محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه نشست کمیسیون‌های روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود دستور رییس جمهوری، سیم‌کارت دانش‌آموزی رایگان در میانی دانش‌آموزان توزیع نشده است، اظهارداشت: نه سیم‌کارت رایگان توزیع شد و نه آقای رییس جمهوری چنین دستوری را صادر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از نمایندگان مجلس خطاب به رییس جمهوری نامه‌ای را نوشته‌ بود که در بحث عدالت آموزشی تسهیلاتی را در نظر بگیرید که رییس جمهوری این نامه را برای بررسی و اقدام لازم به وزارت ارتباطات ارجاع داد این که ارجاع به معنای دستور اجرا نبود.

آذری‌جهرمی تصریح کرد: جمع‌بندی نهایی ما با وزارت آموزش و پرورش این بود که یک بسته سه ماهه رایگان به معلمان اعطا شود، ۶۸ هزار مدرسه به صورت رایگان به شبکه اینترنت متصل شوند و برای دانش‌آموزان بسته اختصاصی "شاد" در نظر بگیریم و در آخر "شاد" در شبکه رایگان شود که همه این اتفاق‌ها رخ داده است.

این عضو کابینه دولت گفت: لزومی ندارد سیم‌کارت رایگان توزیع شود چراکه همه سیم‌کارت‌های فعلی قابلیت تبدیل به سیم‌کارت کودک و اتصال به شبکه شاد را دارند.

محاسبه اینترنت با نرخ آزاد بدون اطلاع مشترک خلاف قانون است

آذری‌جهرمی در پاسخ به سئوال دیگری درباره مصرف غیرمتعارف اینترنت مشترکان خاطرنشان کرد: این بحث مهمی است که کاربران گاهی احساس می‌کنند که بسته‌های اینترنت آنها زودتر از موعد تمام می‌شود و اینترنت آنهابدون اینکه مطلع شوند، با نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

وی افزود: این مسئله جزو حقوق مصرف‌کنندگان است و ما موظف هستیم با اپراتورهایی که حقوق مصرف کننده را محترم نمی‌شمارند، برخورد کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات در این رابطه به اپراتورها تذکر داده و اعلام کرده است که با این پدیده برخورد خواهد شد؛  اگر شهروندانی با این پدیده مواجه هستند که بسته آنها تمام شده و اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته و قبض‌های نجومی برای آن‌ها آمده است، با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند؛ قطعا با این پدیده برخورد جدی می‌شود.

موانع قانونی توسعه دولت الکترونیک در کمیته مشترک با کمیسیون برنامه بررسی می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی همچنین در حاشیه جلسه امروز با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی و دولت الکترونیک با تلاش‌ بسیار زیرساخت‌های مهمی ایجاد شده است، اظهارداشت: برخی از نیازمندی‌های مردم و فرایندهای اداری مورد نیاز جامعه هم‌اکنون به صورت الکترونیکی در حال انجام است.

وزیر ارتباطات و فناوری افزود: البته بخشی از نیازهای جامعه هنوز الکترونیکی نشده که در صورت انجام آن، می‌تواند بهره‌وری ما را افزایش دهد.

آذری‌جهرمی با اشاره به مباحث مطروحه در نشست امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح ساختار بودجه که اکنون در حال بررسی همزمان در مجلس و سازمان برنامه و بودجه است، بررسی شد که چگونه می‌توان در بودجه از دولت الکترونیکی بهره‌وری داشت.

وی تاکید کرد: دولت الکترونیک بدون اصلاح فرایندها میسر نخواهد بود و امروز مسایل مختلف و آمار متفاوتی از پیشرفت دولت الکترونیک در این جلسه اعلام و مطرح شد که ما ۲۰ رتبه در بحث جهانی پیشرفت داشته‌ایم و ضمن کاهش میزان مراجعات، ماهانه ۱۰۰ میلیون استعلام در مراکز تبادل در حال انجام است که هر کدام از استعلامات مطابق یک مراجعه است.

وزیر ارتباطات و فناوری یادآور شد: همچنین ضعف‌ها و عدم همکاری برخی دستگاه‌ها بررسی و مقرر شد؛ ما هم به اتفاق مجلس نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها در حوزه وظایف آنها در بحث دولت الکترونیک را دنبال کرده و برخی مقررات موجود که مانع توسعه دولت الکترونیک هستند را در کمیته مشترک میان ما و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بررسی و در برنامه هفتم توسعه مورد بازنگری قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.