مردم باشد؟

وی ادامه داد: جنگ نظامی و اقتصادی یک هدف را دنبال می کند. تحلیل اراده سیاسی یک کشور و جمعی از کشورها علیه یک کشور دیگر. چه در جنگ نظامی چه در جنگ اقتصادی به زانو در آوردن ملت و دولت ایران و تسلیم کردن مردم در برابر خواسته های نامشروع آمریکا، صهیونیست و نوکران منطقه ای ایشان و آرایشی که در جنگ تحمیلی علیه ما بود با حالا زیاد تفاوت نکرده است. آن زمان شوروی هم با آمریکایی ها بود و حالا روس های فعلی با ما حداقل در برابر دشمن مشترک همراه هستند و در قضایای سوریه پشتیبان بشار اسد و با ما در یک راهبرد علیه ائتلاف صهیونیستی-عربی در سوریه برای شکست داعشی ها هستند.‌

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: خدا شهید حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند. جلساتی که با پوتین رئیس‌جمهور روسیه می گذاشت و اینکه ایشان به ملاقات حضرت آقا آمدند و  پوتین را توجیه کردند نسبت به فضای سوریه که اگر بشار شکست بخورد دیگر روس‌ها جای پایی در شرق مدیترانه نخواهند داشت. عراق را که از دست داده بودند و اگر سوریه هم از دست می رفت دیگر جایگاهی نداشتند. روابط حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک فرمانده و دیپلمات سیاسی با پوتین، اردوغان و بشار اسد و همچنین با نوری مالکی نخست وزیر وقت برای اینکه ۲۲ تیپ حشدالشعبی را علیه داعش راه اندازی کند، بسیار مهم بود. برای اینکه چند ده هزار نیروهای مردمی به کمک ارتش سوریه علیه داعش بیایند، پنج تا هفت سال طول کشید.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه یکی از محصولات دفاع مقدس مکتب مقاومت و فرمانده مکتب مقاومت، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود، گفت: اینکه آقا فرمودند این نظریه مقاومت حاج قاسم را تبیین کنید و ما امیدوار هستیم بتوانیم مکتب ایشان را تئوریزه کنیم. ما ژئوپلیتیک مقاومت داریم. محصول دفاع مقدس مکتب مقاومت است که به سوریه، عراق، لبنان و ونزوئلا رفته است.

 وی ادامه داد: اوضاع و احوال ما در زمان جنگ چگونه بود؟ وضعیت اقتصادی کشور ما چگونه بود؟ ما به وضعیتی رسیدیم که برای یک هفته بیشتر در سیلوهای خود گندم نداشتیم زیرا خودکفا نبودیم و حضرت امام به کشاورزان و مسئولین سیاسی دولت گفتند باید به خودکفایی برسیم و حداقل برای دو تا سه ماه در سیلوها پر از گندم باشد. از قول آقای زنجانی می گویم؛ در وضعیت ارزی و صادرات نفتی ما در سال ۶۵ که باید روزانه دو میلیون بشکه صادر می کردیم، فرانسوی ها و منافقین و آمریکایی کمک می کردند جزیره خارک که بزرگترین ترمینال نفتی ما بود و ۹۲ درصد نفت ما از آنجا صادر می شد، کشتی های نفتی ما را می زدند و رادارهای کویت، عربستان و امارات هم کمک می کرد تا جزیره سیری بیایند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا اضافه کرد: نتیجه چه شد؟ به جای صادرات ۲ میلیون بشکه نفت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و درآمد کل حاصل از فروش نفت به ۷ میلیارد دلار رسید که برای اداره مملکت که کوپنی بود سخت بود. یک بار به فروشگاه شهرکی رفتم و فروشنده به من گفت آقای صفوی دفترچه و کوپن آوردید؟ باور کنید من اصلا حال و هوایم جوری بود که تازه از منطقه برگشته بودم و نمی دانستم باید دفترچه و کوپن های مربوطه را بیاورم. عربستان و کویت تولید خود را افزایش دادند و قیمت نفت به زیر ۸ دلار رسید و اینگونه به ما فشار آوردند.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: از نظر سیاسی آن زمان آرایش سیاسی قدرت های خارجی معلوم بود. امام آقای ولایتی را به مسکو فرستادند و به شوروی ها پیغام دادند این قدر به صدام موشک ندهید تا به شهرهای ما بزند. شوروی ها گفتند از مجاهدین افغان در مبارزه علیه ما حمایت نکنید تا ما موشک ندهیم. ماجرای آمدن مک فارلین فرستاده ریگان را بخوانید که چرا و به دعوت چه کسی به ایران آمد. پیام و هدف مک فارلین چه بود؟

وی بیان کرد: همین آمریکایی ها بعد از دیدار طارق عزیز وزیر خارجه عراق با ریگان، سازمان جاسوسی آمریکا اطلاعات مستقیم خود را از پایگاه اطلاعاتی به سفارت آمریکا در بغداد می داد و هر ۱۲ ساعت در این اطلاعات یک بار فعالیت های نظامی و اقتصادی ایران در جبهه های زمینی، هوایی و دریایی به سفارت آمریکا در بغداد می رفت و صدام رسما در ماه می ۱۹۸۴ از دریافت اطلاعات از آمریکایی ها تشکر کرد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: برخی از کشورهای عربی و اکسین بانک واشنگتن حدود ۵۰۰ میلیون دلار به عراق دادند که عراقی ها خط لوله نفتی را به بندر عقبه ببرند و اردن بندر عقبه خود را در اختیار عراقی ها گذاشته بود که هم تجهیزات تانک و توپ و نفت منتقل کنند و هم می خواستند لوله نفتی بکشند. البته حافظ اسد با ایران به توافق رسیدند که درصدی که سوریه حق ترانزیت می گرفت، لوله نفت عراق را قطع کنند و ما به جای آن نفت خام بدهیم. اینها را آقای رفیق دوست بهتر از من می داند.

سرلشکر صفوی ادامه داد: پادشاهی اردن ۴۰ هزار نیروی کار برای عراق فرستاد و بندر عقبه را در اختیارش قرار داد و عربستان و کویت به توافق رسیدند روزانه ۱۸۰۰ هزار بشکه نفت به صادرات خود اضافه و پول آن را به صدام بدهند. در زمان جنگ حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردند. به طور مثال عربستان حدود ۴ میلیارد دلار به عراق کمک کرد و دو امیرنشین ایالات متحده عربی یعنی ابوظبی و راس الخمیر تا پایان سال ۱۹۸۱ بین یک تا ۳ میلیارد دلار به عراق کمک کردند. سرنوشت کویت، آمریکا و شوروی چه شد؟ آمریکایی ها یش از ۷ تریلیون دلار هزینه کردند هم کشته و زخمی دادند و هم آبرویشان رفت و هم نتوانست امنیت را به افغانستان و عراق بیاورند.

وی تاکید کرد: ایران به فضل الهی با رهبری خردمندانه حضرت امام و انسجام سیاسی تمام گروه ها و پشتیبانی قوای سه گانه به موفقیت رسیدند. البته آمدن مردم به میدان شرط بود. همین بیماری کرونا بدون آمدن مردم در میدان جنگ اقتصادی و جنگ با کرونا خیلی سخت پیروزی به دست می‌آمد. امیدواری ما این است که مدل رفتاری مردم ما قوی تر و قدرت نفوذ ما بالاتر رفته است.‌

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا عنوان کرد: در سی سال پس از جنگ خیلی آبادانی و پیشرفت حاصل شده است‌ و پیشرفت ایران در این ۳۰ سال قابل چشم پوشی نیست اما برای عبور از وضعیت نامطلوب فعلی و رسیدن به وضعیت مطلوب باید ساز و کار بهتری اندیشید. ان شاءالله خداوند همانطور که در سال‌های دفاع مقدس دولت و کشور را نصرت داد با توجه به اینکه این کشور، کشور امام زمان و امام حسین است و قلب جهان اسلام است، پیروز کند.

سرلشکر صفوی در پایان، گفت: اسلام سعودی برای اهل تسنن الهام بخشی ندارد. آن الگویی که از دل قرآن و اهل بیت یک دولت اسلامی درست کرد جمهوری اسلامی است. خلافت اسلامی داعش و دولت اسلامی افغانستان شکست خورد و دولتی که چهل سال ایستادگی کرد دولت قدرتمند جمهوری اسلامی است که به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است. ما می توانیم در جنگ اقتصادی و جنگ با کرونا با کمک چهارده معصوم، عقل، خردمندی، تدبیر، داشتن راهبرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و داشتن جوانان با استعداد به پیشرفت برسیم. آیا دولت ما برای جوانان برنامه دارد؟ آیا راهبرد سیاست خارجه ما می تواند بهتر از این باشد؟ شما به این‌ها فکر کنید.
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.