دستاوردهای جدید ارتش در حوزه نظامی و دفاعی+عکس

مراسم رونمایی از هفت دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با حضور جانشین فرمانده کل ارتش در سازمان جهاد خودکفایی نزاجا برگزار شد. در این مراسم که سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز نیز حضور دارند از ربات هوشمند کاراکال، خودرو تاکتیکی چهار در چهار گهر، سامانه ارتباطی پرش فرکانس سریع چابک، موتورهای پیستونی پهپاد،  ربات امدادگر مسیح، خودرو ارتقا یافته ۴۰×۲۶ و لانچر ۲ فروندی هدف۲ نزاجا رونمایی شد.

ربات هوشمند کاراکال برای نبرد زمینی طراحی شده بسیار چابک و دارای سیستم تعلیق مستقل است.  این ربات با بیشینه سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت و برد عملیاتی بیش از ۵۰۰ متر دارای قابلیت حمل سلاح‌های سبک و نیمه سنگین و همچنین دارای سیستم کنترل از راه دور هوشمند و مسافت یاب لیزری و سامانه اپتیکی است.

براساس این گزارش خودرو تاکتیکی چهار در چهار گهر هم قابلیت حمل ۵۰۰ کیلو گرم در حالت آفرود و همچنین پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با بیشینه سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را داراست.  این خودروی تاکتیکی از قابلیت عبور از شیب طولانی ۷۰ درصد  و قابلیت عبور از شیب عرضی ۳۵ درصد برخوردار است. خودروی تاکتیکی گهر قادر به عبور از آب با عمق ۸۰ سانتیمتر می‌باشد و قابلیت نصب انواع تجهیزات سبک و نیمه سنگین را دارد.

سامانه ارتباطی پرش فرکانس سریع چابک یکی دیگر از دستاوردهای نزاجا با قابلیت برش فرکانس بسیار سریع و سرعت پرش ۲۰۰۰۰۰ در ثانیه است.  این سامانه با پهنای باند اطلاعاتی مناسب قابلیت ارتباط با سامانه های هواپایه و از قابلیت ارتباط ایستگاه زمینی با سامانه‌های زمین پایه برخوردار است.

این سامانه دارای سامانه‌های گیرنده و فرستنده امن و از قابلیت بکارگیری و نصب بر روی سامانه های زمینی و هوایی است. سامانه ارتباطی پرش فرکانس سریع چابک در واقع یک لینک ارتباطی بسیار امن و قوی است که در سخت‌ترین شرایط ارتباطی با جابه جایی فرکانس متعدد دشمن به هیچ وجه قادر به جمینگ آن نبوده و برای نخستین بار در سطح کشور ارائه شده است.

موتورهای پیستونی پهپاد برای نخستین بار در ایران از ۴۰ تا ۴۰۰ سی سی، طراحی و ساخته شده، با گشتاور ۴۰۰۰ دور در دقیقه از توان ۴ الی ۴۰ اسب بخار و قابلیت نصب بر روی انواع پهپاد ها برخوردار است. این موتور پیستونی کاملا بومی در رده ۴۰ سی سی قادر به پرداز درآوردن یک پهپاد ۳۰ کیلویی در ارتفاع ۱۲ هزارپایی است.

ربات امدادگر مسیح یکی دیگر از دستاوردهای نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران ربات امدادگر مسیح است که این سامانه مجهز به ایستگاه کنترل پرستاری و از قابلیت دریافت و کنترل علائم حیاتی بدن بیمار و همچنین قابلیت برقراری تماس صوتی و تصویری بین بیمار و کادر درمانی می‌باشد و قابلیت حمل دارو غذا و هرگونه ملزومات مورد نیاز بیمار را دارد.

خودرو ارتقا یافته ۴۰×۲۶ خودرو سنگین تاکتیکی تانک‌بر دستاورد دیگری است که امروز رونمایی شد. این خودروی تاکتیکی با افزایش قدرت موتور متحرکه در حال حاضر از توان ۴۰۰ اسب بخار برخوردار است و قابلیت تبدیل سیستم خنک کاری از حالت رادیاتور هیدروفن را دارد.

لانچر ۲ فروندی "هدف۲" نزاجا هم قابلیت شلیک دو فروند موشک به صورت همزمان را دارد و اهداف قابلیت استقرار سریع و مجهز به تراز اتوماتیک است. این لانچر مجهز به سامانه نشانه روی نوین بوده و از قابلیت تحرک و جابجایی سریع بین مواضع برخوردار است.

سرتیپ کیومرث حیدری در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش در خصوص این دستاوردها گفت: ما در عرصه‌های الکترونیک، جنگال، رباتیک، موشکی و ضد زره در حال فعالیت هستیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: محوریت کار ما حوزه رباتیک است که بر حسب نیاز امروز نیروی زمینی طراحی و تولید شده است. 

حیدری ادامه داد: همچنین در حوزه پزشکی و برای کمک به پرستاران فعال در مقابله با کرونا، دستگاه کمک پرستار با نام مسیح را طراحی و ساخته‌ایم تا به کمک بخش پرستاری ما برود و مانع از هدر رفتن انرژی آنها شود.وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای جدید از حیث هزینه‌ها نیز نسبت به نمونه‌های خارجی ارزبری کمتری دارد و در فضای کامل تحریم این دستاوردها محقق شده است.

در سایه تحریم تجیزات دفاعی خود را ارتقا دادیم

امیر دادرس جانشین فرمانده کل ارتش نیز در این مراسم گفت: امیر حیدری با تیم نخبه‌ای که دارد، تجهیزاتی آماده کرده که می‌تواند برای هر تهدیدی را قبل از این که ظاهر شود تدبیر کند و متناسب با آن تجهیزات مورد نیاز را بسازند. این عزیزان بر لبه دانش حرکت می‌کنند و نخبگان‌ آنها تراز اول هستند و بعضی از تجهیزاتی که ساخته‌اند، بیش از انتظاری است که ممکن است نسبت به ما وجود داشته باشد. 

وی گفت: چیزی که می‌تواند در منطقه تضمین کننده صلح  بوده  به هر نوع تهدیدی علیه نظام پاسخگو باشد، عزیزان جهاد خودکفایی آماده کرده‌اند و امروز هم یکی از آن روزهاست و از این روزها زیاد خواهیم داشت چون لحظه به لحظه منطقه را مورد رصد و شناسایی قرار می‌دهند.

جانشین فرمانده کل ارتش درباره وجه برتری تجهیزات رونمایی شده در مراسم امروز نیز گفت: بخشی از این تجهیزات بار اول است که در سطح دنیا ساخته می‌شود یعنی متناسب با تهدیدی که احساس می‌شود، طراحی شده است. تیم جهاد خودکفایی ارتش معکوس‌ساز نیست و تیمی است که از ابتدا طراحی می‌کند و دقیقا تهدید محور است.

دادرس با اشاره به اینکه برتری و مزیت این تجهیزات نسبت به تجهیزات خارجی این است که دشمن فکر می‌کند ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم بسازیم، تصریح کرد: خدا را شاکریم که در سایه تحریم توانستیم، این تجهیزات را بسازیم و اگر فشارها بیشتر شود ظهور خلاقیت‌های ما هم بیشتر می‌شود، امروز بیش از هر زمان دیگری روی پای خودمان هستیم.

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: کسی تجهیزات پیشرفته به ما نمی‌دهد. ما هرچه داریم از خودمان داریم و همه این تجهیزات موثر هستند. 

امیر دادرس خاطرنشان کرد: آنچه از تجهیزات داریم در کنترل رفتار دشمن موثر است و هرجا که می‌خواهیم فرود می‌آید و آن اندازه که بخواهیم تهدیدات را از بین می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.