رئیس قوه قضائیه: دلیل قدسیت نظام ما این است که در رأس آن ولایت فقیه واقع شده است

آیت‌ا‌لله سید‌ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اردبیل اظهار داشت: مردم شریف در برهه‌های مختلف امتحان خود را پس داده‌اند به عنوان مثال مردم اردبیل در دفاع مقدس ۳۴۰۰ شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کردند و امروز خدمت به آن‌ها نصیب ما شده است.

وی افزود: تلاش مردم این استان در عرصه‌های کشاورزی، دامداری و گردشگری حائز اهمیت است و حل و فصل مشکلات و گرفتاری های آن ها خدمتی است که نصیب نهادهای اجرایی از جمله دستگاه قضایی شده است.

رئیسی با تاکید به اینکه افزایش حقوق کارکنان قضایی درخواست شده و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: وزیر دادگستری نیز رفع این موضوع را دنبال می کند.

وی با اشاره به تدوین لایحه‌ای برای مشکلات شوراهای حل اختلاف گفت: تا دو هفته آینده این لایحه به مجلس می‌رود و می تواند پاسخگوی بسیاری از دغدغه‌های موجود باشد.

رئیس قوه قضاییه با اذعان به اینکه شوراها دو بخش اداری و افتخاری دارند، اظهار کرد: بی شک مشکلات بخش اداری از طریق قانون حل و فصل می‌شود اما همکاران بخش افتخاری چنانکه از نامش پیداست باید به شکل افتخاری به فعالیت خود ادامه دهند.

به گفته رئیسی موضوع پیشنهادی راه اندازی صندوق رفاه اضافه کرد: این موضوع باید در سطح کشوری پیگیری شود و پیشنهاد استان اردبیل در خصوص راه اندازی آن در قوه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال به موضوع پلیس قضایی اشاره و تاکید کرد: این موضوع چندین بار قبلا پرداخت شده و به مشکل برخورده است اما در صورتی که امکان فعال سازی پلیس قضایی نباشد لازم است پلیس به آموزه های قضایی مجهز شده و به منظور نظارت بر دستورات قضایی امکان و آگاهی لازم را کسب کند.

رئیس قوه قضاییه مطالبه تبدیل وضعیت کارکنان را در دست پیگیری دانست و گفت: در معاونت نیروی انسانی این موضوع در دست بررسی است که کارکنان با صلاحیت قانونی به قاضی تبدیل وضعیت شوند.

رئیسی با اشاره به ضرورت کادرسازی و جانشین پروری در سیستم قضایی اشاره و تصریح کرد: در عین حال موضوع طرح کاداستر یک ضرورت جدی است که بارها در برنامه های توسعه کشور و مصوبات مجلس مطرح شده و لازم است با جدیت عملیاتی شود.

وی به اهمیت  فعالیت های سازمان بازرسی اشاره و تاکید کرد: سازمان‌های بازرسی باید به منزله کمک موثر برای مدیران قلمداد شوند و امکانی برای خوب دیدن و خوب نظارت کردن فراهم کنند. در عین حال با کمک سازمان‌ها نواقص رفع شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت خدمت رسانی به مردم بر اساس آموزه های دین و شرع اشاره و تاکید کرد: اینکه زمانی، مکانی و شخصی قدسی می‌شود به دلیل اتصال به منبع قدسیت است.

رئیسی گفت: دلیل قدسیت نظام ما و دفاع ما این است که در رأس آن ولایت فقیه واقع شده و در تمامی زوایای این نظام امور قدسی عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت آمده است که قوانین باید با شرع منطبق شود، ادامه داد:  بر همین اساس رأیی که بر خلاف موازین شرعی صادر شود، فاقد اعتبار است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: علاوه بر این عامل اجرا نیز باید قدسی باشد و فردی که در امور اجرایی است به ویژه در حوزه قضایی وحیانی بیندیشد، عمل کند و تصمیم بگیرد.

وی با اذعان به اینکه دفاع مقدس برای تمامی نیروهای نظام تابلویی روشن و نورانی است اضافه کرد: امروز سرداران و رزمندگان وارسته ترین الگوی رفتاری و کرداری ما هستند و به تبعیت از آن ‌باید برای غلبه به مشکلات جهادی عمل شود.

به گفته رئیسی امرز اگر از سردار حاج قاسم سلیمانی یاد می شود به واسطه کار جهادی و خدمت رسانی وی به مردم بود و اینکه به عنوان مبارزی مجاهد در دل مردم جای داشت است و بی‌شک تبعیت از چنین الگوهایی عامل شکوفایی و غلبه بر مشکلات خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.