جیلی با برند MG به بازار اروپا حمله می‌کند

به گزارش فوربس، آن‌گونه که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه خودروسازان اروپایی کماکان نگران و درگیر بیماری کووید-۱۹ هستند، ممکن است بازار خودروهای برقی این منطقه با حمله وسیع تولیدکنندگان چینی رو به رو شود.

تحلیلگران انتظار دارند برخی از شرکت‌های چینی برای فروش خودروهای برقی خود در اروپا تلاش کنند، اما به نظر می‌رسد که حتی تا چندین سال نیز سهم چندانی از بازار اروپا را نتوانند به دست بیاورند و برای غول‌های خودروسازی اروپا مانند پژو، سیتروئن، رنو، فولکس واگن تهدید جدی محسوب نخواهند شد.

بازار خودروهای برقی در چین و اروپا

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چین بزرگترین بازار خودروهای تمام برقی است و در این کشور  ۲.۳ میلیون وسیله‌نقلیه برقی در حال استفاده و فعال هستند. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که چین در حدود ۴۵ درصد از کل بازار جهانی خودروهای برقی را تشکیل می دهد. داده‌های موسسه تحقیقات سرمایه گذاری جفریز نشان می‌دهد که چین با فروش ۸۳۰ هزار خودرو برقی بزرگترین بازار این خودروها در سال ۲۰۱۹ بوده است، این در حالی است که طی همین مدت زمان در اتحادیه اروپا ۳۶۵ هزار ودر ایالات متحده ۲۷۲ هزار خودرو برقی به فروش رفته است.

این واقعیت که چین بزرگترین بازار خودروهای تمام برقی جهان را در اختیار دارد و می تواند در حال حاضر نجات دهنده تولید کنندگان اروپایی باشد، زیرا بیشتر تولیدکنندگان چینی در تلاش هستند که در ابتدا تقاضای محلی خود را تامین کنند.

خودرو برقی

جیلی با برند MG به بازار اروپا حمله می‌کند

جدیدترین خودرو تمام برقی چینی که به دنبال گرفتن سهم بزرگی از بازار است MG مدل ZS EV است که قیمت بالایی نیز دارد. بله! درست شنیدید، این خودرو یک MG چینی است. شرکت صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor of China) در سال 2007 این نام تجاری پرآوازه در خودروسازی بریتانیا را خریداری کرد و وسایل نقلیه ساخت چین خود را برای فروش در اروپا با این نشان تجاری معروف عرضه می‌کند.

گروه مشاوره خودروی فرانسوی اینووف بر این باور است که خودرو MG مدل ZS EV احتمالاً فروش سالانه ای تنها در حدود 7 هزار تا 10 هزار دستگاه در اتحادیه اروپا داشته باشد؛ پیش‌بینی این شرکت بر اساس میزان فروش 5 ماه ابتدایی سال 2020 است. شرکت ام‌جی خود هیچ پیش بینی عمومی درباره میزان فروش ارائه نکرده است.

شرکت اینووف در گزارش خود عنوان کرده است که MG ZS EV با قیمت 30 هزار یورو پس از کسر مالیات خودرویی ارزان‌تر از رنو زوئی یا پژو e-208  است که قیمت خرید هر یک از این مدل‌ها در حدود 32 هزار یورو هزینه دارد . این ام جی در بازار می‌تواندرقیب مستقیم پژو e-2008 نیز محسوب شود که به لحاظ قیمتی هم از همتای پژو خود ارزان تر است در حالی که پژو e-2008 حدود 37 هزار یورو قیمت گذاری شده است. رنو زوئی و پژو e-208 خودروهای کوچک شهری هستند ، در حالی که پژو e-2008 یک شاسی بلند جمع و جور است.

aYwF1n9lFb4u

خیال آسوده خودروسازان اروپایی

حمله چین به بازار اروپا نیز در سطح پایینی در حال انجام است. شرکت ولوو ، متعلق به هلدینگ ژیجیانگ جیلی چین در حال حاضر از سوی چینی‌ها به بازار ورود کرده است. هلدینگ جیلی همچنین مالک برندهای الکتریکی پولستار (Polestar) و لینکو ( Lynk) است که در بازار اروپا به شدت فعالند.

پروفسور استفان براتزل از مرکز مدیریت خودرو آلمان (CAM) بر این باور نیست که سهم بازار خودروهای الکتریکی چین در اروپا تا سال 2025 به بیش از حدود 3 یا 4 درصد برسد. ایان فلچر، تحلیلگر شرکت IHS Markit نیز در حال حاضر خطر زیادی را از فعالیت خودروسازهای برقی چینی در اروپا برای خودروسازان این قاره احساس نمی‌کند. اما بر این باور است که از اکنون تا سال 2025 شاهد برخی تلاطم‌ها در بازار خواهیم بود.

او در ادامه می گوید: «واردات خودروهای برقی از چین به اتحادیه اروپا همواره وجود دارد، اما بیشتر حجم این واردات متعلق به برندهای تجاری خودروهای جدید چینی نیست. با این حال ، می بینیم که ژیجیانگ جیلی هلدینگ از طریق نشان تجاری پولستار و سرمایه گذاری مشترک خود با  دایملر در پروژه مرسدس اسمارت بسیار مهم است.

یکی دیگر از خودروهای برقی مهم صادراتی از چین به اتحادیه اروپا، مدلی از رنو K-ZE است که تحت همکاری مشترک با شرکت دانگ فنگ (Dongfeng) ساخته شده و تحت عنوان برند داچیا (DACIA) و با عنوان مدل اسپرینگ (Spring) فروخته می‌شود.» داچیا در اصل یکی از شرکت های زیر مجموعه رنو است که در اصل متهم به فروش وسایل نقلیه منسوخ (در غرب) و ارزان به جهان سوم است.

فلچر در مورد برندهای چینی که خودروهای برقی را به اتحادیه اروپا صادر می‌کنند گفت: «پیش بینی ما نشان می‌دهد که انتظار می‌رود تعداد این خودروها بسیار کم باشد. در واقع، بیشترین حجم به احتمال زیاد مربوط به شرکت های SAIC و از طریق برند MG خواهد بود.»

84stHwW2NB5f

چینی‌ها شانسی برای موفقیت در اروپا ندارند

براتزل نیز درباره شانس موفقیت خودروسازان چینی در بازار اروپا می‌گوید: «شرکت های چینی به دلیل هزینه‌های مرتبط با راه‌اندازی شبکه‌های نمایندگی جدید و بدبینی نسبت به محصولاتشان، رقابت در بازار اروپا را بسیار دشوار می‌دانند. وسایل نقلیه میکرو الکتریکی فقط می‌توانند حاشیه سود بسیار ناچیزی را برای این شرکت ها به وجود بیاورند و به این دلایل انگیزه بسیار کمی برای ورود جدی آن ها به این بازار جدید خودرویی برای آنان وجود دارد.»

او در ادامه به صرفه نبودن ورود گسترده شرکت های چینی را با توضیح نکات مرتبط اضافه می‌کند و می‌گوید که معتقد است رقابت در این بازار برای چینی‌ها سخت خواهد بود. او گفت: «من فکر نمی‌کنم که قیمت خودروهای چینی بسیار ارزان‌تر از همتایان اروپایی آن‌ها باشد و مطمئن نیستم که آن‌ها امتیاز فروش منحصر به فردی داشته باشند. در کنار این مسائل هزینه باتری نیز بسیار مهم است که هزینه هر کیلووات ساعت این خودروها کاملاً مشابه با وسایل نقلیه اروپایی مشابه است.»

ESxEGPCP5cHv

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.