طرح تامین کالاهای اساسی در اولویت کار مجلس

حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان نماینده متقاضیان در این باره گفت: وضعیت معیشتی اقشار مختلف به خصوص کم درآمدها با افزایش قیمت ها با مشکل مواجه شده است. طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون بودجه پس از یک ماه و نیم بحث و بررسی مصوب شده و با توجه به اینکه دو هفته آینده تعطیلی داریم درخواست ما این بود که این طرح در هفته جاری مثلا چهارشنبه مطرح و مصوب شود تا به تاخیر نیفتد.

وی افزود: در این طرح پیش بینی شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار گیرد. در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر با کارت طرح معیشت دریافت می کنند که ۲۰ میلیون نفر از آنها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون قرار است ماهانه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان یعنی برای یک خانوار پنج نفره ۶۰۰ هزار تومان در کارت شارژ شود که این مبلغ برای ۲۰ میلیون نفر بدون هزینه خواهد بود و برای ۴۰ میلیون نفر باقیمانده ۵۰ درصد پول از سوی آنها پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت قرار بوده همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد الان ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد که ما اختصاص این مبلغ از محل فروش اموال دولتی را نیز پیش بینی کردیم.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان نیز در مخالفت با این درخواست، گفت: دو ماه است فوریت این طرح تصویب شده، اگر قرار است اولویت دار باشد کمیسیون بودجه تا حالا چه کار کرده است. شکی نیست که تامین کالاهای اساسی باید انجام شود اما وظایف نظارتی مجلس کجا رفته؟ ما باید ببینیم ارز ۴۲۰۰ تومانی کجاست؟

مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم آباد نیز به عنوان موافق این درخواست گفت: این طرح سفره خالی تنگدستانی است که مدافع نظام هستند. آیا فقط برای مردم نجیب و عزیز ما بودجه نیست؟ میلیاردها دلار پول ملت به بهانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشورهای اجنبی رفت، لازم است این طرح را تصویب کنیم تا بخشی از مشکل مردم حل شود.

در ادامه نمایندگان مجلس با ۲۰۰ رای موافق، ۸ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با در اولویت قرار گرفتن طرح تامین کالاهای اساسی موافقت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.