دولت مکزیک تشخیص داده است که سیستم بهداشتی کشور با سال‌ها غفلت و بی‌توجهی مواجه بوده است اما می‌گوید که در تلاش است تا استانداردها را بهبود بخشد.

هنگامی که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ آغاز شد، مکزیک ۲۰۰ هزار پزشک و ۳۰۰ هزار پرستار کمبود داشت و همین امر باعث شد که وزارت بهداشتِ این کشور دست به دامن روند غیرقانونی استخدام شود.

همچنین بازسازی ۱۰۰۰ بیمارستان و خرید لوازم با سرمایه گذاری ۱.۹ میلیارد دلاری را آغاز کرد.

"جسیکا کاستیلو" یکی از بیماران کرونای مکزیک ‌به جای اینکه پا در بیمارستان بگذارد، یک هفته را در خانه خود در ایالت هیدالگو در مرکز مکزیک تحمل کرد تا جایی که حتی فکر خودکشی هم به سرش زد.

وی می‌گوید: احساس کردم هوایی که نفس می‌کشم وارد ریه‌هایم نمی‌شود اما گفتم اگر به بیمارستان بروم، دیگر هرگز برنخواهم گشت. 

کاستیلو که از دیابت و فشار خون بالا رنج می‌برد، اظهار داشت بی اعتمادی وی به سیستم بهداشت عمومی ناشی از مراقبت‌های ضعیفی است که وی قبل از همه‌گیری کرونا از مراکز درمانی دریافت کرده بود.

مکزیک با بیش از ۷۳ هزار قربانی کرونا، چهارمین تلفات کووید-۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده است، اگرچه دولت این کشور می‌گوید که این امر تا حدودی به دلیل جمعیت زیاد آن است.

این کشور ۱۲۸ میلیون نفری به طور رسمی نزدیک به ۷۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده است.

تعداد رسمی مکزیکی‌هایی که در خانه‌های خود جان باخته‌اند در هیچ آمار رسمی ثبت نشده است، اما آمار مرگ و میر بیش از حد دولت، خود نشانه‌ای از این موضوع است.

از اواسط مارس تا اول اوت در ۲۴ ایالت از ۳۲ ایالت این کشور، ۱۲۲ هزار و ۷۶۵ مورد مرگ و میر بیشتر از قبل به هر علتی وجود داشته است.

شایعات زیادی وجود دارد که ضعف عملکرد بیمارستان‌ها باعث شده مکزیک چهارمین کشور از نظر قربانیان کووید-۱۹ باشد.

با این حال حتی برخی از پزشکان اعتراف می‌کنند که یک حقیقت در این شایعه وجود دارد.

"ایوان کارنو"، یک پزشک عمومی گفت که از مارس تا ژوئیه ترس مردم "کاملاً بنیادین بود"، از آنجا که بیمارستان‌ها "پر بودند، مراقبت‌ها ضعیف بود و کمبود تجهیزات و مواد لازم وجود داشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه از آن زمان اوضاع بهتر شده اما بسیاری از مردم همچنان محتاط هستند و ترجیح می‌دهند روند درمانی خود را در خانه پیگیری کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.