«ژنرال جیم کلپر» مدیر پیشین اطلاعات ملی آمریکا عصر شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز با بیان اینکه هدف کمپین فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران تغییر رفتار این کشور بوده، تاکید کرد که این اتفاق نیافتاده و این کمپین شکست خورده است.

کلپر به این شبکه خبری گفت: با فسخ کردن و خروج از برجام، ما خودمان را منزوی کردیم و به نظر من، اهم فشارمان را علیه ایران از دست دادیم. چیزی که ایران را به مذاکره متمایل کرد، فشار بین‌المللی بود، اما ما دیگر آن را نداریم.

ان‌بی‌سی نیوز سپس در گزارش خود به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران اشاره کرد و نوشت که آمریکا نتوانست تایید شورای امنیت سازمان ملل را برای افزایش فشار علیه ایران به دست آورد و در تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران شکست خورد.

به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ۱۰ برابر شدن ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران را نشانه ناکارآمدی برجام دانست، اما کارشناسان سریعا این استدلال را رد کرده و گفتند که اقدامات تهران در کاهش پایبندی به برجام قابل بازگشت است.

«ارنست مونیز» وزیر پیشین انرژی آمریکا نیز به ان‌بی‌سی نیوز گفت تداوم بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای ایران که براساس برجام انجام می‌شود، بسیار مهم است. وی تصریح کرد: برای من مایه تعجب خواهد بود اگر ایران با تاسیساتی که شبانه‌روز تحت نظارت آژانس هستند بتواند سلاح هسته‌ای بسازد.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرده و برخلاف قوانین بین‌المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

ایران در واکنش به این اقدام، یک سال صبر پیشه کرد، اما از سال ۱۳۹۸ و همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، فرایندی را در پنج گام و براساس مفاد برجام برای کاهش پایبندی خود به این توافق آغاز کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.