شناسایی بیماران مبتلا به کرونا به وسیله سیستم دیجیتال در تهران

تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با محوریت توسعه زیر ساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند و پیاده سازی خدمات مشاوره جراحی از راه دور با استفاده از قابلیت فناوری ۵G امضا شد.

علیرضا زالی امروز یکشنبه، ششم مهرماه در آیین رونمایی از کاربست‌های ۵G در ایران با محوریت انعقاد تفاهم نامه مشاوره جراحی و پزشکی از راه دور، تقارن این تحول در عرصه ارتباطات را با هفته دفاع مقدس که تجلی خوداتکایی و خودباوری ایرانیان است، قابل توجه دانست.

وی با اشاره به رهیافت‌های نوین و تحول گرایانه وزارت ارتباطات به ویژه در بحران کرونا، اظهار کرد: یکی‌از اقدامات این وزارت در ابتدای آغاز این همه گیری، راه اندازی اپلیکیشن ac۱۹، اولین اپلیکیشن استخراج اطلاعات و استفاده از ظرفیت آموزش همگانی و بالابردن سطح غربالگری بود که با اقبال ملی رو به رو و به عنوان یک محصول داخلی به یکی از کشورهای CIS فروخته شد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ارائه اولین گزارش ردیابی دیجیتال بیماران گیلان و قم و اولین نقشه ردیابی سیر و سفر بیماران مبتلا و ناقلین با علامت و بدون علامت را از دیگر اقدامات مهم وزارت ارتباطات در دوران شیوع کووید-۱۹ اعلام کرد و گفتو تصریح کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه اجرایی پارادایم مدیریتی کشورها در دنیا، ارتباط دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌هاست که وزیر ارتباطات این مهم را به خوبی محقق کرده است.

به گفته رییس دانشگاه، افزایش ظرفیت پهنای باند بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاییدی بر این ادعاست.

زالی تصریح کرد: در استان تهران به کمک سیستم ردیابی دیجیتال موفق به نقطه یابی ۵۰ هزار بیمار مبتلا و به دنبال آن شناسایی مناطق آلوده استان شده‌ایم که این پروسه در حال استمرار است. امیدواریم این امکان در سطح مراکز جامه سلامت نیز با همراهی وزیر ارتباطات فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دگردیسی دیجیتال در عرصه اجتماعی ایرانیان اتفاق خوبی بود، افزود: شکاف‌های دیجیتال موجود نیز در آینده نیز مرتفع خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص محوریت تفاهم نامه مشترک با وزارت ارتباطات، تصریح کرد: گسترش پزشکی از راه دور بحث روز دنیاست و از سال ۲۰۱۷ تاکنون تنها ۱۰ درصد خدمات در زمره پزشکی از راه دور قرار گرفته است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ این میزان به ۲۵ درصد برسد. کشور ما نیز می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد.

زالی در ادامه گفت: تله مدیسین یا پزشکی از راه دور، رادیولوژی و مشاوره از راه دور در دوران کرونا نیز به حد زیادی محقق شده است که نیاز به گسترش دارد. مشاوره جراحی از راه دور نیز در کشور شدنی است.

وی با اشاره به مزایای جراحی از راه دور، ادامه داد: خونریزی کمتر، بهبودی سریعتر بیمار و افزایش دقت جراح به کمک تصاویر دو بعدی و سه بعدی از فواید جراحی از راه دور است. البته مهمترین مسئله در این مسیر ربات‌های جراحی هستند که باید از تکنولوژی بالایی برخوردار باشند که این امر با همکاری دانشگاه تهران و صنعتی شریف محقق خواهد خواهد شد.

وی تنها مشکل در جراحی از راه دور را نبود امکان لمس اندام دانست و گفت: پزشکان در زمان جراحی با اندام‌ها مانوس هستند و لمس اندام‌ها نقش مهمی در کیفیت روند انجام کار دارد.

رییس دانشگاه در پایان با بیان اینکه کاربست ۵G تنها افزایش ظرفیت ارتباطی و پهنای باند و عدم انقطاع نیست بلکه عاملی برای تغییر سبک زندگی است، گفت: استفاده از کاربست‌های انسانی نیاز به ملاحظات اخلاقی و حقوقی دارد که در حوزه پزشکی از راه دور، دانشگاه آمادگی کامل خود را برای ایجاد پیوست های حقوقی و اخلاق پزشکی را اعلام می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.