وزارت خارجه روسیه هفته جاری اعلام کرد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران ۲۴ سپتامبر (سوم مهر) به مسکو سفر می‌کند.

روزنامه «الجمهوریه» در خصوص ارتباط این سفر با پرونده تشکیل دولت در لبنان به نقل از منابع آگاه نوشت: در سایه نبود موضع جدیدی نزد فرانسوی‌ها (برای لبنان) به جز تمدید زمان پیشنهادی پاریس تا مدت نامشخص (جهت تشکیل کابینه)، تماس‌های مسکو با پاریس و درخواست کمکی که در این رابطه داشته منجر به دعوت از محمد جواد ظریف به مسکو برای دیدار با همتای روس خود «سرگئی لاوروف» شد.

در ادامه این گزارش آمده: در جدول کاری این سفر علاوه بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که شخصیت‌ها و نهادهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را شامل می‌شود تحولات مربوط به پرونده سوریه و لبنان در سایه تزلزل تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید، در راستای درخواست برای حمایت از ابتکار فرانسه نیز وجود دارد؛ موضوعی که مسکو و پاریس از طریق تیمی دیپلماتیک که به صورت همزمان مسؤولیت تماس‌ها با تهران و مسکو را بر عهده داشت، راه را برای آن هموار کردند و روسیه بدون محافظه‌کاری با آن همراه شده است.

«مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف لبنان در سخنان هفته جاری خود به تلاش برای تشکیل هر چه زودتر دولت متشکل از افراد متخصص و موفقیت طرح ارائه شده از طرف فرانسه فراخواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.