بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به درج نام پنج تن از افراد و مقامات سازمان انرژی اتمی در لیست جدید تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: این اقدام آمریکا هیچ تاثیری در روند فعالیت‌های هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ندارد و بیشتر برای فضاسازی رسانه‌ای است.

وی گفت: برخی افراد معرفی شده مرتبط با سازمان انرژی اتمی قبلا نیز تحت تحریم آمریکا بودند. به علاوه اگر آمریکا مدعی بازگرداندن تحریم‌های گذشته است چه نیازی داشت که این اسامی را جداگانه در لیست تحریم قرار دهد؟! این رفتار نشان می‌دهد بیشتر از آنکه این اقدام به منظور تاثیرگذاری بر روند کار هسته‌ای ایران انجام شده باشد، برای فرار آمریکا از شکست‌های پی در پی سیاسی در صحنه بین‌المللی و انزوای بین‌المللی بعد از تلاش‌های بی فرجامش برای بازگردندان تحریم‌های بین‌المللی طراحی شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه آمدن نام شما در لیست تحریم آمریکا چه تاثیری بر روند کار یا سفرها و غیره می‌گذارد؟ اظهار کرد: سفرها و کارهای ما متاثر از این موضوع نیست چرا که اساسا کار ما ارتباطی با آمریکا نداشته و هیچیک از ما حساب بانکی در این کشور و اصولا در خارج از کشور نداریم.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی، مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه برنامه هسته‌ای ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده از جمله از طریق قطعنامه‌های شش گانه تعلیق شده در گذشته چه پیشرفت‌های داشته است؟ گفت: شرایط صنعت هسته‌ای کشورمان با وجود محدودیت‌های هسته‌ای ایجاد شده توسط قطعنامه‌های تعلیق شده با آنچه امروز در صنعت هسته‌ای شاهد هستیم، بسیار فاصله دارد. آمریکا سعی دارد به هر شکلی این روند و پیشرفت را از بین برده یا کند نماید اما موفق نمی‌شود. اساسا آمریکا در حوزه هسته‌ای هیچگونه همکاری با ایران نداشته است که حالا با تحریم‌های مورد ادعایش، آن همکاری‌ها از بین برود!

کمالوندی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شده است اقدامات زیادی برای اعمال محدودیت بر روند فعالیت هسته‌ای ایران انجام داد، مثلا در رابطه با آب سنگین تلاش کرد تا مانع صادرات این محصول شود اما در این مدت ایران موفق به فروش آب سنگین و تولید آن به طور همزمان شده است. از این رو معتقدم آمریکا هر کاری در توانش بوده انجام داده است اما این اقدامات بر روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاثیری نداشته است.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کارها در صنعت هسته‌ای رو به جلو در حرکت است و اقدامات آمریکا به واقع اثری بر این روند ندارد و این یک حقیقت است و شعار نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.