شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان و سفیر پیشین این کشور در آمریکا و انگلیس به دفاع از توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی پرداخت.

الفیصل به شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی گفت: «صلح با اسرائیل، یک حق حاکمیتی برای امارات و بحرین است و هیچ کس نمی‌تواند با آن مخالفت کند».

وی در عین حال مدعی شد که امارات و بحرین با این توافق، «از برقراری صلح دائمی و فراگیر در منطقه دست برنداشته‌اند، بلکه تأکید کرده‌اند که لزوما باید راهکاری وجود داشته باشد که بر اساس اصل راهکار دو دولتی، کشور فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود».

بیشتر گروههای فلسطینی و کشورهای مسلمان، این اقدام بحرین و امارات را «خنجر از پشت به مسئله فلسطین» عنوان و تأکید کردند که این دو کشور با اقدام خود، خیانت بزرگی به ملت فلسطین کردند.

«صائب عریقات» دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) این اقدام بحرین و امارات را به منزله اعلام رسمی پذیرش طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن دانست؛ طرحی که در آن، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است.

این شاهزاده سعودی در ادامه و در تناقض با اظهارات پیشین خود گفت که «اسرائیل تا کنون طرح [صلح عربی] را نپذیرفته و به استعمارگری در فلسطین ادامه داده است».

وی در ادامه این گفت‌گو درباره موضع سران فلسطین هم گفت که باید «اختلافات گروههای فلسطینی پایان یابد... زیرا بزرگترین مشکلی که مسئله فلسطین، امروز با آن روبرو هستند، اختلاف بین حماس و فتح ست».

الفیصل تصریح کرد، اگر گروههای فلسطینی خواستار «حمایت کشورهای عربی هستند، باید وضعیت خود را مرتب کنند... فتح و حماس باید به توافقی دست یابند تا عملا مواضع خود را تقویت کند».

این شاهزاده سعودی در پایان گفت که اصلاح وضعیت داخلی فلسطین، زیربنای حل مسئله این کشور است.

در حالی این شاهزاده سعودی از مسئله فلسطین سخن می‌گوید که مسئولان آمریکایی و صهیونیستی اشاره کرده‌اند که عربستان سعودی به زودی روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.