سال‌هاست مساله انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران به یکی از شهرها یا استان‌های اطراف مطرح می‌شود و مجالس نهم و دهم جمهوری اسلامی نیز هر کدام به نوع خود مطالعاتی را در این زمینه انجام دادند ولی هیچ ‌یک از این مطالعات و اظهارات صورت گرفته رنگ و بوی عمل به خود نگرفت تا تهران به‌رغم هزار و یک مشکل خود همچنان شاهد حضور و فعالیت تمامی نهادهای سیاسی و اداری در حریم شهری‌اش باشد.

فعالیتی که با استناد به اظهارات کارشناسان و اهالی فن، جدایی از ترافیک روزمره، مشکلات عدیده‌ای را برای دستگاه مدیریت شهری پایتخت جهت «مدیریت جمعیت و ساماندهی تهران» ایجاد کرده است.

با این حال چند وقتی بود که موضوع انتقال پایتخت سیاسی و اداری با سکوت همراه شده بود ولی روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نزدیکی‌های غیرقابل انکاری به جبهه پایداری به عنوان تندروترین خرده جریان اصولگرا دارد، خبر از ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این موضوع داد تا بار دیگر مساله انتقال پایتخت سیاسی از تهران به سرتیتر رسانه‌ها برگردد.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده اصولگرای نجف‌آباد اصفهان که در مجلس یازدهم به عنوان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی و عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران فعالیت می‌کند، در جریان اظهاراتی که پایگاه خبری «الف» نزدیک به احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را منتشر کرد، خبر از نگارش نامه‌ای از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، وابسته به سپاه، به حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری داد و تاکید کرد که این نهاد برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران اعلام آمادگی کرده است.

او گفته که «جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز نامه‌ای را رسما به رییس‌جمهور ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند.»

نکته قابل‌توجه آنکه از قرار معلوم این قرارگاه وابسته به سپاه توقعی در مقابل این اقدام خود ندارد؛ چنانکه ابوترابی گفته «قرارگاه خاتم‌الانبیاء بدون اینکه پولی بخواهد ‌و هزینه‌ای بر دولت بار کند، عنوان کرده که این توان را دارد و  باید ببینیم تصمیم رییس‌جمهور چیست؟»

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفته که «رییس‌جمهوری نیز نامه‌ای به دبیر شورای عالی انتقال پایتخت؛ یعنی وزیر راه و شهرسازی داده و منتظریم تا مشخص شود بعد از کرونا این نامه‌نگاری‌ها به کجا می‌رسد. اگر در بحث انتقال پایتخت سیاسی و اداری خوب عمل کنیم، مدیریت جمعیت و ساماندهی تهران به نتیجه می‌رسد.»

این نماینده مجلس همچنین گفته که «خروج پادگان‌ها، خروج دانشگاه‌ها، خروج ایران خودرو و سایپا از جمله اقداماتی است که باید در ساماندهی تهران انجام شود. اگر این موارد درست انجام شود، مشکل مسکن در تهران نیز کاهش می‌یابد.»

نکته قابل تامل آنکه بحث انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران حداقل تاکنون بحثی قانونی و مورد اختلاف میان قوای مجریه و مقننه بوده و خبری از اظهارنظر نهادهای نظامی و اطلاعاتی درباره آن نبود. از این‌رو باید دید اعلام آمادگی سپاه برای تحقق این مهم در آینده با چه واکنش‌هایی مواجه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.