گردهمایی امسال رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل تحت تاثیر پاندمی کرونا و کووید-۱۹ محدود شده است؛ این رهبران دیگر در مقر این نهاد در نیویورک حاضر نمی‌شوند و گزینه سخنرانی مجازی را برگزیدند. هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی تحت تاثیر این پاندمی با سخنرانی‌های از پیش ضبط شده مقام‌ها آغاز به کار کرده است.

پیش از این قرار بود ترامپ به عنوان تنها سخنران حاضر در صحن مجمع عمومی حاضر شود اما به دلیلی این حضور هم لغو شد و رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد سخنرانی ضبط شده‌ای ارائه دهد.اما این وضعیت همچنین بدین معناست که ترامپ آخرین حضورش را در دور اول ریاست جمهوری، پشت سکوی سخنرانی سبز رنگ سازمان ملل که برای نسل‌ها رهبران از آنجا با جهان سخن گفتند، از دست می‌دهد.

دونالد ترامپ، دومین سخنران این نشست است. پس از او سخنان اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و سپس شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، رهبران شیلی، کوبا، اردن، کره‌جنوبی، قطر، فیلیپین و مراکش پخش خواهد شد.  

براساس گزیده‌هایی از این ویدیو که کاخ سفید منتشر کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانش از سازمان ملل متحد خواست تا چین را بابت کروناویروس "پاسخگو" کند.

او گفت: در نخستین روزهای انتشار این ویروس، چین سفرهای داخلی را محدود کرد، در حالی که اجازه خروج پروازها را از چین می‌داد و جهان را مبتلا کرد... سازمان ملل باید چین را بابت اقداماتش پاسخگو کند. دولت چین و سازمان جهانی بهداشت که عملا تحت کنترل چین است، به نادرستی اعلام کرد هیچگونه شواهد و مدارکی از انتقال انسان به انسان وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: هفت دهه تاریخ از اینجا گذشته است. در جایی که ما ایستادیم، جهان از روسای جمهور و نخست‌وزیرانی در اوج جنگ سرد صحبت‌هایی شنیده است. ما تاسیس کشورها را دیده‌ایم. ما سرکردگان انقلاب دیده‌ایم. ما قدیس‌هایی را دیده‌ایم که به ما امید دادند، شورشیانی که با اشتیاق ما را برانگیختند و قهرمانانی که با شجاعت به ما جسارت بخشیدند؛ همه در اینجا برای به اشتراک گذاشتن برنامه‌ها، پیشنهادها، چشم‌اندازها و ایده‌ها در بزرگترین صحنه جهان حضور داریم.

همانند کسانی که ما را پیشتر دیده‌اند، زمان ما نیز یکی از پر رقابت‌ترین، با مخاطرات زیاد و انتخاب‌های واضح است. شکاف اساسی که در سراسر جهان و در طول تاریخ وجود دارد، بار دیگر به آسانی برطرف می‌شود. این شکاف بین کسانی است که عطش کنترل آنها را وادار می‌کند فکر کنند که قرار است بر دیگران حکومت کنند و آن دسته از مردم و ملت‌هایی که می‌خواهند فقط خودشان حکومت کنند.

من امروز فرصتی استثنایی دارم تا برای شما به عنوان رهبر منتخب کشوری که آزادی و استقلال دارد برای شما سخنرانی کنم. ایالات متحده پس از هزینه بیش از ۲/۵ تریلیون دلار از زمان انتخاب من برای بازسازی کامل ارتش برزگمان، با اختلاف قدرتمندترین کشور جهان هستیم. خوشبختانه  هرگز مجبور نخواهیم شد این قدرت استفاده کند.

آمریکایی‌ها می‌دانند در جهانی که دیگران برای سلطه و غلبه تلاش می‌کنندکشور ما باید در زمینه ثروت اقتدار و روحیه قدرتمند باقی بماند برای همین است که ایالات متحده با قدرت از سنت‌ها و فرهنگ‌هایی که ما را چیزی که اکنون هستیم کرده است دفاع می‌کند.

همانند کشور محبوب من تمام کشورهایی که در اینجا هستند یک تاریخ فرهنگ و میراثی دارند که ارزش دفاع کردن و جشن گرفتن دارد و به ما پتانسیل و قدرت خاصی می‌دهد.   

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از اظهارات خود، بار دیگر ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را از افتخارات دولت خود برشمرد و مدعی شد «از توافق هسته‌ای بسیار بد ایران» خارج شده است و تحریم‌های فلج کننده را بر آنچه که او «دولت شماره یک حامی تروریسم»خواند، اعمال کرده‌اند.

اظهارات ترامپ علیه توافق هسته‌ای در شرایطی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با قاطعیت از برجام حمایت کردند و با اقدامات یکجانبه و خلاف مقررات بین‌المللی آمریکا به شدت مخالفت ورزیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.