مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور در پاسخ به این سؤال که «آیا ایرلاین‌های دیگر، همچون ایران ایر (هما) می‌توانند به ترکیه پرواز داشته باشند؟» اظهار کرد: بر اساس موافقت‌نامه‌هایی که در گذشته در رابطه با پروازهای بین ایران و ترکیه وجود داشت، ایرلاین‌های دیگر ایرانی هم که ناوگان هوایی آن‌ها آمادگی لازم را داشته باشند، از جمله ماهان و ایران ایر تور، می‌توانند مطابق قطعنامه دوجانبه‌ای که بین ایران و ترکیه منعقد است و بر اساس سهمیه‌ای که سازمان هواپیمایی برای آن‌ها تعیین کرده، به ترکیه پرواز داشته باشند.

وی با اشاره به نگرانی برخی از مسافران در خصوص نرخ بالای بلیت‌های ایران و ترکیه گفت: نرخ بلیت هواپیما بستگی به نرخ ارز و میزان تقاضای سفر دارد؛ قطعاً هر چقدر میزان عرضه (تعدد ایرلاین‌ها) بیشتر باشد، به طور قطع در کاهش نرخ بلیت هواپیماها تأثیرگذار خواهد بود.

اسعدی سامانی با یادآوری از نرخ بلیت هواپیمای قطر ایرویز که طی چند ماه گذشته (شیوع کرونا) حدود ۶۰ میلیون تومان در کشورمان به فروش می‌رسید، عنوان کرد: اکنون نرخ بلیت پروازهای این ایرلاین به دلیل حضور مجدد ایرلاین های ایرانی به ۲۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است که این موضوع بیانگر این واقعیت است که اگر عرضه زیاد شود، نرخ بلیت نیز کاهش چشمگیر خواهد داشت.

کاهش نرخ بلیت پرواز ترکیه به ۴.۵ میلیون تومان

به گفته وی از دیگر دلایل افزایش نرخ بلیت قطر ایر در گذشته مربوط به مسیر طولانی تهران – دوحه - بلگراد – ترکیه بود که به دلیل تفاهمات برقرار شده، این ایرلاین مسیر بلگراد را حذف کرده و هواپیماهای این ایرلاین در مسیر تهران به دوحه و از دوحه به ترکیه پرواز می‌کنند.

دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور گفت: هم‌اکنون نرخ بلیت هواپیماهای ایرانی برای پرواز به ترکیه حدود ۴ و نیم میلیون تومان است. ایرلاین‌های دیگر نیز بر حسب سرویس‌هایی که می‌دهند نرخ بلیت پروازهای خود را تعیین می‌کنند.

اسعدی سامانی برقراری پرواز به ترکیه را برای ایران راهبردی دانست و خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته ارتباط هوایی بین ایران و ترکیه گسترش داشته است. علاوه بر مباحث گردشگری و بازرگانی، بسیاری از ایرانی‌ها در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و نیاز به تردد به این کشور را دارند. همچنین بسیاری از هواپیماها برای پرواز به سایر کشورها در ترکیه توقف می‌کنند. همه این موضوعات اهمیت برقراری پرواز به ترکیه را روشن می‌سازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.