دکتر سید امیر بدخشان عضو آکادمی علوم نیویورک و کانادا و بازنشسته صنعت نفت و دانشگاه کلگری کانادا در طول ۳۵ سال تدریس وظیفه هدایت ۱۰ هزار دانشجو از ۴ قاره را بر عهده داشت.

وی در سال ۱۳۰۵ در محلات به دنیا آمد و در آستانه ۱۸ سالگی از طریق آزمون وارد دانشکده نفت آبادان شد و از آنجا برای ادامه تحصیل به دانشگاه بیرمنگام انگلیس رفت و تحصیلاتش را تا دریافت مدرک دکتری مهندسی شیمی ادامه داد.

سال ۱۳۳۶به وطن بازگشت و در یک آزمایشگاه در شرکت «ایران نفت» که در زمینه فعالیت‌های نفتی در ناحیه البرز تحقیق می‌کرد سرگرم کار شد. این آزمایشگاه بعدها به شرکت ملی نفت پیوست و توسعه یافت.

در بازگشت به ایران، به مرور مدارج دیگر را طی کرد و پس از مدتی، ریاست پژوهشگاه صنعت نفت که در آن زمان با عنوان مرکز پژوهش‌های نفت تشکیل شده بود، به وی سپرده شد و در همان زمان هم، آزمایشگاه تحقیقاتی یاد شده، به پژوهشگاه پیوست.

آخرین سمتی که پیش از انقلاب در صنعت نفت داشت، عضویت در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران، ریاست هیأت مدیره شرکت نفت ایران نیپون و ریاست مرکز پژوهش‌های نفت بود.

تأسیس آزمایشگاه مهندسی نفت در ری، تولید و صادرات مواد گل و سیمان حفاری، نقش مؤثر وی در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری نفت در اوپک، تحولاتی که در کسوت ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران ایجاد کرد، دگرگونی‌های ارزشمندی که به همت و ابتکار او در مرکز پژوهش شرکت ملی نفت پدید آمد، ازجمله فعالیت‌های چشمگیر این شخصیت فهیم و فرهیخته است.

دکتر بدخشان در اوایل انقلاب بازنشسته شد و چند ماه بعد، با دریافت اجازه رسمی از وزارت دارایی و امور اقتصادی به خارج رفت و سرگرم تحقیقات علمی شد.

چند ماهی در دانشگاه بیرمنگام فعال بود و بعد به دعوت و با هزینه دانشگاه کالگری کانادا، خود و خانواده‌اش به آن کشور رفتند و در دانشگاه مذکور به عنوان استاد مشغول شد و تا سن بازنشستگی به کار ادامه داد.

آخرین سمت وی در دانشگاه کالگری، معاون تحقیقاتی مجموعه مهندسی دانشگاه کالگری و استاد دانشکده مهندسی نفت و شیمی بود. او علاوه بر دانشگاه نفت، در دانشگاه صنعتی شریف نیز به تدریس پرداخت.

وی حدود ۷۰ استاد مشاور و همکار مشاور با مدرک دکتری و فوق لیسانس از کشورهای کانادا، ایران و آمریکای لاتین به جامعه تحویل داده است.

این استاد فقید دانشگاه، طی چندین دهه خدمت در سمت های مختلفی از جمله عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، رئیس آزمایشگاه مهندسی نفت و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت داشته و سال ها در دانشگاه های داخل و خارج از کشور در رشته مهندسی نفت به تدریس اشتغال داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.