فتح اله بیات ایسنا، اظهار کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که همواره بر پایه نفت استوار بوده و با کوچکترین تکانه ای دچار آسیب می شود، اگرچه هنوز هم در حوزه نفت در مقایسه با بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیایی حرف اول را می زنیم ولی معتقدم که باید به فکر درآمدهای جایگزین درآمدهای نفتی باشیم.

روی دلارهای نفتی حساب باز نکنیم!

وی گفت: تحریم ها مساله تازه ای نیست و سالهای سال است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم. ما باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و از شرایط پیش آمده موجود به نفع کشور وتولید داخلی بهره ببریم.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی خاطرنشان کرد: اگر شرایط ما طوری نیست که روی فروش نفت و دلارهای نفتی حساب باز کنیم باید به سمت توسعه و تقویت تولید داخل برویم و از ظرفیت صادرات غیرنفتی و محصولاتی که توان صادرات دارند، استفاده کنیم.

از نسخه اقتصاد نفتی فاصله بگیریم

بیات ادامه داد: متاسفانه وابستگی به نفت باعث شد که از ظرفیتهای داخلی غافل شویم و به توانمندیها و پتانسیل های خود نپردازیم. دولتهای گذشته از نفت منبع درآمد خوبی داشتند ولی دولت امروز با همه فشارها و سختی ها و کاهش درآمدها محکم ایستاده و تلاش کرده تا مشکلات بر مردم کمتر شود. قدر مسلم باید از نسخه اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و به تولید داخلی که تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست توجه کنیم تا بازار اشتغال رونق بگیرد و درآمدهای پایدار به دست آید.

صادرات محصولات ارزآور و شناسایی بازارهای جدید

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، فعال شدن بیشتر بخش کشاورزی و تسهیل فرایند صادرات محصولات ارزآور کشور را  مورد تاکید قرار داد و با اشاره به ظرفیت بالای صنعت فرش و صنایع دستی، گفت: در شرایط حاضر باید روی بخشهایی که در گذشته فعال بودند متمرکز شویم؛ پسته، زعفران، فرش و صنایع دستی وصنعت چرم و ریسندگی از جمله محصولات صادراتی ارزآور به شمار می روند که باید بازارهای هدف جدیدی برای آنها تعریف کنیم.

تکیه بر سرمایه های انسانی به جای درآمدهای نفتی

بیات با اشاره به کاهش ورود گردشگران خارجی به دلیل شیوع کرونا اظهار کرد: وقتی درآمدها در بخشهایی مثل نفت و گردشگری به حداقل می رسد، باید روی بخشهای دیگر متمرکز شویم.از نظر من بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی تکیه بر سرمایه های انسانی و نیروهای تحصیلکرده و جویای کار کشور است و باید برنامه ریزی ها به سمت و سویی حرکت کند که از توان نیروهای متخصص و ماهر و تحصیلکردگان خود به نحو شایسته استفاده کنیم و بازار اشتغال را تضمین کنیم.

مقابله با قاچاق کالا و واردات بی رویه 

وی در پایان مقابله با واردات بی رویه به ویژه قاچاق کالا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در عین حال که نباید محصولاتی که نیاز داخل است، صادر کنیم تا در داخل با کمبود عرضه مواجه نشویم. باید مدیریت بازار و واردات و صادرات را به شکل اصولی و با برنامه به دست بگیریم و اجازه واردات بی رویه کالا به کشور را ندهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.