سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امروز در آیین تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: سلام و صلوات بر ذخیره عالم امکان و وجود حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و درود و صلوات بر ارواح بلند و ملکوتی امام راحل و شهدای والا مقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعین حرم اهل بیت (ع) و مدافعین وطن اسلامی به ویژه شهید عالی مقام سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و عرض تحیت به محضر رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: امروز ما مفتخریم چهلمین سالگر دفاع مقدس که تضمین کننده حیثیت کشور، هویت و امنیت ملی و عزت و شکوه ملت بزرگ ایران اسلامی شد را گرامی بداریم. ما وظیفه خود می‌دانیم که آن دوران زرین و قطعه نورانی در تاریخ کشور را زنده نگه داریم و پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ تعداد  ۱۱ موزه دفاع مقدس در یازده استان افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: با تلاش عزیزان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  و همکاری دولت بویژه استاندار و شهرداران ۸ موزه آماده بهره برداری است و بعد از افتتاح این ۸ موزه در مجموع در کشور ۲۳ موزه خواهیم داشت.  

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: با تحقق چشم انداز افق ۱۴۰۴ در کل کشور ۳۶ باغ موزه دفاع مقدس و یک موزه عبرت بین المللی در طبس خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سالگی انقلاب اسلامی با مشارکت کلیه سازمان‌های لشکری و کشوری با ارائه هزار دستاورد شاخص نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۷ از اقدامات ما بوده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: کشور ما با داشتن تعداد ۹۶۶۹ شهید والامقام گمنام در ۲۰۶۶ یادمان شهدای گمنام در سراسر کشور مزین گردیده است و  تعداد ۸۴۱ یادمان در حال طراحی و ساخت است که طبق برنامه قرار است در سال ۱۴۰۰ کلیه یادمان ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،  ایمنی کاروان‌های راهیان  نور را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: ایمنی کاروان‌های راهیان نور همواره مورد تاکید ما بوده و برای تحقق آن اقدامات گسترده ای انجام شده است.

سرلشکر باقری با ارائه گزارشی به محضر فرمانده کل قوا درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: برای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس دستورالعملی با شعار «ما قوی هستیم» در هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تهیه و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش همه مسئولان ۵۰۵ ستاد کشوری و لشکری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سطح کشور استانی و کشوری تشکیل شده است، افزود: همچنین از سوم خرداد امسال تا پایان سال جاری ۴۳ هفته برای اجرای ویژه‌برنامه‌های تعیین شده جهت گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس تعیین شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: تعداد برنامه‌های اصلی سازمان های کشوری و لشکری در مرکز و استان های کشور ۴ هزار و ۶۸۸ برنامه و همچنین برنامه‌های صدا و سیما تعداد ۲۱ هزار و ۸۱۳ برنامه در نظر گرفته شده است که مجموعاً ۲۶ هزار و ۵۰۱ برنامه در طول سال ۱۳۹۹ ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در حال اجرا است.

وی برگزاری فصلی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را از جمله اقدامات انجام شده دانست و گفت: جلسات در استان‌ها با مسئولیت استاندار و با حضور نمایندگان ولی فقیه و مسئولان کشوری و لشکری برگزار می شود که در ۴ سال گذشته تعداد ۴۱۷ جلسه در استان های سراسر کشور در این رابطه برگزار شده است. حضور موثر مسئولان بنیاد حفظ آثار در شورای اجتماعی کشور و شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین مدیران کل استانی در شوراهای ذیربط در استان ها برای بهره گیری از ظرفیت‌های شوراها است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تعامل و همکاری نزدیک با شوراهای شهر و شهرداران برای بهره‌گیری از امکانات و توانمندی های موجود برای ساخت موزه در یادمان های دفاع مقدس را در این مدت بسیار خوب دانست و گفت: ارتباط با فعالان عرصه رسانه اعم از خبرگزاری ها، روزنامه ها به ویژه رسانه ملی برای نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت در این مدت بسیار گسترده شده است.

سرلشکر باقری گفت: شناسایی، جمع‌آوری، بازدید علمی و ساماندهی ۲۵ میلیون برگ سند دفاع مقدس به همراهی ساماندهی ۱۵۰ هزار ساعت اسناد دیداری و شنیداری دفاع مقدس از جمله اقداماتی است که در حوزه اسناد و مدارک صورت پذیرفته است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: به منظور استفاده از ظرفیت جشنواره‌های ملی و بین المللی دو دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دفاع مقدس به عنوان «رسام» با دریافت سه هزار و ۶۶۶ اثر خارجی خارجی از ۱۰۸ کشور جهان و ۱۰۹ اثر داخلی و سه دوره جشنواره ملی هنری «فانوس» ویژه تولیدات هنری و مقاومت دفاع مقدس و مقاومت استان‌های کشور با دریافت پنج هزار ۵۴۱  اثر برگزار شده است.

وی برگزاری نشست هم اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیروهای مسلح و رئیس و معاون سازمان صدا و سیما به منظور هماهنگی و همکاری در نشر و ترویج ارزش های دفاع مقدس و مقاومت را از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس دانست و گفت: ارتقاء سطح و تقویت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برای تولید نظریه و پژوهش‌های راهبردی و بنیادی و همچنین پاسخ به سوالات و ابهامات و نیازهای پژوهشی حوزه دفاع مقدس و مقاومت مورد توجه قرار گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: همچنین از مسئولان و کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر کشور که در چند سال گذشته با مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر خود موفق به انجام اقدامات بزرگ و ارزشمندی شده اند و در طراحی و هدایت برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.