روحانی: ملت ایران شایسته تحریم نیست/امروز زمان نه گفتن به قلدرمآبی است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب نماینده کشور دوست و برادر ترکیه به ریاست هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد تبریک گفته و برای وی، دبیرکل و همه همکارانتان که در مسیر تحقق اهداف ملل متحد، تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق کرد.

روحانی با اشاره به شیوع کرونا در جهان اظهار داشت: جهان، غافل از دو نعمت‌ بزرگ سلامت و امنیت، ناگهان با بانگ بیدارباش کووید ۱۹ مواجه شد. کرونا با همه کوچکی خود، چنان مدیریتِ جهانی و حکمرانی داخلی کشورها را به چالش کشید که مهمترین تجمع جهانی هم به ناچار به صورت مجازی برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: کرونا امروز، به علت رشد علم و تکنولوژی و رسانه، به"درد مشترک" انسان بدل شده است.  این درد مشترک، نشان داد که به رغم همه پیشرفت‌ها، هنوز علم بشر در برابر جهل او ناچیز است.

رییس جمهوری افزود: این ویروس همه ما را به فروتنی بیشتر در برابر خداوند و حقیقتِ خلقت می‌خواند و جامعه انسانی‌ را به تقوای مدنی اعم از رعایت اخلاق فردی و اجتماعی و پرهیز از جفا در حق طبیعت و تخریب محیط زیست و دخالت بی‌رویه در خلقت، هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: این بلیه فراگیر که مرزهای ساختگی قدرت و  مکنت را درنوردیده است، یک بار دیگر به همه ما اعضای جامعه بشری یادآور می‌شود که مواجهه با مسائل مشترک جهانی، جز از طریقِ مشارکت جهانی ممکن نیست.

رییس جمهوری تاکید کرد: همه ما در جهان، دوران سختی را سپری می‌کنیم. اما ملت من به جای برخورداری از همکاری جهانی با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در نقض آشکار و اساسی منشور ملل متحد، توافقات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه است.

روحانی تصریح کرد: تصویری که از برخورد پلیس ایالات متحده آمریکا با یک شهروند معترض به سراسر جهان مخابره شد برای ما آشنا و تکراری بود. این پایی که بر گلو نهاده شد به عنوان پای استکبار بر گلوی ملت‌های مستقل را ما به خوبی می‌شناسیم.

ملت ایران دهه هاست بهای آزادیخواهی را پرداخت کرده است

روحانی گفت: ملت دلاور ایران دهه‌هاست این‌گونه بهای آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت کرده ولی با ایستادگی، به بالندگی و پیشرفت خود ادامه داده و بر نقش تاریخی و تمدنی خود، به عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با اشغال و افراط و منادی گفت وگو و رواداری پایدار مانده است.

وی ادامه داد: ما در برابر اشغال‌گران شوروی سابق، جنگ‌سالاران و افراط گرایان داخلی، تروریست‌های القاعده و اشغال‌گران آمریکایی در کنار مردم افغانستان ایستادیم و در همه روندهای صلح و آشتی چه در کنفرانسِ بن ۲۰۰۱ و چه در تلاش‌های منطقه‌ای نقشی محوری ایفا کردیم.

رییس جمهوری گفت: ما برابر بسیج قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای، برای ایجادِ جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس در حمایت از صدام، در نیمه دوم دهه سال ۱۹۸۰، خواهان امنیت مشترک در خلیج فارس شدیم، در سال ۲۰۱۳ جهان عاری از افراط و خشونت (WAVE) را پیشنهاد کردیم که با اجماع اعضای مجمع، به تصویب رسید. در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد پیمان عدم تجاوز و در سال ۲۰۱۹ طرح امید یا پویش صلح هرمز (HOPE)، برای ارتقای صلح و ثبات در خلیج فارس را در همین مجمع ارائه کردیم.

روحانی افزود: ما در برابر اشغال کویت توسط صدام نخستین کشور منطقه بودیم که در کنار مردم و دولت کویت ایستادیم و آرزوی صدام برای استیلا بر همه متحدان عربش را، ناکام گذاشتیم.

وی اظهار داشت: ما برابر استبداد صدامیان، اشغال‌گری آمریکاییان و وحشی‌گری داعشیان در کنار همه مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه و ایزدی و مسیحی ایستادیم و از سال ۲۰۰۳ با حمایت از دستاوردهای دمکراتیک مردم عراق، شورای حکومتی و دولت عراق را یاری کردیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما در برابر ده‌ها گروه تروریست تکفیری، تجزیه‌طلبان و جنگجویان خارجی در کنار مردم سوریه ایستادیم، و از سال ۲۰۱۳ میلادی که دیگران به دنبال راه حل نظامی بودند، طرح ۴ ماده‌ای صلح مبتنی بر خواست مردم سوریه را ارائه کردیم و در سال ۲۰۱۶ با همکاری روسیه و ترکیه، فرآیند آستانه را برای رسیدن به صلح و ثبات سیاسی در سوریه، پایه‌ریزی کردیم.

روحانی تاکید کرد: ما برابر اشغال‌گری صهیونیست‌ها، جنگ‌افروزان داخلی و توطئه‌گران خارجی در کنار مردم و دولت لبنان ایستادیم.

ما هرگز بر سر حقوق مردم فلسطین معامله نکردیم

وی تصریح کرد: ما هرگز اشغال‌گری، نسل‌کشی، آواره‌سازی و نژاد پرستی را نادیده نگرفتیم و برسر قدس شریف و حقوق مردم فلسطین، هرگز معامله نکردیم و در سال ۲۰۱۲ راه حل دموکراتیک مسأله فلسطین را از طریق همه‌پرسی ارائه کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: ما آشکارا از ظلم وستمی که به مظلومان یمن می‌رود، دادخواهی کردیم و در آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، پیشنهاد چهار ماده‌ای برای صلح در یمن را ارائه دادیم.

روحانی گفت: ما در این منطقه حساس دست تنها با داعشی‌ها و افراطی‌های مدعی دروغین اسلام جنگیده‌ایم تا جامعه جهانی بداند اسلام واقعی کدام است، همان اسلام اعتدالی و عقلانی و نه افراط و نه خرافه. سردار شهید ما که قهرمان مبارزه با خشونت افراطیون در خاورمیانه بود از امنیت شهروندان مذهبی و غیر مذهبی، مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی برابر مدعیان یک حکومت قرون وسطایی به خوبی می ایستاد و دفاع می‌کرد.

وی افزود: ما در سال ۲۰۱۵ میلادی برجام را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ دیپلماسی به ثمر رساندیم و به رغم بدعهدی مستمر آمریکا به آن پایبند ماندیم.

ملت ایران شایسته تحریم نیست/جواب صلح جنگ نیست

رییس جمهوری اظهار داشت: چنین ملتی شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گری، ترور نیست. پاسخ رای ملت‌ها در ایران، در عراق و در لبنان، تحمیل آشوب‌های خیابانی و حمایت از روندهای غیر دموکراتیک نیست.

روحانی با بیان این که باید بدانیم که ادعاها ملاک نیست و تنها عمل ملاک است، تاکید کرد: ادعا کردند که برای مبارزه با صدام به منطقه آمده‌اند، درحالی‌که خود، این هیولا را در جنگ تحمیلی علیه ایران تنومند ساختند و او را با سلاح شیمیایی و مدرنترین جنگ افزارها، تسلیح کردند.

وی گفت: از مبارزه با تروریسم و داعش دم می‌زنند در حالی که خود آن را ایجاد کرده‌اند و برای این جنایت خود از ملت‌های منطقه طلبکار هم هستند.  به دروغ ما را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌کنند و به بهانه اشاعه، این یا آن را تحریم می‌کنند، در حالی‌که جرم استفاده از سلاح هسته‌ای در تاریخ بشریت‌ را تنها به نام خود ثبت کرده‌اند و تنها رژیم دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، بازیگر خیمه شب‌بازی آنهاست.

حسن روحانی

با فشار حداکثری حق حیات ایرانیان را هدف گرفته اند

رییس جمهوری ادامه داد: از حقوق بشر سخن می‌گویند ولی با فشار حداکثری، معیشت و سلامت و حتی حق حیات همه ایرانیان را هدف گرفته‌اند.

روحانی گفت: خود و دست نشاندگانشان در هرچه جنگ و اشغال و تجاوز در فلسطین، افغانستان، یمن، سوریه، عراق، لبنان، لیبی، سودان و سومالی است، به طور مستقیم به آتش افروزی مشغول هستند ولی ایران را مسئول شکست‌های محتوم‌شان برابر اراده مردم منطقه می‌دانند.

وی افزود: با فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولی بر خلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ تمدید کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: من اینجا لازم می‌دانم از روسای دوره‌ای شورای امنیت در ماه‌های اوت و سپتامبر و ۱۳ عضو این نهاد به ویژه کشورهای روسیه و چین تشکر کنم که دو بار به صورت قاطع به استفاده ابزاری و غیرقانونی آمریکا از شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ با صدای بلند "نه" گفتند این یک پیروزی نه برای ایران، که برای دوران گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی است که رژیم مدعی هژمونی در چنین انزوای خودساخته‌ای فرو رود.

روحانی خاطر نشان کرد: کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را بدون هیچ دلیلی زیر پا گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟

زندگی با تحریم سخت است اما سخت تر از آن زندگی بدون استقلال است

وی با تاکید بر این که آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، تاکید کرد: زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

رییس جمهوری تصریح کرد: آزادی سیاسی داخلی برای ما بسیار مهم است و ما به عنوان کهن‌ترین دمکراسی در خاورمیانه به مردم سالاری خود می‌بالیم و آزادی داخلی را با دخالت خارجی سودا نخواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: دمکراسی حق حاکمیت ملت است و نه حق دخالت بیگانه، آن هم بیگانه‌ای تروریست و مداخله‌جو که هنوز هم در همان توهم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زندانی است همان روزی که اسلاف‌شان، تنها دمکراسی آن زمان خاورمیانه را با کودتا سرنگون کردند.

وی با بیان این که برای ما عزت و آسایش ملت‌مان مهم است که با دیپلماسی متکی بر اراده ملی و همراه با مقاومت به دست می‌آید، گفت: ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: برای جهان نیز امروز زمان "نه" گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است. دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون‌ مدارترند امروز زمان تصمیمِ صحیح و درست است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.